דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


לידתה של התמכרות: בעיות 

מאת    [ 03/09/2015 ]

מילים במאמר: 667   [ נצפה 1938 פעמים ]

יתגלה שכל אדם מציב לעצמו מטרות גדולות וקטנות כבר צהלידה, בשעה שהוא מנסה ליצור לעצמו את עתידו.

מציבים מטרה, לעיתים קרובות נכנס לתמונה מחסום מסוים, קושי משתנה. כשאנו ניצבים מול המחסום הזה, אנו עלולים לחוות בלבול מסוג מסוים או חוסר החלטה לגבי אותה מטרה. כולנו חווים בעיות מסוג כזה או אחר תוך כדי החיים.

אז מה הם בדיוק אותם מנגנונים שיוצרים בעיות?

הגדרה טובה ומעשית לבעיה תהיה התכוונות לעומת התכוונות-נגדית, שמביאה מיד לבלבול ולחוסר החלטה.
לדוגמה: אשה רוצה לרדת במשקל. יש לה שתי התכוונויות בנוגע למשקלהנוכחי שלה שנראה שהן נמצאות בקונפליקט. קודם כל, יש לה התכוונות לרדת במשקל, להיות רזה יותר, בריאה יותר ומושכת יותרבאותו הזמן יש לה גם התכוונות לאכול מאכלים מסוימים שהיא אוהבת, כמו עוגות, גלידה, פיצות וכו'. יתרה מכך, הגוף שלה מזכיר לה, באמצעות מנגנונים של תשוקות עזות למזון, שהיא צריכה לאכול את המזון הלא בריא הזה. לרוע המזל, היא לא מצליחה למצוא מה הבעיה עם שתי ההתכוונויות האלה.

שתי ההתכוונויות המנוגדות האלה, להוריד במשקל ולאכול ממתקים, יוצרות בעיה. התוצאה המיידית היא בלבול, מה שגורם לה לא לדעת איך להוריד במשקל.

הדבר המרכזי שיש לזכור כאן, הוא שהיא מאמינה ששתי ההתכוונויות האלה שעומדות בסתירה זו עם זו, מועילות לה ויגרמו לה להרגיש טוב יותר וישפרו את חייה באופן כלשהו. זאת בדיוק הסיבה שבגללה היא מתבלבלת ולא מצליחה להחליט מה לעשות. היא באמת חושבת שהיא יכולה לבצע את שתי ההתכוונויות.

בדוגמה אחרת, לסטודנט הולך טוב בלימודים, הוא מכבד את הוריו שרוצים שהוא יצליח ושתהיה לו משפחה משלו. לכן, הוא משקיע זמן רב כדי להשיג ציונים טובים.

באותו הזמן, הוא רוצה שתהיה לו חברה והוא רוצה להיות מעורב בפעילויות חברתיות, אבל הוא לא רוצה להפחית את הזמן שהוא משקיע בלימודים.

בגלל שיש לו כמות מסוימת של זמן שהוא יכול להשקיע מדי שבוע, אין לו מספיק זמן להשקיע בצורה שווה בעיסוקים חברתיים ובלמידה מוצלחת בכל הקורסים שלושני הרצונות האלה (התכוונויות) הופכים לבעייתיים מאד, והם חזקים מספיק כדי לגרום לו לבלבול רגשי רב ולאי-נוחות רבה.

לרוע המזל בחברה של ימינו, עם הרצון לפתרונות מוכנים מראש על מנת להקל על תחושות בלבול וחרדה, סמים ואלכוהול הפכו ל"פותרי בעיות" שכיחים למדי.

פקטור אחד שיכול להשפיע על השאלה אם הסטודנט הזה הולך להשיג סמיבתור פתרון לבעיה, יהיה ההשפעה בעד סמים או אלכוהול שהוא בא איתה במגע. השפעות כמו לחץ חברתי, משפחה וחברים, פרסומות או מדיית הבידור. השפעות אלה, יחד עם ההקלה הרגשית שהוא עשוי לקבל בגלל הסמים, יקבעו את חומרת השימוש שלו.

אם לומר זאת בצורה פשוטה, ככל שהבעיה גדולה יותר, כך גדול יותר חוסר הנוחות שהאדם חווה. שחוסר הנוחות הוא גדול יותר, האדם מקדיש חשיבות רבה יותר לנושא של הקלה על חוסר הנוחות, ולסמים יהיה ערך רב יותר. 
הניסיון להחליט אם ללמוד במשך כל סוף השבוע או לבלות עם החברה החדשה שלו ועם חברים נוספים, יכול ליצור בעיה מלחיצה, ללא פתרון נראה באופק.
בנקודה זאת הסטודנט עלול להפסיק לחפש פתרון הגיונילבלגן הרגשי שנגרם עקב הנסיון למצוא זמן ללימודים וזמן לחפש חברה.

סטודנט שרוצה להתקבל לקבוצה "הקולית" שאוהבת לחגוג במסיבו, יעמוד בפני בעיות.

אנשים בכל הגילאים מושפעים מפרסומות רבות בטלויזיה או במגזינים ובאתרים החביבים עליהם, המפרסמות אלכוהול ותרופות מרשם. פרסומות אלה מציגות בדרך כלל אנשים צעירים ובעלי מראה מושך, שיש להם חברים יפים ואשר עושים חיים בזמן שהם שותים אלכוהול או פותרים בעיות באמצעות השימוש בתרופות מרשם. לדוגמה, בן עשרה אשר ראה את הפרסומות האלה ושמאד רוצה להתקבל לקבוצת תלמידים שנחשבת לפופולארית ושנראה לו שהם מייצגים את האנשים המגניבים והיפים מהפרסומות של האלכוהול, יכול לנוע בנתיב של שימוש לרעה בסמים וההתמכרות עקב לחץ חברתי מסוג כזה.

נניח שהוא הולך למסיבה ערב אחד, ורואה בני נוער אחרים שהוא "מחזיק מהם" והם שותים. כשהוא נכנס לחדר הם נותנים לו בירה החברים שלו וכמה נערות שנמצאות שם מעודדים אותו לשתות. מאוחר יותר, מציעים לו תרופות מרשם והוא מנסה גם אותן. הוא נכנס ל"היי" ואנשים שמים לב אליו. הוא פוגש בחורה ושוכח את כל התחושות של הבדידות והייאוש שהיו לו.
זה ממש כאילו שהבעיה לאהתקיימה מעולם. זה נראה כמו פתרון מצויין. ועכשיו הוא חושב שאלכוהול וסמים יש להם ערך רב.

לרוע המזל, הפתרון הזה גורם לו להתחיל לנוע מטה לעבר המוות או לעבר אי-הישרדות, פשוט בגלל שהוא משתמש בסמים כדי לפתור את בעיותיו. 

 

ציפי מסייעת למכורים לסמים ואלכוהול למצוא פתרונות יעילים לגמילה המותאמים להם אישית. באמצעות צוות מומחים מקנים להם אף כלים לחיים  על מנת לא לחזור להתמכרות. narconon.israel@gmail.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב