דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מהי רוח ישראל, לעומת רוח היהדות? 

מאת    [ 09/07/2015 ]

מילים במאמר: 413   [ נצפה 3023 פעמים ]

רוח היהדות מיוצגת מאד בחג הפורים. "ונהפוך הוא", משמעותו, שהעולם הרוחני(או התודעתי) שונה והפוך מהעולם החומרי. אם האדם עשיר באופן חומרי, הוא עני רוחנית, אם הוא מסופק חומרית - רוחנית הוא לא מסופק. לכן, נשמר בעולם מצב, שבו לא ברור מה עדיף לבחור, הרי העני מבחינה חומרית, הוא העשיר רגשית. האדם בוחר בחירות מסויימות, אבל אין בחירה שאופטימלית, ולכל החלטה יש את הצד השני של המטבע. במצב הזה, בעולם אין מנצחים, ואין מצב מושלם, אך יש מצב של צדק מירבי לכל.

רוח ישראל, לעומת זאת, היא רוח שמנסה למזג את העולם החומרי והעולם הרוחני, ולגרום לזהות מירבית בניהם, כך שהעשיר חומרית, הוא גם העשיר רוחנית. העני חומרית, הוא באמת מסכן, מכל הבחינות. ישראל מנסה ליצור מצב מושלם וכיוון יחיד שבו כדאי להיתקדם, כך שאין דילמה לגבי מה עדיף לבחור. לכן, האידיאולוגיה הזאת, מנסה לגרום לצבירת כוח, והבדל מהותי בין בני אדם, כך שאין שיוויון, אין צדק ויש אינטרס לעלות אחד מעל השני.

בעולם של צדק, גם בן אדם אחד, כשהוא צודק מרבים, יכול לשנות את העולם. בעולם של ישראל, מה ששולט זה כוח בלבד, וקבוצות אנשים כוחניות כופות את רצונן על בודדים. גם אם הבודד צודק מהקבוצה, לרוב הוא יושתק בניגוד לרצונו, ולא תעזור לו כל צדקתו במאבק מול ההמון של האנשים, שמבחינתם, אין חוץ מאינטרס אישי להרוויח - שום דבר בעולם. הצדק מבחינתם הוא סובייקטיבי לגמרי, ותלוי רק במי זוכה מהמצב.

יש התכחשות לכל דבר שלא משחק לצידינו, גם אם מדובר בערכים נעלים כמו חוק, צדק ואמת. נוכלות הופכת למרכיב מרכזי בקיום, והעורמה - מאפשרת לבודדים, שלא אמורים היו להיתבלט - לזכות בכל הקופה. הזוכים האלה, משתרעים ברוע ואכזריות על מנת לשמור על יתרונם ולהגדיל אותו, ולמנוע עלייה של אנשים נוספים לפסגה באותה הדרך.

מבחינת ההיסטוריה של המאה ה-20, והמאבק של בריה"מ עם ארה"ב, ניכר שבריה"מ תמכו את הראייה היהודית, כך שהניצחון החומרי של המערב, היה אמור להיתלוות לניצחון רוחני שלהם, ולא ברור מי באמת ניצח, כשהבחירה שלהם - לא לגמרי שגויה. ארה"ב, לעומת זאת, תמכו את ישראל, ורצו ניצחון מוחלט, גם ברוח וגם בחומר, כך שבריה"מ מפסידה בכל המערכה כולה. כך, המערב יהיה עשיר רוחנית וחומרית ומשליט על העולם את הסדר שלו.

ניצחון בעולם הרוחני, הוא קודם כל יצירת ראיית עולם נכונה, שמבטאת את העולם, ויצרת חברה הוגנת, שיוויונית ונאורה. לכן, הנצחון הכלכלי של המערב כשלעצמו - לא הביא להם את הנצחון הרוחני. אבל, פרסום התרבות, השפה, הקולנוע, האומנות והטכנולוגיה המתקדמת גרמה לשיכנוע של אנשים רבים בצדקת דרכם. בעקבות כך, נוצר גם עושר רוחני, שמתבטא באיכות חייהם התודעתית של הבני אדם ובסיפוקם הרגשי, לעומת העצבים והרוע שנוצרו במקביל בתרבויות האחרות.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב