דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הנחיית קבוצות בגישה פסיכודינמית מהי? 

מאת    [ 17/07/2015 ]

מילים במאמר: 418   [ נצפה 6077 פעמים ]

הנחיית קבוצות בגישה הפסיכודינמית מבוססת על התפישה כי "אין אדם ללא קבוצה" ומרגע לידתו משתייך כל אדם למגוון קבוצות, אשר איתן הוא מקיים אינטראקציה במרחב שבין ה"אני", הפרטי, ובין ה"אנחנו", הקבוצה. 

הקבוצה היא מקום שבו ישוחזרו מצבי חיים ובמיוחד יחסי המשפחה, והיא תהווה מיקרוקוסמוס של סביבת ההשתייכות של המשתתף.   הקבוצה הפסיכודינמית מהווה, אם כן, מקום ייחודי בו ניתנת האפשרות מצד אחד, לחוות, להתבונן וללמוד על  "הקבוצה כשלם" (ביון), כלומר שיש לה חיים משלה, המובחנים מהדינמיקות של החברים המרכיבים אותה.  ומצד שני, כמקום בו היחיד משתקף ומשקף ויכול ללמוד על עצמו ועל האחרים באופן הדומה יותר למציאות חייו, כמו ב"היכל המראות" (פוקס) . הקבוצה מתקיימת כיחידה דינמית שמשפיעה על כל פרט ועל המערכת הקבוצתית כולה.

חברי הקבוצה משתפים באופן חופשי בסוגיות שמעסיקות אותם וצרכים אנושיים רבים מתרכזים בחיי הקבוצה.   תהליכי הקבוצה הפסיכודינמית עמוקים ונוגעים ברבדים פנימיים ורגישים וכל אדם בקבוצה מהווה גורם מקשר במארג הקבוצתי.

בקבוצה מתקיימת תקשורת מודעת ולא מודעת, ומטרת הקבוצה ליצור את הגשר בין החלקים השונים לטובת היחיד. המשתתפים משתפים ומגיבים האחד כלפי השני, ובאופן הזה הדמויות בקבוצות הופכות לדמויות מראה. הקבוצה לכן, כ"היכל של מראות", מאפשרת הזדמנות לתיקון קשרים מהעבר ומההווה.

מטרת הקבוצה בגישה זו הינה טובת היחיד, והשימוש בתהליך הקבוצתי נועד לשרת מטרה זאת. בקבוצה זו יש התייחסות רבה ללא מודע האישי, הקבוצתי, הארגוני והחברתי, מה שמאפשר לכל פרט לזהות בקבוצה את העולם הפרטי והחברתי של עצמו. חיי הקבוצה נעים לסירוגין, מהמקום הממשי, המציאותי, למקום החוויתי, הסימבולי, ובקבוצה יש אפשרות לשתף במגוון רחב של אסוציאציות, חלומות, מחשבות, רגשות, פנטזיות, קונפליקטים ועוד...  בקבוצה עולות עוצמות גבוהות של מימדים אנושיים רבים כמו תחרות, קינאה, כוח, תוקפנות, חולשה, משיכה, תשוקה ועוד, המעובדים ומטופלים במארג הקבוצתי.

מנחה הקבוצה הפסיכודינמית הוא כמו מנצח בתזמורת, שלו האחריות על קיום הקבוצה, שמירת הגבולות ואחריות לשימוש בתהליכים הקבוצתיים כתהליכים מרפאים. תפקיד המנחה לאפשר לכל משתתף ליצור ולבנות אצל עצמו את הדרך האישית שתוביל אותו לריפוי ושינוי. המנחה כדמות סמכות מהווה, לכן, דמות הורית להשלכה והעברה, ופעמים רבות משוחזרים דרכו תפקידים במשפחה. על המנחה מוטלת האחריות לראות כל מטופל כישות עצמאית, לצד הישות הקבוצתית השלמה.

כדי להנחות קבוצה פסיכודינמית, על המנחה להיות מטפל, כלומר: עובד סוציאלי, פסיכולוג, מטפל באמנות ואילו בהנחיית קבוצה בגישה הפסיכודינמית, המנחה אינו בהכרח מטפל, הוא יכול להיות מתחום ההוראה, היעוץ הארגוני, בריאות הציבור, סוציולוגיה והוא ישתמש בידע שרכש מהתיאוריות הפסיכודינמיות ומההתנסות, כדי להבין באופן עמוק איך מתנהלת קבוצה, מה הכוחות הפועלים בה וכן מה התהליכים העוברים עליו כמנחה במהלך המפגש עם הקבוצה. כתוצאה מכך, אופן ההנחיה וההתערבויות שלו יהיו מדויקים יותר ויתייחסו להיבטים עמוקים ומורכבים של קבוצה.

חומר עזר:

"שמונה בסירה אחת", מאמרו של יוסי פולק, מנהל התכנית להכשרת מנחי קבוצות בגישה הפסיוכדינמית.

 

 

 

 

http://groupdynamic.wixsite.com/mysite


הנחיית קבוצות בגישה הפסיכודינמית בפקולטה למדעי הרווחה והבריאות באוניברסיטת חיפה.  ויקי: 04-8240801   




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב