דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


התנדבות לפרויקטים חברתים בחופש הגדול יכולה להרחיק את בני בנוער מעישון סמים ונייס גי 

מאת    [ 16/07/2015 ]

מילים במאמר: 547   [ נצפה 1847 פעמים ]

משפחות רבות המגיעות לייעוץ בקליניקה שלי, מספרות על השיעמום וחוסר המעש של בני הנוער בחופשת הקייץ, כגורם משמעותי להסתקרנותם אחר התנסות בשימוש בחומרים משני תודעה ודעת.

ואכן, אני יכול לציין שתופעה זו הינה תופעה רחבת מימדים המקבלת תאוצה רבה בימי החופשה הארוכים. השיעמום וחוסר המעש, תרבות ההסתקרנות אחר חציית גבולות ולקיחת סיכונים. מיעוט בפעילויות חיוביות של תנועות נוער, עבודה, לימודים יציאה מדרישות המשמעת וסדר היום של מערכת החינוך. הנורמה כי בחופשה אפשר ורצוי לשבור גבולות ולחצות קווים אדומים במעשים ושימוש בחומרים.

כל אלו מובילים פעמים רבות בני נוער להתנסויות בסמים ובאלכוהול.

ימי החום משפיעים על ימי התום, ובמקרה דנן, בני הנוער של שנות ה-2000 , מרבים בבילוי במועדנים, בבארים, הם ממהרים להחשף למוזיקה קיצבית, לאלכוהול המצוי בכל מקום. עידודו של הלחץ החברתי להתנסות בסמים ובאלכוהול. הזלזול בקול הבוגר האחראי, כי סמים הינם חומר מסוכן היכול לפגוע פגיעה בלתי הפיכה במתנסה בהם. כולם מהווים מאין פתיחת שער לעולם מסוכן ופוגעני.

האלכוהול הנשתה בדרך לא מבוקרת מוביל למעשי שטות, לתגובות של "פתיל קצר", לאלימות, לנסיעה ונהיגה לא אחראית, להקאות, לסחי. רחובות שלמים בתל אביב נראים בימי הבוקרים של ו' ושבת של הסופ"ש כשבילי הקאות וגועל. צעירים שלא יודעים מה היא שתיה מבוקרת, מקיאים את נשמתם תחת כל פנס רענן, ומי שלא מאמין לי מוזמן להסתובב ברחובות הצמודים למרכזי הבילוי בבקרים של שישי ושבת.

ההתנסות בסם הנייס גי, החיקוי הפוגעני והאלים לסמי הגראס, החומר ההרסני והמסוכן, הינם כורח יוצא לכל הנ"ל. קשה לקנות ולהשיג גראס ומריחואנה בכמויות הבולמוס אותם רוצה לצרוך הנוער כשהוא משועמם וחסר ענין. קשה לעמוד בהוצאות הכספיות בבילויו בלילות של מועדונים והזרקות במפגשים חברתיים. חשוב שנכיר מציאות זאת כהורים לבני גלאים אלו.

אלו אינם מצבים המתרחשים רק בסביבתו של השכן, אלו מצבים המתרחשים ברחוב שלנו, בבתי הספר בהם למדו בנינו ובנותינו, בשכבת הגיל של בני הנוער בכפר סבא, תל אביב ראשון לציון, רעננה נס ציונה והרצליה, בקיבוצים, במושבים ובשרות הצבאי. באו לא נשלה את עצמנו.

וסם הנייס גאי עוצמתי בעשרות מונים מסמי הגראס והמריחואנה, הוא מוצף ברעלים וחומרים כימיים ה"מטגנים" ו"סורטים" את מוחותיהם של צעירנו. ואני נפגש מדי שבוע במשפחות רבות המגיעות לייעוץ סביב התמכרויות אלו של בני הנוער.

היכן ניתן לגרום לתפנית? זו שאלה ששואלים אותי הורים רבים.

השתייכות לפעילויות תנועות הנוער, עבודה, והתנדבות בחופשת הקיץ, הינם מקור ומקום לעשיה חיובית, להשגת סיפוק מתרומה לזולת, מעשיה מאתגרת ועשיה חברתית.

השבוע התקשר אלי הורה ואמר לי, "עמיר אני לא רוצה שבתי תבזבז את ימי החופשה בהסתגרות בחדרה ובהפיכת יום לליל וההפך. מה אתה מציע לי?".

הצעתי לו לחפש אחר מקום התנדבות לבתו. צא והתעניין אחר התנדבות בבית אבות, במועדוני קשישים, בעשיה חברתית, בהתנדבות למען בעלי חיים ולטיפול בהם. אלפי מקומות זקוקים לעשיה חברתית זו. קשישים היושבים בדד בביתם או בבית אבות, עצובים, מרוחקים וכואבים. מפגש חברתי עם בני נוער וצעירים יכול להכניס צפיה והתרגשות לחייהם. שמחה וחיות מחודשת לימים ארוכים של עצב ובדידות. צאו הסתובבו בבתי אבות וראו כמה עשרות אנשים שהובילו את חברתנו רק לפני עשור או שניים, יושבים היום בודדים ועצובים במקומות יפים הדואגים לרווחתם. אבל חסרים את המפגש החברתי הנוסף.

כהורים המליצו על עשיה חברתית התנדבותית זו לבני הנוער שלכם, הציבו להם אתגרים חברתיים שימלאו את משמעות חייהם בימי החופשה והלימודים, הראו להם את החשיבות של "קהילה תומכת". את ערך כבוד האדם וכבוד האדם הקשיש החי בקרבנו.

עשיה חברתית לטובת הקהילה יכולה להיות מקור ריענון בעל משמעות אדירה לחיי בני הנוער בחופשה. למטרה חשובה להתארגנותם בימי החופשה הארוכים. להרחקתם בצורה מתגמלת משימוש בסמים ואלכוהול. מהרחקתם מפגיעתם ההרסנית של סמי הפיצויות, הנייס גי והאלכוהול .

עמיר פירני MSW פל 0544946034




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב