דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שבץ מוחי ורשלנות רפואית- כיצד להימנע 

מאת    [ 27/09/2015 ]

מילים במאמר: 1016   [ נצפה 3587 פעמים ]

שבץ מוחי ורשלנות רפואית - כיצד להימנע

מאת  לבר סגל ענת

שבץ מוחי  אחד מ-3 הגורמים העיקריים לתמותה בעולם המערבי - והגורם העיקרי לנכות כתוצאה ממנו. כ-85% מהאירועים המוחיים הם על רקע איסכמי: הפרעה באספקת הדם לאזור מסוים של המוח. שאר אירועי השבץ הינם תוצאת דמום מוחי הנפוץ  פחות(ראה מקרה אריק שרון). נתרכז בסוג האיסכמי מהיות שכיח יותר ובר טיפול יעיל יותר בתנאי שמאובחן בחלון זמנים מתאים  ומטופל במרכז שהינו בר יכולת לטיפול.

בשנים האחרונות הוחל גם בישראל בטיפול בחולים אלו באמצעות טכנולוגיות רפואיות שונות, שמטרתן פתיחה ותיעול מחדש של כלי הדם החסום לשם זרימה מחודשת של הדם לרקמת המוח. שיטות אלו כוללות הזלפה תוך ורידית של תכשירים ממיסי קריש ו/או צנתור של עורקי המוח.הטיפולים הללו מקטינים משמעותית את שיעורי התמותה והנכות הנגרמים מהאירוע המוחי (המוגדר כמחלה) - ובתנאי שהם ניתנים בתוך שעות ספורות מתחילת   התסמינים(הסימפטומים). טיפולים תרופתיים נמצאו יעילים בתנאי שניתנו תוך 4 שעות וחצי מתחילת הופעת הסימנים הראשונים. בעבר בסביבות 2007 עת אושר הטיפול התרופתי הממיס עי הFDA  חלון הזמן הוגדר בצורה מצומצמת עד שלוש שעות. מאז נצבר ניסיון וההנחיה השתנתה . הטיפולים הפולשניים , כמו צנתור מוחי ושליפת קריש הדם במקרים בהם יש התווית נגד  לטפול  התוך ורידי, נמצאו כיעילים גם אם ניתנו מאוחר יותר - עד 8 שעות מרגע הופעת התסמינים. זה מאפשר במקרים רבים לנייד חולים ממרכז רפואי שאין בו השרות  למקום שכן מסוגל לתת את המענה. הטיפול הניתן צריך לכן להיות מהיר ככל האפשר וקרוב למועד חסימת כלי הדם. העיקרון המניע בטיפול  להמסת או שליפת הקריש time is brain            - 

ככל שיוקדם הטיפול רב הסיכוי להציל ולשמר יותר רקמת מוח פונקציונלית ולמזער את הנזק הנוירולוגי הנובע מהפגיעה כאשר במקרים רבים קימת החלמה מלאה של 100%.

בישראל, מתרחשים מדי שנה כ-15,000 מקרים חדשים של שבץ מוחי. רק כ-40% מהמקרים (כ-5,200 חולים) מגיעים לטיפול בבית החולים בחלון הזמן המתאים. כ-7,800 חולים אינם מגיעים לבית החולים בחלון הזמן הנדרש לטיפולים שצוינו לעיל. וכ-2,000 מהחולים אינם מגיעים כלל לבית החולים (עקב חסר מודעות התסמינים) וחלקם לוקים בשבץ מוחי בחומרה קשה, שאותו היה ניתן למנוע.(מידע Doctors on line יום עיון איכילוב 9.9.2015)

למרות קיום  וזמינות התרופה במרבית המרכזים  הרפואיים,  שמצילה אנשים ממוות וגורמת לכך שאנשים שהיו עלולים להיות משותקים הולכים הביתה ללא שום שריד של פגיעה נוירולוגית, מדהים שרק מספר קטן מנפגעי השבץ זוכים לקבל אותה.  באם  ננפה את התוויות הנגד למתן התרופה כמו ל"ד גבוה ,נטילת נוגדי קרישה המשנים את מנגנון הקרישה דבר העלול לחשוף המטופל/ת לשטף דם כסיבוך וחומרת שבץ  קיצונית מסכנת חיים הסיבה המקוממת יותר:

                         חוסר מודעות!!  

אין מספיק יחסי ציבור, הסברה  ומודעות לתסמינים של שבץ מוחי בניגוד לתסמיני האי ספיקה הכלילית הלבבית. לשבץ מוחי יכולים להיות שני שלבים: מצב של  סימני אזהרה  מקדימים כמו  חולשה רגעית, הפרעה בראיה חולפת, קושי קל בדבור, והשלב החד יותר עם ביטויי של חוסר יכולת לנוע, להזיז גפה , חוסר יציבות, בלבול פתאומי וקושי בדבור. עד לאחרונה מערכת הבריאות לאעשתה מספיק  כדי להגביר המודעות  למחלה  ולאופי סימני האזהרה  לא לגבי  האנשים שעלולים לפתח שבץ מוחי ובעיקר לאי ערנות ומודעות צוות הרופאים והאחיות  במיון ובמחלקות הפנימיות בהם אין מיומנות ספציפית בנושא. אחת מנקודות התורפה הינה מהירות בה מאובחנת המחלה עי בדיקות מוח ודימות הגוזלות זמן ונוגסות בחלון  הזמן שצוין. חוסר הידע והבנת המצב יפגעו בחלון הזדמנויות זה. הבעיה כלל עולמית. גם במדינות מערביות המודעות נמוכה יחסית, ושיעור הלוקים בשבץ שמקבלים את הטיפול מגיע לכ?4%. עם זאת, במקומות שבהם עשו קמפיינים בנושא, כמו קמפיין מודעות לשבץ שהועלה בטלוויזיה הקנדית, עלה בכ?10%?15% שיעור חולי השבץ שהגיעו לבתי החולים  עם תסמינים קלים של שבץ(Stroke 2008).באוניברסיטת דיוק בצפון קרולינה  ביצעו ניסוי בו העבירו מידע וחומר בנושא דרך ספריות וקוסמטיקאיות בעת שטיפלו בלקוחות ומצאו שאחוז המודעות והערנות לסיכוני השבץ עלה  בצורה משמעותית. גם לתקשורת יש חלק בחוסר המודעות לנושא. מעט מידי כתבות בריאות בנושא ואורך כתבות קצר ביותר.

 לאחרונה משרד הבריאות  החל בהכשרת "נאמני שבץ מוחי" - בדגש על אבחון מוקדם  ומהיר   וטיפול בהתאם למצב החולה - במיוחד בחדרי המיון. קהל היעד להכשרה הזאת הם רופאים נוירולוגים, מומחים ברפואה דחופה ומומחים ברפואה פנימית, וכן אחיות חדר המיון.

בנושא השבץ המוחי  בתביעות  בגין טיפול רפואי רשלני ופיצויים  מתבססות רוב התביעות על אובדן סיכויי החלמה .מקום שבו נגרם נזק באופן רשלני לסיכויי ההחלמה של מי שלקה בשבץ ולא טופל קמה  זכאות  לפיצוי באם יוכח שאילו ניתן הטיפול  בזמן  לפי ההנחיות  והכללים המקובלים   הייתה החלמה מלאה או צמצום דרמטי באחוזי הנכות.

ומן הכלל אל הפרט-תביעה שהוגשה למחוזי בגין אירוע מוחי של נהג משאית שהופנה למיון עקב  ישנוניות הקאות וחוסר יציבות .לא נבדק ע"י נוירולוג ולא בוצעה כל בדיקת דימות. אובחן כסובל מסחרחורת ונשלח לביתו  על אף הישנוניות וחוסר יכולת לעמוד. כעבור 24 שעות  הוחזר למיון להשגחה נוירולוגית. הפעם בוצע CT   שהדגים אוטם מוחי איסכמי נרחב במוחון יחד עם הידרוצפלוס חסימתי. גם בשלב זה היה איחור  באשפוז ובטיפול ביחידת טיפול נמרץ נוירולוגי או נוירוכירורגי ורק לאחר החמרה במצבו שלווה באיבוד  הכרה הועבר ונותח. נותר עם נזק נוירולוגי תמידי ונכות קשה המתבטאת בשתוק פלג גוף ימין וקושי בדבור  כולל פגיעה קוגניטיבית.

המקרה השני שמיוצג עי משרדי  העומד ותלוי בבית המשפט המחוזי ?מורה לאומנות בת 49 שהגיעה עם שבץ מוחי חד  בתוך חלון ההזדמנויות הטיפולי אך לא קיבלה את הטיפול   הטרומבוליטי  על אף בדיקת  דימות ושאר הבדיקות שהצביעו על התוויה טיפולית ללא כל מניעה.  זאת  עקב רשלנות וחוסר הבנה של הנוירולוגית המטפלת. התוצאה העגומה אישה צעירה מורה לאומנות משותקת

בפלג גופה  השמאלי ונכה תפקודית ב100% לכל ימי חייה.

לסכום:

1. הטיפולים החדשים מקטינים משמעותית את שיעורי התמותה והנכות הנגרמים מהאירוע המוחי, בתנאי שהם ניתנים בתוך שעות מתחילת הסימפטומים

2.הגברת  המודעות -יש להיות ערניים לתסמינים וכל שינוי כמו הפרעה בראיה, בדבור חולשה בגפיים  צריכים להדליק נורה אדומה ופניה למיון

3. יש לעמוד על המשמר מול הצוות הרפואי ולדרוש הסבר ובירור נוירולוג מידי באם יש סימנים מחשידים לשבץ.

4.באם בבית החולים אליו הגעתם אין אפשרות לבצע את הטיפולים הרלוונטיים כמו מתן חומר ממיס קרישים  או צנתור מוח לדרוש העברה למרכז בעל יכולת באם חלון הזמנים מאפשר ואין סכנה מידית לחיים למי שלקה בשבץ

5. לדרוש התייעצות נוספת עם מומחים נוירולוגים לגבי ההחלטה הטיפולית ולזכור שהיום קיימת מערכת טלקומוניקציה בין  בתי החולים שדרכה ניתן להעביר מידע  ובדיקות דימות להערכה  .

 

 

ד"ר לבר סגל ענת עו"ד

 

 

 

 

 

 

   

מזה 30 שנה רופאה מומחית בהרדמה (מבוגרים וילדים),
סיימה לימודי משפטים באוניברסיטת חיפה. עוסקת כעורכת דין
בנושא רשלנות רפואית ומימוש זכויות רפואיות מזה 10 שנים.
מרצה בפקולטה לבריאות ורווחה של אוניברסיטת חיפה ומכללת עמק יזרעאל על רפואה ומשפט.
ד"ר לבר סגל ענת עו"ד
http://www.rashlanutrefuit.com/sqpnv/


contact@rashlanutrefuit.com


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב