סביבת העבודה המשרדית נחשבת בעיני רבים כסביבת עבודה בטוחה ונוחה: העבודה המשרדית אינה כרוכה במאמץ פיזי והיא לרוב מתבצעת בתנאים סביבתיים נוחים כמו שקט יחסי ובקרת אקלים, תוך כדי ישיבה על כיסאות. עבודה במשרדים נפוצה היום יותר מתמיד והיא כוללת מספר גדול מאוד של עובדים מכל ענפי המשק כמעט: נותני שירותים, משרדים ממשלתיים, עיריות, תעשיית ההייטק, בנקים, מרפאות, משרדי עו"ד, עסקים קטנים וחברות ענק.
לא הרבה מודעים לכך אך העבודה המשרדית טומנת בחובה לא מעט סיכונים בריאותיים. סיכונים אלו הם תוצאה של תנאי הסביבה המשרדית ומאופי העבודה, והם עשויים לגרום למגוון רחב של בעיות בריאותיות, ביניהן בעיות שלד-שריר.
כדי להימנע מבעיות בריאותיות אלו, יש להתאים את סביבת העבודה לעובדים בה, באופן המיטבי. כמו כן, חשוב להדריך את העובדים כיצד לעבוד נכון בסביבה המשרדית ולהטמיע עקרונות כמו יציבה נכונה, החלת תרגילי הרפיה, ישיבה נכונה מול מסך מחשב ועוד. כיום ישנו תחום שלם הנקרא ארגונומיה משרדית, העוסק בזיהוי הסיכונים ובמציאת פתרונות הולמים עבור סביבות עבודה משרדיות, לצורך צמצום או מניעת הנזקים הבריאותיים ולשיפור תנאי העבודה של העובדים.
נזקים בריאותיים האופייניים לעבודה משרדית
מעצם טבעה, העבודה המשרדית כרוכה בישיבה ממושכת על כיסא, מול מסך מחשב על פי רוב, למשך שעות על גבי שעות, מדי יום. ישיבה מושכת זו אינה מיטיבה עם גוף האדם, הדורש תנועה לצורך תפקוד בריא: היא גורמת להתנוונות השרירים, מאיטה את זרימת הדם ובשל כך פחות חמצן מגיע אל איברי הגוף השונים. הישיבה הכפופה הממושכת אל מול המחשב גורמת לשחיקה של הדיסקים בין החוליות, אשר עשוי להוביל לכאבי גב, פריצות דיסק ובעיקר למקרים תכופים של גב או צוואר תפוס. בנוסף, תנוחה נמוכה מדי עשויה לגרום ללחץ על הריאות ולצמצום כמות החמצן בדם.
תסמונת בריאותית ידועה נוספת הנגרמת כתוצאה מעבודה ול מחשב היא תסמונת התעלה הקרפלית, בשורש כף היד. תסמונת זו נגרמת כתוצאה מכיפוף פרק כף היד בעת השימוש במקלדת או בעכבר והיא גורמת לתחושת עקצוץ או נימול בכף היד בשל לחץ המופעל על העצב העובר בתעלה.
מלבד זאת ישנן בעיות נוספות הנגרמות כתוצאה מצפייה מושכת במסך מחשב כמו בעיות ראיה, ראיה מטושטשת, גירוי ואדמומיות בעיניים, כאבי ראש ומיגרנות.
כיום, יותר ויותר ברור לנו כי החלת עקרונות ארגונומיה במשרדים יכולה לשפר את בריאות העובד, לצמצם את ימי המחלה ואף להביא לשיפור בתפוקה ולעלייה בשביעות הרצון הכללית של העובדים.
ארגונומיה משרדית כפתרון יעיל
ארגונומיה הוא תחום מדעי העוסק בסביבת העבודה ובהתאמתה לאדם. חברות המתמחות בארגונומיה מספקות לחברות ועסקים שירותי ייעוץ ארגונומי ומנחות את צוות העובדים וההנהלה כיצד יש לשלב את העקרונות הארגונומיים בעבודה היומיומית במשרד- הן מבחינת בחירת הציוד והמכשור המתאימים ביותר, והן מבחינת הטמעת שינויים התנהגותיים. בין ההמלצות הנפוצות ביותר הניתנות על ידי חברה לייעוץ בנושא ארגונומיה ניתן למנות את ההמלצות הבאות:
- יש לבצע הפסקות יזומות מהישיבה לצורך תנועה וחילוץ איברים, ואף ביצוע תרגילי הרפיה. מומלץ לקחת הפסקה מהישיבה כל חצי שעה.
- ישיבה נכונה מול מחשב: יש להקפיד על יציבה נכונה וישיבה זקופה על גבי הכיסא. חשוב שהרגליים תהיינה מונחות על הרצפה או על הדום, כך שהברכיים תהיינה נמוכות מעט מקו מפרק הירך.
- יש להישען לאחור על משענת הכיסא בזווית שבין 100 ל- 120 מעלות, כדי להפחית את הלחץ על הגב.
- יש לוודא שמשענת הגב נותנת תמיכה מלאה לשקע הגב התחתון.
- על קצהו העליון של צג המחשב להיות מיושר עם גובה העיניים. על המסך להיות מרוחק כ 60-70 ס"מ מהפנים.