דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פיברומיאלגיה - סקירת שיטות טיפול 

מאת    [ 26/07/2015 ]

מילים במאמר: 862   [ נצפה 2933 פעמים ]

מהי פיברומיאלגיה?- להבין את הכאב

פיברומיאלגיה מתאפיינת בכאבים כרוניים מפושטים וממושכים, עייפות, נוקשות ותופעות נוספות. מדובר במגוון של סימפטומים, בדרגות חומרה שונות ובאופן המשתנה על פני זמן. כמובן שכל אחת חווה את זה קצת אחרת.

אי אפשר לראות מבחוץ למי יש פיברומיאלגיה ולעיתים זה מקשה עוד יותר על התפקוד היומיומי.

 

מי סובל מזה?

2-3% מכלל האוכלוסייה בישראל ו-4% מאוכלוסיית הנשים הם חולי פיברומיאלגיה.
פיברומיאלגיה נפוצה בעיקר אצל נשים, כאשר השיעור בין הנשים לבין הגברים עומד על 9:1.

נמצא שהמאפיינים הקליניים של המחלה שונים במקצת בין נשים לגברים. אצל נשים, גיל הפוריות מהווה את תקופת השיא להתפרצות הפיברומיאלגיה, כאשר המחלה מופיעה לרוב בין הגילאים 35-55.

 

הגדרות ואיבחונים

ההגדרה קובעת כי לרוב החולים בתסמונת זו ישנן 11 נקודות רגישות או יותר. אולם, לחלק מסוים ומשתנה מהחולים, בעלי מאפייני פיברומיאלגיה בשאר המובנים, אפשר שיהיה פחות מ11 נקודות רגישות בזמן האבחון. בנוסף לסימפטומים כגון מיחושים או כאבים מפושטים, תשישות מתמשכת, קשיון בוקר בכלל הגוף, שינה שאינה מרעננת ונקודות רגישות רבות.

גם האבחונים מתייעלים, לאחרונה התפרסם מחקר חדש שעסק בקביעת אמצעי אבחון יעילים, המחקר מתמקד בקביעת קריטריונים ספציפיים יותר מאשר אלה המתייחסים לכאב כרוני בלבד .

 

טיפולים בפיברומיאלגיה

המטרה המרכזית של הטיפול היא הקלה על הסימפטומים ובהתאם, הטיפול מתמקד בהקלה על כאבים ובהארכת משך הזמן נטול הכאבים.

 

פיברומיאלגיה – טיפול תרופתי

מתבסס על מספר תרופות המשפיעות על עיבוד כאב במערכת העצבים המרכזית.
חלק מתרופות אלו הן במקורן תרופות נוגדות דיכאון, אך יעילות גם אצל חולים שאינם סובלים מדיכאון. קיימות תרופות שונות כגון - סימבלטה, ליריקה.

 

פיברומיאלגיה – טיפול נטורופתי באמצעות תזונה ותנועה, ספוט ועיסוי

תרומה ניכרת לטיפול בפיברומיאלגיה תושג באמצעות טיפוח הרגלים רלוונטיים כמו הרגלי שינה, צריכה מווסתת של מזונות שונים, הוספה של מזונות מפחיתי כאב ואנטי דלקתיים, המכילים גם חומצות אמינו אשר יחד עם חומרים אחרים כגון ויטמיני B למוליכים עצביים שלהם השפעה חשובה על מצב רוח וכאב.

 

לפעילות גופנית מקום חשוב בתוכנית הטיפול. הפעילות המועדפת היא פעילות בעלת אופי אירובי, כלומר פעילות שמפעילה הן את הלב והריאות והן את מערכת השרירים (כמו הליכה, שחייה, ריקוד ורכיבה על אופניים, פלדנקרייז, טאי צ'י וכדומה). חשוב להתחיל בפעילות באופן הדרגתי ולהתמיד בצורה סדירה ככל האפשר. פעילות גופנית מותאמת ומתונה פעמיים בשבוע, עשויה להקטין את הרגישות לכאב. מומלץ לבצע פעילות הדרגתית ולבחון את ההשפעה המטיבה.

 

עיסוי רפואי מסייע להפחתת מתח, הרפיית שרירים, הפחתת כאב, הזרמת דם, בריאות השריר והרגעה. במהלך העיסוי משתחררים במוח מוליכים עצביים שונים המסייעים להפחתת כאבים ומתחים ולשיפור מצב הרוח. העיסוי מסייע לשיפור זרימת הדם, הדם מביא חומרים החשובים לריפוי השרירים ופיזור דלקתיות.

 

נמצא שפעילות גופנית אירובית מתונה כמו הליכה או שחיה בבריכה מחוממת יכולה לשפר את התסמינים. תרגילים בבריכה מחוממת, או בבריכות של מים תרמו-מינרליים יכולים לשפר את התפקוד והתסמינים.

 

פיברומיאלגיה - טיפול באמצעות טכניקות הרפיה, מדיטציה ודמיון מודרך

טכניקות הרגעה שונות כגון מדיטציה ודמיון מודרך מסייעות בהפחתת תחושות הלחץ והמאפיינים רגשיים והמחשבתיים ועוזרות להפחתת הסימפטומים הפיזיולוגיים. יש מחקרים שמצאו השפעה על שחרור מוליכים עצביים במוח המסייעים לתחושת רגיעה ומסייעים להרפיית השרירים.

מיקוד החשיבה יכול אף להטיב על שחרור נוירוטרנסמיטורים והורמונים בגוף.

 

פיברומיאלגיה - טיפול באמצעות צמחים ורפואה סינית

קיימים צמחים שיכולים לסייע במקרה הצורך וכתלות בסימפטומים נעשה שימוש בעיקר בצמחים או תוספים אנטי דלקתיים וגם כאלו המשככים ומפחיתים כאב או צמחים המוכוונים לטיפול בסימפטומים אחרים כגון עייפות, כאבי בטן, בעיות עיכול, כאבי ראש וכדומה. במקרים נדירים יותר ניתן מרשם לגראס רפואי.

 

לפיברומיאלגיה יש גם התייחסות ברפואה הסינית, לפי הרפואה הסינית פיברומיאלגיה מתקשר לאלמנט האדמה. בדיקור ובשיאצו תהיה תשומת לב לעניין ועבודה על חיזוק האלמנטים המתאימים, הנעת הצ'י ופתיחת תקיעויות

 

פיברומיאלגיה- טיפול באמצעות פסיכותרפיה ותמיכה

הטיפול הפסיכותרפי בפיברומיאלגיה מתבסס על ההנחה, שחלק מתהליך עיבוד הכאב מתבצע במרכזים גבוהים, במוח וניתן לשינוי באמצעות התערבויות שונות המשפיעות על התפקוד של מרכזים אלה. החולים בפיברומיאלגיה, כמו גם במצבים אחרים הכרוכים בכאב כרוני, עלולים לסבול מפגיעה משמעותית באיכות החיים וברמת התפקוד החברתי. מחד, שינוי זה גורר לעיתים קרובות תסכול ודכדוך, ומאידך, רגשות שליליים מסוג זה עלולים להעצים את הנזק וליצור מעגל קסמים של כאב ודכדוך. אין פירוש הדבר ש"הכל בראש" כפי שנוהגים לומר אלא שמצב נפשי משפיע על ההרגשה הפיזית ועל המצב הגופני [ולהפך]. תעוקה נפשית או מצב לחץ משפיעים על מערכות הגוף השונות.

לכן, בנוסף לשיטות הטיפול שתוארו, יש לעיתים מקום לטיפול פסיכולוגי משלים בפיברומיאלגיה.

 

 

לעיתים לוקח זמן להתאים את הטיפול האפקטיבי ביותר. באופן כללי, חשוב שהמשפחה תהיה מקור תמיכה ועידוד. למשפחה ולקרובים תפקיד משמעותי בתהליך ההחלמה, בכדי להגיע למקום טוב יותר, בצורה נעימה. סביבה תומכת חשובה ביותר, לעיתים כחלק מהטיפול המלצתי להשתלב גם בקבוצות תמיכה מתאימות דיגיטלית או פיזית כיוון שנמצאה חשיבות רבה למודעות ותמיכה.

 

פיברומיאלגיה – שילוב וסיכום

לסיכום, המטרות העיקריות הן הקלת הכאבים והסימפטומים והארכת ההפוגות בעזרת הכלים שהוצגו לאורך הכתבה. מאחר ולכל אחת ואחד ביטויים וסימפטומים שונים, גם שיטות ודרישות הטיפול אינן בהכרח דומות. מומלץ לשלב מספר טכניקות כדי למקסם ולשפר את התוצאות.  

חשוב להתחיל לנסות את השיטות השונות כדי למצוא את השילוב האידאלי שיתן את המזור הרצוי ויביא לתוצאות ולשיפור.

 

איילת ירושלמי, נטורופתית N.D מטפלת בפיברומיאלגיה




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב