דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך לצלוח את הקיץ עם ילדים קטנים, בלי להשתגע (ואפילו להנות בדרך)? 

מאת    [ 04/07/2015 ]

מילים במאמר: 1087   [ נצפה 2061 פעמים ]

 

בחיים כמו בחיים הכל עניין של איזונים!

עם תחילת הקיץ, לפניכם הכללים הכי חשובים למציאת איזון ושמירה על שפיות גם בימי הקיץ החמים והארוכים עם הזאטוטים. התפקיד שלנו ההורים הוא למצא את האיזון הנכון עבור ילדינו. איך  עושים את זה? קבלו מדריך מעשי ליישום מיידי שיעזור לכם לעבור את ימי החופשה הארוכים בשלום.


סדר יום:

בימי החול מומלץ מאוד לשמור על סדר יום עקבי וברור, כזה שמספק לילד מסגרת בטוחה וידועה מראש. לכן נשתדל לשמור על מבנה הגיוני, למשל של חזרה מהגן, זמן משחק, ארוחת ערב, מקלחת, צחצוח שיניים, סיפור והשכבה בשעה מסויימת.

ימי החופש מביאים משהו שונה ומאתגרים אותנו כהורים מבחינת סדר יום, חוקים וגבולות.  

 מציאת האיזון: תנו מקום לשינויים יחד עם שמירה על חוקי הבית החשובים, ומבנה יום בסיסי קבוע.
למשל, את הארוחות אנחנו אוכלים סביב השולחן, תהליך ההשכבה גם אם מתאחר נשאר זהה (מקלחת, צחצוח שיניים, סיפור וכו). חוקי הבית הבסיסיים של איך אנחנו מדברים אחד לשני, לא מרביצים, אוספים אחרינו את הצעצועים וכו' נשמרים.

מה החוקים שנרצה לשמור ובמה אנחנו מתגמשים? זו החלטה  של כל הורה בהתאם למה שחשוב ונכון לו. בעוד אמא אחת תוכל למשל להתגמש בעניין המקלחת, להכריז על יום ללא אמבטייה ולשלוח ילד אולי מלוכלך אך מאושר למיטה; עבור אמא אחרת רק המחשבה על זה תוציא אותה משלוותה.  כנ"ל לגבי זמני צפייה בטלויזיה, להישאר בפארק עד מאוחר, לאכול ארוחת ערב מול הטלויזיה וכו'.
 עשו בדיקה מוקדמת עם עצמכם: מה האיזון הנכון במשפחה שלכם?

 

השלב הבא- עדכנו את הילד מראש
החלטתם שאתם מתגמשים ומאשרים לילד ללכת לישון מאוחר יותר? שתפו אותו מראש. תוכלו למשל להסביר כי אתם מסכימים שבחופש הוא יילך לישון בתשע ולא בשמונה, או כל שעה שמתאימה לכם. או אם אתם מסכימים שיישן במיטה שלכם בחופש (זהירות מוקש!), בסלון מול הטלויזיה או מה שתבחרו.
 חשוב שהילד יבין את החוקים החדשים ויידע שזה זמני ותקף רק לחופשת הקיץ. יום- יומיים לפני החזרה לגן/ ביהס החזירו את חוקי הבית לסידרם כדי להקל עליהם את החזרה לתלם.
ככלל, ככל שהילד גדול יותר תוכלו להגמיש יותר את החוקים ולהסתמך על כך שהילד יבין שהשינוי זמני ויידע לחזור לשיגרה עם סיום החופש. הקטנטנים יתקשו יותר להבין זאת, לכן איתם נשתדל לשמור על המבנה הקבוע כמה שאפשר, ונתווך את השינויים עבורם.

 

הילד מותח את הגבולות?

יתכן ששינויים בחוקים ובגבולות המוכרים יתנו פתח לילדים לנסות ולמתוח אותם עוד ועוד.
כך למשל הילד אם פורץ פתאום בבכי כי הגיע הזמן לחזור הביתה מהפארק, או כי לא הסכמתם לתת לו ממתק נוסף, על אף שהוא יודע שאצלכם בבית מותר ממתק אחד לילד בלבד, ובימים כסדרם לא היה מגיב כך, תוכלו להבין שהוא מתנסה ובוחן שוב את הגבולות.
זה המקום שלכם לאכוף שוב את הגבול, להזכיר לילד את הכללים. זה יכול להיראות כך: "אני מבינה שאתה רוצה עוד ממתק אבל אצלנו בבית אנחנו אוכלים ממתק אחד ליום ואת שלך כבר אכלת. אני יכולה להציע לך פרי. מה תרצה- בננה או תפוח?"  בלי כעס והטפות מוסר, בלי להיגרר למלחמות מיותרות- מזכירים לילד את הכלל ונותנים לו אפשרות בחירה.

 

שתפו את הילד!
מתי לאחרונה שאלתם את ילדיכן מה מתחשק לו לעשות? תנו גם לו לקחת חלק בתכנון הפעילויות לחופש. השתדלו להביא לפועל לפחות כמה פעילויות שהוא הציע. תגלו במהרה כמה הילד משתף פעולה ומתנהג למופת כשזו פעילות שהוא בחר, גם אם היא כוללת נקיונות וסידור אחריה. כשילד מרגיש שמקשיבים לו, שיש לו בחירה, שיש לו "מילה" בבית, שרואים אותו, הוא ישתף פעולה בשמחה וייעתר לבקשותיכם יותר בקלות, גם כשתאמרו לו "לא".

 

תיאום ציפיות:

כלי חשוב מאוד במיוחד בזמנים של שינויים כמו חופשת הקיץ. חוסר וודאות קשה גם למבוגרים ועבור ילדים יכול לקבוע את ההבדל בין ילד שבודק אותנו כל הזמן לילד קשוב שמשתף פעולה.
.

מדי בוקר עדכנו את ילדיכם בגדול מה בתכנית להיום.
מציאת איזון: אין צורך להעמיס בפרטים ולתכנן כל שנייה ביום אבל אם תכננתם פעילות להיום- בוקר ביקור אצל חברים, אחהצ אצל סבתא, עדכנו אותו.

החלטתם ללכת לקניון? החליטו מראש ושתפו את הילד-מה המטרה? הסתובבות? פינוקים והפתעות? צפייה בסרט? כמה תרצו להוציא? עדכנו את הילד מראש . תוכלו לומר למשל "הבוקר אחרי שנאכל ונתלבש נלך לקניון למצא מתנה ליום ההולדת של יובל. תוכל לבחור לעצמך הפתעה או משחק אחד בחנות, עד 50 ש"ח. אנחנו לא אוכלים היום בקניון כי צהריים נאכל בבית".

 

אין רגע דל! בין שעמום לעומס מטלות

נכון, השעמום הוא אויב שנוטה לבוא לבקר הרבה בחופשים ובד"כ סוחב איתו רק צרות. ילד משועמם הוא ילד שיפגין מגוון של התנהגויות שליליות, לרוב כאלו שהוא יודע ש'יקפיצו' אותנו ויפעילו אותנו,  כדי לקבל תשומת לב או סתם כשעשוע להפיג את השיעמום.

זכרו : גם תשומת לב שלילית מהורה היא עדיין תשומת לב מבחינת הילד. אם הילד לא מצליח לקבל מכם תשומת לב חיובית במידה מספקת (מספקת בעיניו) הוא ימשיך להפעיל אתכם ויקבל על עצמו גם כעסים ואפילו עונשים מכם, העיקר שזה מביא לו אתכם!

מציאת האיזון:  דאגו לפעילויות מגוונות אך אל תיגררו לתפקיד "ליצן החצר" או המפעילה של הקיץ. השאירו בלו"ז היומי גם שעות של משחק עצמי, של זמן טלויזיה ומנוחה. הרי נרצה שהילד יהיה מסוגל להעסיק את עצמו ולא יזדקק 24/7 לגירויים ו'הפעלות' מבחוץ. נצלו את זמני המשחק העצמי לזמן איכות קצר ומטעין באנרגיות לעצמכם. 

זכרו לשמור על ציפיות הגיוניות ממשך המשחק העצמי.

 

שחקו עם ילדיכם

נצלו את הזמן המשותף עם הילדים למשחקים משותפים. תופתעו לגלות כשכאתם יצירתיים תוכלו למצא משחק שתהנו לשחק עם ילדיכם. לילד לא מתחשק לשחק בצעצועים המוכרים? היו יצירתיים ונצלו את ההזדמנות למשחקי דמיון כמו המצאת סיפור, עשו ' הופעה' יחד, שירו, ריקדו, עשו הצגת בובות, ציירו והדביקו יחד. כל דבר שייצור לשניכם יחד זמן אכות משותף גם אם קצר. השתדלו לשחק עם ילדיכם לפחות משחק אחד ביום. גם חצי שעה של משחק איכות יכול לתרום המון לחיזוק הקשר ביניכם.

טיפ נוסף: אם הילדים מרבים לריב ביניהם, בזמן משחק תחרותי השתדלו לצוות אותם יחד למשחק נגדכם, כך תיצרו על הדרך בנוסף לזמן איכות משפחתי גם הזדמנות עבורם לשיתוף פעולה.

 

לסיכום, אם אנסה לתמצת ולמצא את הנוסחא הבסיסית לצליחת החופש היא תהיה משהו כזה:

מיצאו את האיזון ושלבו משחק, הנאה ושיח עם ילדיכם, תוך מתן חופש לביטוי הרצונות שלהם, לצד שמירה על כללי התנהגות בסיסיים שחשובים לכם. כשתהנו באמת עם ילדיכם, והם יהיו עסוקים במשחק ועשייה תגלו שהריבים ביניהם פוחתים, שהם יותר פתוחים להקשבה ושיתוף פעולה.

איזון חשוב נוסף ואחרון : מיצאו את האיזון בין זמן ילדים וזמן אישי וזוגי. בסוף כל יום מאתגר ועמוס התרחשויות  אל תשכחו לפרגן לעצמכם ולזוגיות שלכם בקצת זמן אישי משלכם.

בהצלחה וחופשה נעימה!

 

 

 

רויטל רומאו: משפחה בהעצמה

מנחת הורים מוסמכת, יועצת זוגית ומשפחתית (M.A)

/>revitalromeo@gmail.com    054-8312083


אשמח לשמוע את החוויות שלכם.
לכל שאלה או התלבטות שעולה, ליחצו כאן והגיבו בעמוד הפייסבוק שלי.  




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב