ספרי לימוד דיגיטליים בהוראה
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

ספרי לימוד דיגיטליים בהוראה 

מאת    [ 01/09/2015 ]
מילים במאמר: 613   [ נצפה 1483 פעמים ]

 
 

ספרי הלימוד הדיגיטליים מתבססים על תכנית הלימודים הפורמאלית של משרד החינוך. הספרים מהווים פוטנציאל לשינוי דרכי ההוראה-למידה-הערכה. מאפשרים להתאים את ההוראה לשונות בין הלומדים, מאפשרים תהליך למידה הכולל מעקב ומשוב, נותנים ניהול מידע וידע של המשאבים ומזמנים חווית למידה ייחודית, עשירה ומועצמת טכנולוגית. כמו כן שילוב של פדגוגיה דיגיטלית משמעותית במערכת החינוך כיוון שהיא מזמנת שילוב של למידה ניידת במגוון אמצעי קצה, למידה מרחוק ובחירום במגוון אסטרטגיות, למידת חקר ולמידה מבוססת פרויקטים בתחום הדעת בשילוב חדשנות טכנולוגית.

העקרונות הפדגוגיים המרכזיים שמכוונים ללמידה דיגיטלית משמעותית הם: יצירת פרשנות אישית על ידי הלומדים, יצירת תוצרי לומדים בעלי ערך, למידה שיתופית בצוותים ובקהילות ידע, יצירת ידע חדש בעל ערך, עידוד יוזמה וסקרנות של לומדים ולמידה אותנטית.

ספרים דיגיטליים איכותיים מכילים את כל חומר הלימוד הנדרש ורצפי הלמידה ומשלבים פדגוגיה החדשנית השואפת לטפח מיומנויות של חשיבה מסדר גבוה, למידה שיתופית ואישית, טיפול במידע דיגיטאלי.

הפדגוגיה החדשנית שמה דגש על מעבר מהוראה להבניית ידע ומשנה את מוקדי הכוח של המורה והתלמיד, של הפעילות הלימודית ושל תפקיד הטכנולוגיה. 

הסביבה הטכנולוגית מתוארת כ"פתרון טכנולוגי-מערכתי שלם המופעל בכיתת הלימוד. משלב פדגוגיה עם טכנולוגיות מידע ותקשורת. כולל תוכנת ניהול דיגיטלית חדשנית ופתוחה, הבנויה מכלים לניהול הוראה, למידה והערכה בכיתה עצמה ומחוצה לה. תכנים אינטראקטיביים ואטרקטיביים המותאמים לתוכנית הלימודים של משרד החינוך. שנותנים מענה למגוון התלמידים. ממשק המורה מאפשר תכנון שיעור, ניהולו בפועל והערכת הלמידה בזמן אמת ולאחריה. התלמידים משתמשים במחשבים ניידים אישיים ומתקיימת אינטראקציה לימודית במגוון אפשרויות של ארגון הלומדים: מליאה, קבוצות הטרוגניות או הומוגניות, צוותים, זוגות או יחידים. תמיכה טכנית המלווה את השיעור בכיתה, שתפקידה למנוע תקלות טכניות ולטפל בהן בזמן אמת .

ניהול אפקטיבי של הלמידה בכיתה בא לידי ביטוי בממשקי התכנון, ניהול השיעור וההערכה:

א. תכנים אטרקטיביים וממקדים את הקשב והריכוז של התלמידים.

ב. שמירה על שטף ההוראה והלמידה ומעבר חלק ומהיר בין חלקי השיעור.

ג. ניהול המרחב הפיזי של הלמידה וארגון הלומדים  ביחידים, קבוצות או מליאה.

ד. פרקי זמן מוגדרים לכל משימה.

ה. מבנה ברור ואחיד של ממשקי התלמידים .

ו. התאמה לרמות השונות של התלמידים.

בעת תכנון הלמידה המורה יכול לשלוט על רצף הלמידה, הקצב והקצאת יחידות התוכן ללומדים ספציפיים. בעזרת ממשק ניהול השיעור יכול המורה להציג או להסתיר פעילויות מסוימות בהתאם להתפתחות הלמידה ועל פי שיקולו הפדגוגי. פונקציות התקשורת עם התלמידים מאפשרות לו לשלוח הודעות תלמידים בודדים, לקבוצות או לכלל הכיתה; להפסיק, באופן זמני, את פעילות התלמידים; ואף לעצור את השיעור.  ממשק ההערכה מאפשר למורה להעריך את תלמידיו בזמן-אמת וגם לאחר תום השיעור, כהערכה מעצבת או מסכמת.

הסביבה הטכנולוגית עונה גם על הקריטריונים של הפדגוגיה החדשנית:

ריבוי מדיות (צליל, וידאו, תמונה וכו'.

חזותיות: מגוון הייצוגים מאפשר גם לתלמידים מתקשים להתגבר על  טקסטים כתובים, ובנוסף, תורם לאסתטיות ולהנאה של הלומדים.

אינטראקטיביות: העיסוק הפעיל בטקסט או באובייקט הלמידה מזמן הפעלת כישורים אורייניים, כישורי חשיבה ויכולות טכנולוגיות המקדמות הבניית ידע של התלמידים בתיווכו של המורה.

עדכניות ודינאמיות: תכני הלימוד מתעדכנים מעת לעת. המורה יכול לשלוט, בשלב התכנון או בשלב ניהול השיעור, בתכנים המוזרמים אל התלמידים. עדכון פריטי הלמידה המופיעים במחשבי התלמידים הנו דינאמי, ומושתת על שיקול דעת פדגוגי של המורה.

משחקיות: כל משימות הלמידה מכילות תוכן רלוונטי לעולמם של הילדים. התוכן מוצג באופן מושך ולעיתים מתובל בהומור. בחלק מהשיעורים משולבים משחקים שנועדו לבסס את הידע, לתרגל את הנלמד ואף לחקור ממדים נוספים.

קישוריות: המורה יוצר קישורים בין פריטי הלמידה ויכול גם ליצור קישורים לחומרים ולמידע מקוון מחוץ לסביבת "עת הדעת". התלמידים מבצעים מעברים בין פריטי הלמידה באמצעות הקישוריות המוטבעת על הצלמיות.

רישות חברתי: האינטראקציה החברתית בשיעור מתקיימת בתיווכו של המורה. המורה משייך משימות לזוגות, לצוותים או לקבוצות. בנוסף, קיימת "גלריה" וירטואלית עבור תוצרי התלמידים. 

אין ספק שכניסה של ספרים דיגיטליים לבתי הספר הופכת את הלמידה לחוויה ויכולה להביא ללמידה משמעותית תוך הכנסתה של פדגוגיה חדשנית.

ליאורה מרום הדרכת מחשבים עם ליאורה - ההדרכה שעושה את ההבדל עוזרת לאנשים להתגבר על הפחד ממחשבים ומטכנולוגיה. מדריכה מתחילים ומתקדמים בסבלנות רבה ובקצב שלכם.  לקבלת טיפים וטריקים לשימוש במחשב

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב