אבחון דידקטי, מה קורה בתוך החדר?
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

אבחון דידקטי, מה קורה בתוך החדר? 

מאת    [ 16/09/2015 ]
מילים במאמר: 498   [ נצפה 2069 פעמים ]

 
 

מה קורה בתוך החדר?

על תהליך האבחון הדידקטי, מה בודקים וגם איך בדיוק

אבחון דידקטי הינו הליך הנערך על ידי איש מקצוע ויש לשקול אותו כאשר מתגלעים קשיים לימודיים

אצל ילד שאין להם הסבר שמניח את הדעת (כמו למשל שינויים בחיים). האבחון הדידקטי מתאים

לילדים החל משלב ההכנה לקראת כיתה א' וכלה בסוף הלימודים (לעיתים אפילו נערכים אבחונים

דידקטיים לסטודנטים בגילאי לאחר צבא), והוא תהליך בעל שלבים מרובים, בכל אחד מהם קורה

דבר אחר.

אז, מה כולל העניין המקצועי והבלתי מובן הזה של אבחון דידקטי? בואו, נשפוך ביחד אור על

התהליך.

השלב הראשון - זיהוי ואבחון דרך שאלונים

לאחר שעולה הצורך בקיום אבחון דידקטי לילד או לילדה (בשל הרגלי למידה שהבחינו בהם ההורים

או הצוות בבית הספר), מתבקשים ההורים על-פי רוב למלא שאלונים בהם מנסים "להניח את

האצבע" על מקור הקושי, או לקבוע נקודות להתייחסות בשלב הפרונטלי של האבחון. השאלונים

ניתנים לא רק להורים אלא גם לצוות החינוכי (בדרך כלל בבית הספר, לעיתים רחוקות בגן) ואם הילד

בוגר מספיק (בדרך כלל מגיל 13 ומעלה) הוא מקבל שאלונים למילוי עצמי.

השלב השני - פגישה אחד על אחד

האבחון הדידקטי נמשך בדרך כלל בין שלוש לשש שעות. הוא נערך בדרך כלל בפגישה אחת, אולם

לעיתים יבחר איש המקצוע לפצל אותו לשתי פגישות, בהתאם לגיל הילד וליכולת הריכוז שלו.

כהקדמה לפגישה, בדרך כלל יקיים איש המקצוע פגישה עם הילד והוריו, ויאסוף פרטים אודות אורח

החיים של המשפחה. בשיחה זו יחפש המטפל לשמוע האם יש התנהגויות חריגות של הילד גם מחוץ

למסגרת הלימודית, האם יש סימנים למצוקה כלשהיא של הילד עליה ניתן לתת מענה באמצעות

הוראה מתקנת או מפגשים טיפוליים שונים, והאם קרה משהו לאחרונה שיכול לעזור לשפוך אור או

המידע שייאסף בפגישה זו יסייע למאבחן הדידקטי לכוון ולמקד את שאלותיו באופן שיתאים לילד

ויסייע לזהות את הקשיים שלו, כמו גם יסייע למאבחן להכין רשימה של המלצות שתתאים לאופי

המשפחה ולשגרת חייה. לשיחה זו, חשוב להגיע מצויידים במסמכים רלוונטיים כמו סיכומי אבחונים

אפילו להוות סיבה לקשיים שחווה הילד במסגרת הלימודית.

קודמים או חוות דעת שכבר התקבלו בנוגע ליכולות הילד והרגלי הלימוד שלו בעברו.

במהלך הפגישה, יושבים איש המקצוע (מאבחן דידקטי מקצועי או פסיכולוג שהוכשר להעברת

אבחונים דידקטיים) והילד ביחד, משוחחים ופותרים שאלות שונות. המאבחן הדידקטי ינסה ליצור

קשר נעים וידידותי עם הילד והאווירה במפגש בדרך כלל אינה תחרותית או מלחיצה. השאלות

שיישאלו יבדקו את יכולותיו השונות של הילד בהתאם לגילו וליכולותיו, בתחומים שונים כמו קריאה,

כתיבה, חשיבת מתמטית, תפקודים מוטוריים ואחרים, תפיסה חזותית, שמיעתית ומרחבית, יכולת

הארגון של הילד והתמודדותו עם אתגרים, תפקודי זיכרון שונים, אסטרטגיית הלמידה שלו וסגנון

העבודה, ועוד.

השלב השלישי - ממצאי האבחון הדידקטי והמלצות

לאחר תום הפגישה יכין המאבחן הדידקטי מסמך סיכום לאבחון, בו יפורטו גם נקודות החוזק של

הילד וגם הנקודות שבהם הוא יכול להרוויח מחיזוק. במסמך יפורטו הצעות שונות ודרכים מתאימות

לטיפול וחיזוק הילד לקראת הבנייה של תהליך למידה נעים וקל יותר. המסמכים יימסרו, כמובן,

להורים, והמאבחן הדידקטי ישמח בדרך כלל להרחיב, להסביר ולכוון את ההורים לקראת תהליך של

הקלה על הילד במסגרת החינוכית והצלחה יתרה בלימודיו, כולל התאמות מצד המסגרת החינוכית

בהתאם ליכולותיו ולממצאי האבחון הדידקטי.

נכתב ע"י חברת דרוקסיט בעבור - אבחון דידקטי - מרחב אישי

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב