דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בגידה ומחירה 

מאת    [ 06/08/2015 ]

מילים במאמר: 607   [ נצפה 3823 פעמים ]

הנחת העבודה הראשונית הינה שבני הזוג מתכוונים מלכתחילה להיות נאמנים אחד כלפי השני, אוהבים האחד את האחר והם אינם "בוגדים סידרתיים". מאידך, חשוב לזכור כי לרוב, בגידה איננה רק הבעיה, אלא סימפטום לקשיים רחבים יותר במערכת יחסים זוגית. במאמר זה אגדיר בגידה כקשר רומנטי/רגשי/פיזי (כולם יחד או כל אחד לחוד) עם אדם אחר מחוץ למערכת הזוגית.


ברוב מערכות היחסים קיים פוטנציאל לבגידה. כל אחד מבני הזוג עלול "לפזול" מחוץ למערכת הזוגית. הסיבות לכך רבות ומגוונות: שעמום, דכאון, רומן על רקע "הקן המתרוקן", עימותים חוזרים ונשנים, רומן שהינו סוג של "כרטיס יציאה" מהמערכת הזוגית, תסכול מיני וכו'.


ובכן, מה עלול להיות מחיר הבגידה? המחיר הראשון והברור הוא אובדן אפשרי של הזוגיות, פרידה. אבל זו רק תוצאה אחת. אם בכל זאת בני הזוג בוחרים להישאר יחד ולעבוד על המשבר, מה קורה אז? מה קורה למערכת היחסים אחרי שבני הזוג "שרדו" את הבגידה הפיזית ו/או הרגשית?


לבגידה יש השלכות רבות על המערכת הזוגית, בטווח הקצר והארוך:


    • אובדן הפרטיות - אם בעבר הייתה פתיחות (יחסית) בין בני זוג, ואף אחד מהם לא הרגיש צורך "לעקוב" אחרי השני (לדוגמא: ישנם מקרים שבני זוג חולקים כתובת מייל משותפת). לאחר משבר האמון, שקיפות מוחלטת חייבת להתקיים במערכת היחסים.


    • רשתות חברתיות ואתרי אינטרנט - יש להניח שלפני שהבגידה התגלתה וגרמה למשבר, לכל אחד מבני הזוג היו חשבונות פייסבוק, אינסטגרם, מסנג'ר, ווטסאפ וכן הלאה! עכשיו, לאחר גלוי הבגידה ואובדן האמון, ובמסגרת העבודה על הזוגיות, השמוש בכל אותם אתרים הופך להיות מוגבל וגלוי לפני בן הזוג.


    • אובדן אמון - יש להניח שלפני גילוי הבגידה, לכל אחד מבני הזוג היו תחביבים, חברים, חבורות ממקום העבודה וכדומה. כתוצאה מהמשבר, על בן הזוג "הבוגד" להפסיק חלק מהפעילויות אשר מהוות איום על בן הזוג "הנבגד". המשמעות היא שחברים, מקומות ותחביבים הופכים להיות מחוץ לתחום ויש לאמץ הרגלים חדשים אשר יקנו לבן הזוג תחושת בטחון גדולה יותר.


    • חברויות - אם אתם ברי מזל יש לך ולבן/בת הזוג חברים קרובים אותם אתם מגדירים כ"אחים", אותם אתם משתפים בכל הקורה אתכם. הם אלה השומעים ראשונים את הדברים, נותנים עצה, מקשיבים, מגבים ומכילים. אבל, חברים אלה עלולים להוות איום על בן הזוג ומקור לכעס וכאב. לכן, כאשר האמון בין בני הזוג נפגע קשות (בשלב ראשון או בכלל, תלוי) יהיה עלייך לוותר על חברות זו על מנת להחזיר את החיים למסלולם.


    • משאבים רגשיים ופיזיים - בן הזוג הנבגד עשוי להשקיע משאבים רבים בנסיון לעקוב אחר בן הזוג (פיזית, מחשב, טלפון תשאולים וכו'), מתוך משאלה לבסס מחדש את הבטחון שהיה. לכן, הוא עלול לדרוש לדעת בכל רגע נתון היכן נמצא בן זוגו, באמצעות בדיקת הטלפון, המייל, פייסבוק, תשאולים וכדומה. כמו כן, דרישה לעידכון ממשי היכן בן הזוג נמצא והוכחות להימצאותו שם והצלבת המידע עם הסביבה הקרובה וכו'.


    • כעס וטינה - מסיבות ברורות, בגידה גורמת לרגשות קשים לאדם הנבגד. למרבה הפלא, רגשות כאלה עולים גם אצל מי שבגד, בעיקר כאשר בן הזוג הנפגע אינו מאפשר לכפר ולתקן את מערכת היחסים, כולל חוסר רצון להתמודד עם קונפליקטים מההווה והעבר.


    • תחושת חוסר התאמה - כאשר מתגלה בגידה התחושה הראשונה הינה "אנחנו לא מתאימים". תגובות נפוצות נוספות, הם בלבול, ירידת הערך העצמי, חוסר בטחון, "התרסקות", השפלה, אשמה, דכאון וכדומה.


    • כאב - כאב הבגידה חי בתוך הנבגד למשך זמן רב מאוד. תזכורות לכאב זה יכולות להגיע בצורות שונות: כאשר נדמה שבן הזוג הבוגד מחייך חיוך "ידידותי" מידי, מנהל שיחה ערה עם מישהו/מישהי הנרא/ית אטרקטיביים, תגובות רגילות נראות מאיימות. בקיצור, כל אינטראקציה בינאישית עוברת פרשנות מאיימת וכואבת.

בגידה איננה חייבת להיות סיום מערכת היחסים שלכם ותוצאותיה אינן חייבות להישאר לנצח, אם כי תמיד תהיה נוכחת באופנים שונים. אפשר וניתן לעבוד על מערכת היחסים כדי להעלותה חזרה למסלול. לעיתים בני זוג יכולים לעשות זאת בכוחות עצמם ולעיתים יש צורך בעזרה מקצועית כדי להתמודד עם המשבר.

חוה אוסטרובסקי, עובדת סוציאלית קלינית-מדריכה MSW. בעלת קליניקה פרטית במרכז הארץ. עובדת עם יחידים זוגות ומשפחות, הנחיית קבוצות, הדרכת הסטודנטים והדרכת עובדים סוציאליים. נסיון רב במסגרת שרותי בריאות הנפש הציבוריים.

פייסבוק: https://www.facebook.com/havaosMSW

אתר: טיפול פרטני (אישי), זוגי ומשפחתי | טיפול זוגי במרכז הארץ




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב