דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


האם נשים מטרידות מינית? 

מאת    [ 08/10/2015 ]

מילים במאמר: 685   [ נצפה 4612 פעמים ]

האם נשים מטרידות מינית?    

 

לוסי איריגרי מציגה  בעבודתה את יסודות  הפטריארכיה ומראה כיצד יסודות אלו מעצבים באופן מסורתי  את השיח האוניברסאלי של המינים. בספרה "מין זה שאינו אחד"    היא טוענת שאישה לא צריכה גורם מתווך, שכן היא אוטו –ארוטית  "איבר מינה מורכב משני שפתיים המנשקות זו את זו תמיד"... כך, שאם אין לאישה יחסי סובייקט אובייקט היא בעצם לא צריכה גבר. טענה זו מעלה את השאלה- אם כך מדוע נשים צריכות להטריד מינית?

אם תוכח הטרדה מינית של אישה מול גבר, ואינני טוענת שכזו לא יכולה להתרחש, הרי שזו תתקיים ע"י אישה בתחפושת גבר, אישה שלמדה לחקות התנהגויות גבריות לביסוס שליטה, כפייה ועמדה, המנציחות את שליטתו של ה"מין החזק" כפי שהיא הבינה את ההבניות החברתיות,  התרבותיות והחינוך לסוציאליזציה אותו הפנימה כל חייה. אישה בתחפושת אישה תקיים את  סוג ההתנהגות הנשית  הנלמד באותו בית הספר להבניות חברתיות. אישה כזו תתנהג באופן נשי לא כוחני, לא שתלטני לא אגרסיבי כמו גבר אלא תהיה רכה, נשית, מכסימום קצת אסרטיבית. כי " ככה אמורה להתנהג אישה". האם אישה עם פרקטיקות נשיות מהסוג הזה תטריד מינית?

 במשך שנים גברים כפו על נשים הנחות כמו רגישות, חיבור לאדמה, אימהות, טיפוליות ועוד הבניות  שנכפו על נשים, התקבלו והופנמו על ידן. עתה צצות טענות או השערות בדבר הטרדות מיניות של נשים כלפי גברים?

הרי על פי החינוך הנדון לעיל התנהגות אגרסיבית, תוקפנית, שתלטנית היא התנהגות גברית גרידא. לכן אישה המקיימת את סוג הנשיות הנדרש ממנה לא תוכל להטריד מינית. לפי איראגרי "האישה נוגעת בעצמה כל הזמן, ויתרה מזאת, לא ניתן לאסור עליה לעשות כן" אז מדוע היא צריכה להטריד מישהו מינית? איריגראי מצביעה על ניגוד בין המיניות הנשית למיניות הפאלית, האחידה והליניארית של הגבר וטוענת שיש לניגוד זה ביטוי במגוון מבנים חברתיים. יותר מזה, היא מציעה לנשים על-מנת לשחרר את תשוקתן וליצור מעמד עצמאי ומאבק פוליטי, לעשות שביתות טקטיות, להרחיק עצמן מגברים לפרק זמן הנחוץ על מנת ללמוד להגן על תשוקתן, ועל עצמן מפני ההעדפות הרודניות של הזכרים המעמידות אותן במעמד של סחורה תחרותית... האם על פי תיאוריה זו תשתמשנה נשים בכלי הגברי של הכפפה, הטרדה, שליטה, דיכוי, איום ?  תיאורטיקנית פמיניסטית נוספת שעסקה במיניות, האישה קתרין מקינון מסבירה כיצד התכונות שאנו מכירים כגברי ונשי מובנות חברתית ומכתיבות את חיינו היומיומיים?  לטענתה השליטה הגברית היא סקסואלית. גם המחקר הפמיניסטי העוסק באונס, אלימות כלפי נשים, זנות, הטרדה, התעללות מינית בילדים ופורנוגרפיה, תומך בדעה זו ומשקף את הכוח המובחן שיש לגברים על נשים בחברה. לדברי מקינון התפקיד המיני של הגבר הנו "חדירה" או פלישה אגרסיבית אל החלשים ממנו. פעולות אלה של שליטה מעוררים אותו  מינית. האם פעולות אלה מעוררות את האישה מינית? התשובה היא חד משמעית לא! לפיכך לא תתקיים הטרדה מינית של נשים כלפי גברים.

תיאוריה פמיניסטית של מיניות תמקם את האישה במקום של חוסר שוויון והיררכיה על בסיס מגדרי. בהתייחסות לתפקיד המיניות בדינאמיקה הזו, הרי שנחיתות האישה במקום המיני – היא הלא חסרה איבר (פין),  ולכן היא רק אובייקט- לא מאפשרת לה הטרדה מינית פיסית וכנראה אף לא הטרדה מינית מילולית.

בנוסף, כפי שטענתי ההכתבה מלמעלה של ההגמוניה החברתית הגברית, נוגעת גם למושג "תשוקה", למוצר שלו "מיניות" ולהבניה של מה זה להיות אישה. שליטה מינית- מגדירה את הגבריות. כניעה- מגדירה את הנשיות. האישה הסקסואלית זוכה לתוכן, למאפיינים מוכתבים ייחודיים לה בהיותה במעמד נחות, עצורה, מתרפסת, יפהפייה, פסיבית והיא משמשת כחפץ לשימוש מיני. גבריות היא ל"השיג" את זה, נשיות היא לא להשיג את זה. אישה מוגדרת על פי התשוקה של הגבר ולא על פי תשוקתה שלה. נושא זה מחזק את טענתי בדבר אי השימוש בטקטיקה של הטרדה ע"י נשים. מציאות של אונס והטרדה מינית, אמורה להיתפש כאלימות ולא כאקט מיני, על פי תפישת המנגנון המיני כביטוי של כוח, כדינאמיקה של שליטה גברית המשמרת ומגדירה את העליונות הגברית . לפיכך אין לנשים תפקיד לשמר את  "עליונותן"  ( שממילא איננה קיימת) ע"י הטרדה מינית.

אם ימצאו סטטיסטיקות התומכות בעובדה כי נשים מטרידות מינית, ואם נבחן לעומקה את התנהגותן נגלה כי השימוש לכאורה בהטרדה מינית לא נוצר למטרות שליטה או נובע מהבניות חברתיות או משליטת הפטריארכיה, בדומה למטרותיו של הגבר המטריד מינית. שימוש בהטרדה מינית ע"י אישה עשוי להתרחש לצורך שייכות למגזר הגברי, לצורך הידמות, חיקוי והפנמת פרקטיקות גבריות. אישה המנהלת את התנהגותה על פי הקודים החברתיים הנשיים לא תשתמש בהטרדה מינית.

 

 

בעלת דוקטורט בחינוך. את התואר הראשון והשני רכשה באוניברסיטת תל-אביב ואת השלישי בארה"ב.  סיימה תואר שני נוסף בלימודי מגדר באוניברסיטת בר אילן.
 מרצה במכון להכשרת מאמנים אישיים, וכן מרצה ומנחה קבוצות וסדנאות בנושאי מגדר, העצמת נשים, העצמה אישית ומקצועית.


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב