דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מדוע קשה להצליח במכרז לניהול בית ספר או מחלקת חינוך גם כשהביקורות עליך טובות? 

מאת    [ 18/07/2015 ]

מילים במאמר: 1068   [ נצפה 2811 פעמים ]

 

    
ההתמודדות במכרז לניהול בית ספר, ניהול מחלקת חינוך או לתפקיד פיקוח בחינוך, אינה פוסחת על אף אחד מקברניטי החינוך. כול מי שמכהן במשרה בכירה בחינוך עבר מכרז וזוכר טוב את האירוע. ולמרות זאת, אם וכאשר תקום ומיוזמתך תכריז: "אני רוצה להיות מנהל בית ספר"- לא בקלות יקפצו הממונים לעזרתך.
הסיבות לא בהכרח תלויות במידת התאמתך לקידום לתפקיד ניהולי: לפעמים מרוצים מתפקודך היומיומי ומעדיפים, לפחות לזמן הקרוב, למשוך קצת זמן ושתישאר בתפקידך הנוכחי. לפעמים מבטיחים לך תפקיד בארגונך שאמור להתפנות רק בעוד שנה, שנתיים, שלוש (מנהל יוצא לפנסייה, בניית בית ספר חדש וכד') וכך מושכים זמן. לעיתים ממלאים את ההבטחה ולעיתים זה שהבטיח התחלף בתפקידו ונכנס לתפקיד מישהו אחר. לעיתים, הממונים עדיין לא משוכנעים שאתה מתאים לתפקיד, בעיקר אם עדיין לא התנסית בסוג מסוים של משימות ניהוליות – והם חוששים, שאולי לא תצליח. אז מציעים לך תפקידי ביניים, כגון: סגנות (זו המקפצה המועדפת לקראת ניהול בית ספר) ריכוז שכבה, ריכוז חברתי וכד'. ואומרים לך: בלי ריכוז שכבה, או בלי סגנות- אין לך סיכוי להיבחר לניהול. זכור, שקשה למי שמכירים אותך בתור מורה לחשוב עליך כמנהל! להם קשה- לא לך! אל תתבלבל. דבוק באמת שלך! נבחרו למנהלים גם מי שלא ביצעו את כול תפקידי הביניים! 
 
כאשר הממונים מעוניינים להושיב בתפקיד ניהולי עובד מסוים, הוא עשוי לקבל את התפקיד במינוי, גם מבלי לגשת למכרז, וגם אם עדיין לא השלים את אחד מהתנאים שהופיעו במכרז (כגון: קורס מנהלים או תואר שני). עובד שנפסל במכרז לא יוכל לקבל את אותו התפקיד במינוי. אבל עובד שלא ניגש למכרז- יוכל לקבל את התפקיד במינוי. על כן, כשהממונים מעוניינים במועמד שאינו עומד בתנאי המכרז לתפקיד, הם יורו לו שלא לגשת למכרז, יסיימו את המכרז בלי לבחור אף אחד ממשתתפי המכרז, ויושיבו את המועמד שלהם לאחר המכרז (במינוי). דבר זה מאוד מתסכל את המשתתפים במכרז, בייחוד אם היתה להם הופעה מוצלחת במכרז!  הזוכה בתפקיד, ישלים את ההכשרה הלימודית שלו תוך כדי ביצוע התפקיד הניהולי, ואז יגש למכרז. ישנם מקרים, שמאריכים למנהל את מינויו במעמד מינוי ללא מכרז אפילו שנה נוספת, בהסכמת האיגוד המקצועי. מי שהושיבו אותו הממונים בתפקיד ניהולי ללא מכרז- הגיע ליעדו בדרך קצרה מבלי שנלחם על מקומו. האם הנך נמנה על קבוצה זו של עובדי הוראה שמקבלים מינוי לניהול עוד בטרם הוכשרו אקדמית לכך? קרוב לוודאי שלא! אם כך, יהיה עליך לעבוד לשם קבלת התפקיד!
 
מומלץ להעריך נכון את סיכוייך לפני שהנך ניגש למכרז, להגיע מוכן, ולהכיר את המקום ואת האנשים הקשורים למקום אותו ברצונך לנהל (או לפקח). לא רק שזה חוסך מפח נפש ואכזבות מיותרות, אלא שעודף השתתפויות במכרזים, ועודף כשלונות- עשוי לגרום לאחרים לחשוב שמדובר במישהו שרבים מאיזו שהיא סיבה העדיפו לא לבחור בו. מדובר במערכת קטנה, ויש סיכויים רבים שלפחות חלק מהנוכחים במכרז הראשון שלך ישבו גם במכרז השני והשלישי. ככול שמדובר במכרז במשרד החינוך הרי שכל ניסיון כושל נכנס ומתועד בתיקך האישי, שמונח על שולחן חברי ועדת הבחינה בכל מכרז מטעם משרד החינוך. אסור לעייף את משתתפי המכרז בשמיעה חוזרת ונשנית על קורות חייך ויכולותיך. חשוב לעשות רושם טוב בכול מכרז, ולדאוג להביא משהו חדש בכול הופעה, כדי להצית עניין ולגרום לבוחנים לחשוב שפספסו אותך פעם שעברה- שאתה מביא איתך "בשורה" מעניינת לתפקיד!
 
התעודדו, אורכה של הדרך שעשיתם כדי לזכות במכרז- אינה מדד להצלחה בתפקיד! קיימים אנשי חינוך שהמערכת "הריצה אותם" לתפקידי ניהול והם לא החזיקו מעמד יותר משנה בתפקידם! ולעומתם- ישנם אנשים שלא קיבלו סיוע ממנהליהם, קידמו את עצמם באמצעות אנשים בעלי השפעה בארגונים שלא עבדו שם מעולם- והצליחו בתפקידם הניהולי לאורך זמן! אם הנך הולך למכרז, ולעוד אחד, ולעוד אחד- הסיכויים שתהיה מנהל טוב נשארים בעינם. אבל יתכן שמשהו בהצגתך העצמית אינו מספיק טוב! 
מרבית המועמדים לניהול סומכים על עצמם שהם לא זקוקים להכנה לקראת מכרז מידי יועץ מומחה. הם סומכים על יכולת הדיבור של עצמם (מורים לא???) וחושבים שאם יבחרו אותם הם מתאימים ואם לא בחרו בהם ב-x ניסיונות אז כנראה שלא רוצים אותם לניהול! בתוך אותה קבוצה נמצאים עובדי הוראה מצויינים שמתאימים בתפקיד אבל היו צריכים הכשרה לקראת המכרז- אפילו הפוליטיקאים מנוסים נעזרים ביחצנים ובאנשי תקשורת כדי להיבחר- זו שפה שמישהו יכול ללמד אותך בקלות ולהצעיד אותך להצלחה!!
 
הצלחתך במכרז תלויה גם בשיקולים נוספים. למשל:
-שיקולים של היצע וביקוש: ככול שיש יותר מועמדים מתאימים לתפקיד-  כך סיכוייך פוחתים. 
-שיקולים של מחויבויות קודמות של משרד החינוך למנהלים קבועים במערכת שחוזרים משבתון או מחל"ת ולכן הם ישובצו לתפקיד לפניך
-שיקולים הנובעים מעמדות שנתקבלו מראש, כגון- העדפת מנהל שגר בישוב או בעיר (בייחוד בשנת בחירות מוניציפאליות), גבר או אישה (בעיקר במגזר הדתי), העדפת מועמד הדומה באישיותו למנהל הפורש או ההפך ממנו, מידת הדתיות (בחינוך הדתי)
-שיקולים פוליטיים, כגון תמיכה בראש המועצה בבחירות האחרונות (בישובים במגזר זה הכרחי) או השתייכות לחמולה זו או אחרת. השתייכות מפלגתית ולעיתים אולי עדתית
-הכימיה שנוצרת בינך לבין הממונה עליך. משהו בתחושות הבטן, בחיבור שנהייה או שלא נוצר בין אנשים
 
אז שלא תסיקו מסקנות אישיות לגבי התאמתכם לתפקיד ניהולי על פי מידת המהירות בה שולפים אותכם ממקומכם ומושיבים אותכם בראש ארגון! 
 
התלהבותם של האחרים לעזור לך להתקדם לתפקיד ניהולי תלויה רבות במוטיבציה שלך, בפעולות שתיבחרנה, ביכולתך לנטרל גורמים בולמים, להסתייע בגורמים מקדמים, ולהרשים במכרז! עליך לחפש מי כן יכול לעזור לך! ועוד יותר חשוב- מי מהיועצים המומחים שמכינים אתכם להצלחה במכרזים - יכול להוציא ממך את הניצוץ שישכנע את חברי וועדת הבחינה להעדיף אותך על פני שאר המועמדים! שיבחין בך בגדולתך!!!
 
להגדלת סיכוייך להצליח במכרז, מומלץ להיעזר בדמות מקצועית שמכירה את הדרישות של חברי וועדות הבחינה, שיודעת מהן השאלות שתישאל, ועוד יותר חשוב- שיודעת מה מצפים ממך לענות. דמות שתעזור לך לבנות חזון אישי ניהולי ותמונה מיטבית של כיצד יראה בית הספר שבניהולך. כל זאת על פי הכישורים, הניסיון והיכולות המיוחדות שלך. 
 
הכנה למכרז זו לא קונפקציה. זו תפירה עילית. על מנת לזכות במכרז יש להשתמש בשלבי ההתכוננות למכרז לא רק בנתונים הספציפיים, האישיים והייחודיים של כול מועמד ומועמד, אלא גם להבין את כללי הפוליטיקה הארגונית ואת יחסי הכוחות של האנשים הפועלים בסביבה ממנה בא המועמד, ובסביבה אליך הוא נכנס! 

הופעה מרשימה במכרז חשובה לכל מי שלא קיבל הבטחה מדמות מרכזית בפיקוח או ברשות המקומית, על מנת להגדיל את הסיכויים להיבחר לתפקיד. אך גם אם קיבלת רמזים שמעוניינים בך,  ההופעה המוצלחת במכרז חשובה כדי שלא ישנו את דעתם ברגע האחרון, וגם כדי להיכנס בראש מורם לסביבת עבודתכם החדשה. 

רק מי שישב במכרזי ניהול, מכיר את המערכת החינוכית ואת דרישותיה, עבד עם מנהלים ומפקחים ויודע כמאמן מוסמך להוציא את הניצוץ שבך- יכול להכין אותך הכנה מקצועית כוללת. אם יש מקום שחשוב לך במיוחד להתקבל אליו לתפקיד ולא לפספס- מומלץ להשתתף לפחות בפגישת הכנה מקצועית אחת לפני המכרז

                                         
ד"ר ניצן ברוקס- בעלת "המכון למימוש זכויות מורים".  בוגרת קורס מנהלים ו- M.A ו-Ph.D של אוניברסיטת בר אילן, מאמנת מוסמכת בוגרת מכללת CoachMe. מומחית להכנת מועמדים למכרזי ניהול בתי ספר, ניהול מחלקות חינוך ופיקוח.


אתר: www.dr-nitzan.co.il   נייד: 050-9005452    מייל: href="mailto:nitbar@walla.co.ilnitbar@walla.co.il">">nitbar@walla.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב