דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פיתוח מנהלים באמצעות משחקים 

מאת    [ 15/10/2015 ]

מילים במאמר: 659   [ נצפה 2397 פעמים ]

Harvard Business Review פרסם לאחרונה מאמר על התועלת שבהטמעת משחקים בקורסי פיתוח מנהלים לשם פיתוח יכולות אסטרטגיות ארגוניות. בסיכום המאמר כתוב: 

 Used appropriately, games can help corporations build strategic skills in a timely, cost effective and focused manner—a critical capability in today’s dynamic business environments. It’s time to break the taboo—and get serious about play.

 

משחקים הם כלי יעיל לקידום למידה, להקניית אסטרטגיות חשיבה ולפיתוח יצירתיות. אנו רואים כיצד מערכת החינוך מאמצת משחקים בכיתה כחלק מלמידה משמעותית, ורואים לאט לאט כיצד משחקים חודרים גם לסביבה הארגונית והעסקית. דוגמה לכך היא תופעת הגיימיפיקציה, אשר מסייעת להנגיש שירותים ואפליקציות לקהלי משתמשים נרחבים. בנקים מפתחים אפליקציות ממושחקות אשר מטרתן להקל את השימוש במערכות הממוחשבות, ואף לעשות אותם מושכות ומהנות עבור הלקוחות.

משחקים בכלל, ובעיקר משחקים דיגיטליים מהדור החדש,  הם אינטראקטיביים ומהירים ויוצרים עבור מנהלים ועובדים בארגונים סביבה בה הם יכולים לתרגל טקטיקות חדשות, להתנסות בחשיבה שמחוץ לקופסא, ולבחון יישום אסטרטגיות אשר בסביבת העבודה המציאותית עלולים לגרור תוצאות הרות גורל

לקורס פיתוח מנהלים מבוסס משחקים דיגיטליים יתרונות מובהקים לפיתוח מיומנויות חשיבה ואסטרטגיה בארגון חרף האתגרים הכרוכים בהצגתם לעובדים, אשר כוללים במידה רבה את החשש מכך שעובד יעדיף לשקוע במשחק ממוחשב על פני עבודה.

למשחקים דיגיטליים יש יתרון גם על פני מתודולוגיות אחרות של פיתוח מנהלים. ספרים ניהוליים אינם אינטראקטיביים ודורשים קשב לאורך זמן להשלים קריאתם. ליווי אישי יעיל עבור לומד ספציפי, אך נדרשת השקעה נרחבת של משאבים על מנת להגיע לספר רב של מנהלים. הטמעת נושאים חדשים באמצעות פרויקטים ארגוניים דורשת משאבים של זמן וכסף, ופעמים רבות תוצאות הפרויקט אינן חד משמעיות.

יתרונות המשחקים הדיגיטליים המוטמעים בקורס פיתוח מנהלים ניכרים, כפי שנסקרים במאמר ב HBR:

 

משוב מיידי – התקדמות לשלב הבא, פסילה בשלב נוכחי או ניקוד עבור המהלכים ששיחק מספקים למנהל משוב מיידי אודות התנהגותו וביצועיו, ותורם בכך ללמידה אפקטיבית. בסוף כל שלב מנהל יכול לבחון את עצמו על פי הניקוד שקיבל, כמו גם יכול להשוות את ביצועיו לקולגות שלו.

ניסוי וטעיה ללא סכנה – סביבת המשחק מאפשרת להתנסות ביישום אסטרטגיות חדשות, לטעות, לתקן מהלכים ולנסותם מחדש, בלי לחרוץ את גורל החברה. התנסות זו תורמת לפיתוח חשיבה גמישה, חדשנית ויצירתית אשר מקנה למנהלים ולארגון יתרונות אסטרגיים על פני המתחרים.

התאמה לקצב הלומד – בינה מלאכותית המשולבת במשחקים הדיגיטליים מאפשרת התאמת קצב התפתחות המשחק לזה של המנהל הלומד, תוך בדיקה שהוא מפנים ומטמיע את העקרונות הנלמדים.

דימוי המציאות – עבור פיתוח מנהלים המשחק יפותח כך שידמה את המציאות בה הם פועלים: שוק תחרותי, לקוחות וספקים, ממונים, כמו גם לכלול סיטואציות של משבר וקבלת החלטות, ועל המנהל להגיב ולפעול על פי הערכתו את הסיטואציה. המשחק ניתן גם לשנות את סיפור הרקע לפי התפקיד או המיומנות הנדרשת. כך ניתנת למנהל הזדמנות לבחון פתרונות שונים לתרחישים שונים אשר הוא עשוי להתקל בהם בסביבת העבודה, כמו גם לבחון בכל פעם את יעילות התגובות שלו עצמו אל מול אותם תרחישים מגוונים.

מעורבות בחומר הנלמד – engagement – משחקים דיגיטליים מגרים את החושים כך שמנהל מרגיש שהוא ממש חלק מהסביבה בה מתרחש המשחק, ומעלים בכך את המוטיבציה למעורבות באיפיון זירת המשחק, בקבלת החלטות, בהוצאתן לפועל, ובניתוח התוצאות.

נגישות ויעילות –  קורס פיתוח מנהלים יעיל יתאים את יחידות הלימוד ליכולות הלמידה והקשב במציאות הנוכחית. קורס מבוסס משחקים יכול להיות קצר (למשל כעשרים דקות) כך שלא יגזול זמן רב מזמן העבודה של מנהל. כמו כן כאשר המשחקים מקוונים, פירוש הדבר שלכל מנהל גישה למשחקים מכל מחשב שהוא המחובר לרשת, כך שאת יחידות הלימוד מנהלים יכולים להשלים בכל פעם שיש להם את אותן 20 דקות פנויות. מאפיינים אלה תורמים לכך שמנהלים רבים יכולים לקחת חלק בתהליך הלמידה ואין הגבלה של מספר המשתתפים או ימי העבודה הנדרשים לכך.

עלויות נמוכות – נגישות המשחקים, העובדה שאין צורך בסביבת למידה פיזית, הגישה לקהלים רחבים והעדר הצורך במורים ובמדריכים, מאפשרים סביבת למידה בעלת עלויות נמוכות יחסית.

 

מאפיינים אלו של משחקים המוטמעים בתהליך למידה הופכים קורסי פיתוח מנהלים לקלים ואטרקטיביים ליישום בארגונים, ויוצרים עבור מנהלים יתרונות תחרותיים בכושר החשיבה, ביצירתיות, בהתמודדות עם בעיות, ובעוד כישורים רבים אותם ניתן לפתח באמצעות משחקים, בבואם להתמודד עם האתגרים מולם הם ניצבים ביום-יום.

חוה ניסנבוים יועצת ארגונית Accelium




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב