דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אימון אישי ומסוגלות עצמית 

מאת    [ 23/08/2015 ]

מילים במאמר: 457   [ נצפה 3397 פעמים ]

אלברט בנדורה, פסיכולוג וחוקר בתחום הפסיכולוגיה החברתית הוא מהוגי תיאוריית הלמידה החברתית-קוגניטיבית וזה שהעלה את המושג 'מסוגלות עצמית' לתודעה.

בשנת 1997 הוציא את ספרו מסוגלות עצמית: תרגיל השליטה. בספר מדבר בנדורה על כך שתפיסת הפרט את יכולותיו היא שמשפיעה על התנהגותו והיא שתביא לתוצאות. ככל שהאדם יותר מאמין ביכולותיו - כך הוא מסוגל לבצע משימות מסוימות, ככל שתפחת אמונתו ביכולותיו - כך תפחת אפשרותו לעמוד במשימות.

אדם עם מסוגלות עצמית גבוהה הוא זה שמעריך את יכולתו להתמודד בהצלחה עם משימות קשות וזה משפיע בצורה חיובית על המוטיבציה שלו לביצוע המשימה, על הגישה הקוגניטיבית והמעשית, על המאמצים שישקיע ועל התמודדותו עם קשיים וכישלונות.

תהליכי אימון אישי הם תהליכים בהם תפיסתו של בנדורה באה לידי ביטוי וממחישה יותר מכל את הקשר בין תפיסת המסוגלות לבין ההשקעה של המתאמן: ככל שהמתאמן יותר מאמין בעצמו, כך תפיסת המסוגלות שלו גבוהה יותר וכך הוא  נכון להשקיע יותר בתהליך ולכוון אותו למטרות שלו. המתאמן יתמודד בהצלחה עם הקשיים שבדרך, פחות יחשוש מכישלונות, יותר יבין שהם אבני דרך בדרכו למימוש אישי והגשמת מטרות, יותר ישקיע ויהיה חדור מוטיבציה.

ממה מושפעת תחושת המסוגלות העצמית? על פי בנדורה היא מושפעת מארבעה מקורות: מחוויות העבר , מצפיה באחרים, משכנוע מילולי וממצב רגשי.

תהליכי אימון אישי מאפשרים ניתוח של מקורות אלו והשפעתם על המתאמנים. לחוויות העבר יש ללא ספק השפעה על המסוגלות שלנו שכן הצלחות בעבר מעלות את תחושת המסוגלות, בעוד שכישלונות מקטינים תחושה זו. ככל שחווינו יותר הצלחות כך אנו יותר בטוחים ביכולתנו והפוך. צפייה באחרים והשוואה לאחרים קשורה אף היא לתחושת המסוגלות. אם אנו צופים באחרים ומעריכים את עצמנו הערכה עצית נמוכה מהם – מטבע הדברים אנו סבורים שאין ביכולתנו להצליח כמותם. תהליך האימון מאפשר למתאמן לבחון עצמו לכל כישוריו ולא בהתייחס לכישורי אחרים ומתוך צפיה בהם. התהליך מתייחס למתאמן כאל מי שאמור לבחון את חוזקותיו וחולשותיו, לעשות שימוש בחוזקותיו בהקשר של מסוגלות עצמית ולשפר חולשות ולעקוף חסמים אישיים שפוגעים בתחושת המסוגלות.

ומה באשר לשכנוע? באופן טבעי, אנו מקשיבים יותר לאלו הקרובים אלינו ומכירים אותנו אלא שהם לפעמים אלו שחוששים ומעכבים אותנו וגורמים לנו לחשוש, לא להיות בטוחים בעצמנו. שכנוע על ידי קרובים יכול אם כך להיות טוב בנסיבות מסוימות וכזה שחוסם בנסיבות אחרות. לעיתים דווקא אדם ניטרלי כמו מאמן הוא שיהיה אובייקטיבי, יוכל לדרבן אותנו ויהיה מצפן באשר לתחושת המסוגלות האמיתית שלנו בנושאים שונים. המקור הרביעי המשפיע על מסוגלות הוא המצב הרגשי ואין ספק כי הוא מרכיב חשוב. ככל שאנו במצב רגשי טוב יותר, כך תחושת היכולת שלנו גבוהה יותר והפוך. לכן, גם למצב הרגשי של המתאמן יש להתייחס בתהליכי אימון.

אימון אישי הוא ללא ספק תהליך בו יש חשיבות מכרעת לנושא תחושת המסוגלות שכן בהעדרה של מסוגלות או כשהיא קטנה, לא תהיה למתאמן אפשרות להגיע למטרות שהציב לעצמו ולממש נושאים שחשובים לו ומצריכים עבודה קשה.

טלי פלד - מאמנת בכירה - אימון אישי | אימון מנהלים | אימון קריירה 


לאתר האישי: טלי פלד - אימון אישי 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב