דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כך תימנעו מפורנו נקמה ומסחיטה מינית ברשת 

מאת    [ 25/06/2015 ]

מילים במאמר: 864   [ נצפה 3926 פעמים ]

סחיטה או השפלה של גולשים וגולשות, תוך שימוש בתמונות וסרטונים בעלי אופי מיני, הפכו בשנים האחרונות למגיפה של ממש. הקורבנות העיקריים הן נשים, שסובלות מתופעת ה"פורנו נקמה" אך לא רק. גם גברים, בעיקר בני נוער, מתפתים לשתף תמונות וסרטונים עם זרים – שאחר כך מאיימים בשליחת הקבצים אל מכריהם. המשטרה והרשויות מכירות את התופעה, אך עומדות מולה בחוסר אונים – בעיקר בגלל שברוב המקרים הקורבנות הם אלו ששיתפו פעולה מלכתחילה – מבלי לדעת לאיזו צרה הם נכנסים.

 

"פורנו נקמה" היא אחת מתופעות הרשת המכוערות ביותר. לרוב, מיוצגת התופעה על ידי בן זוג שנפגע מרצון בת או בן זוגו לסיים את הקשר וכנקמה הוא מפרסם ברשת סרטונים או תמונות של בן או בת הזוג ברגעים אינטימיים – בין אם הם היו מודעים לכך שמצלמים אותם או לא.

 

בסוף השבוע האחרון הפתיעה גוגל שהכריזה שהיא תסיר כל קישור המפנה לעמוד פורנו נקמה מתוצאות החיפוש שלה, ושהיא תכבד כל בקשה להסרה של עמוד כזה על ידי קורבנות. אבל גם גוגל יודעת שהיא לבדה לא תוכל למגר לחלוטין את התופעה, ושכל שהיא יכולה לעשות זה להסיר את הקישורים – לא את הקבצים עצמם.

 

סחיטה מינית ברשת – כך זה מתבצע

 

תופעה מכוערת נוספת שמרחשת מדי יום ברשת זו סחיטה מינית. בשונה מ'פורנו נקמה', כאן התיעוד של הקורבן משמש את התוקף לסחיטה כספית כדי שזה לא יחשוף את התיעוד ברבים. סחיטה מינית יכולה להתבצע בכמה דרכים, כאשר העיקרית מבוססת על קניית אמונו של הקורבן, שכנוע שלו לשלוח לתוקף תמונות או סרטונים בעלי אופי מיני ואז לאיים עליו בחשיפת הקבצים.

 

בחודש מרץ האחרון  נחשפה פרשה כזו על ידי מחלקת הסייבר של המשטרה - עשרות גברים, בעיקר מצפון הארץ, חשבו שהם מקיימים שיחת וידאו-סקס עם אישה אחרת בסקייפ. אך מה שאותם גברים לא ידעו זה שהתוקפים תיעדו את השיחה, ומיד בסופה הם נדרשו לשלם עבור אי הפצת הסרטונים.

 

הדרך השנייה לבצע סחיטה מינית כוללת שימוש בתוכנות זדוניות על מנת להשיג את הקבצים האינטימיים אודות הקורבן –בעיקר על ידי שהדבקת המחשב בתוכנת ריגול שמאפשרת לתוקף להשתלט על מצלמת הרשת ולתעד את הקורבן ללא ידיעתו.

 

איך להימנע מ'פורנו נקמה' וסחיטה מינית ברשת:

 

ההצטרפות של גוגל למאבק נגד פורנו נקמה היא ללא ספק מבורכת, אבל צריך לקחת בחשבון שהתוקפים יכולים להפיץ את הקבצים הרגישים במגוון דרכים אחרות. למעשה, הדרך הטובה ביותר למנוע סחיטה מינית מכל סוג על ידי מניעת הקבצים מהתוקפים מלכתחילה, וכך תעשו את זה:

 

אל תצטלמו – בימינו, ששיתוף תמונות וסרטונים עם מספר גדול של אנשים הוא כל כך קל, רצוי לחשוב פעמיים לפני שאתם מאפשרים למישהו אחר לצלם אתכם – אל אחת כמה וכמה אם מדובר ברגעים אינטימיים. אם הפרטיות שלכם חשובה לכם, עדיף שתוותרו על התענוג המפוקפק של תיעוד עצמכם במצבים אינטימיים.

 

הגנו על מצלמת האינטרנט שלכם – השתלטות על מצלמות רשת במחשבים אישיים זה לא איום תיאורטי, זה כבר קרה וזה קורה כל הזמן. ההשתלטות על המצלמה מחייבת שתילת תוכנה זדונית על המחשב, ולרוב לא יהיה שום סימן שיסגיר שהמצלמה בפעולה. לכן הצעד הראשון יהיה לוודא שהמחשב נקי מווירוסים ונוזקות על ידי שימוש בתוכנת אבטחה.

 

גם איכות מצלמת הרשת שלכם, ובעיקר התוכנה המפעילה אותה, משחקות תפקיד באבטחת המצלמה. מצלמות מאיכות טובה יותר הן לרוב יקרות יותר ממצלמות סיניות זולות, אך הן גם בטוחות יותר והחברות שמייצרות אותן דואגות להוציא להן עדכוני אבטחה כאשר מתעורר הצורך.

 

דרך פשוטה אך אפקטיבית לנטרל את האיום היא פשוט על ידי כיסוי המצלמה או ניתוקה מהמחשב כאשר היא לא בשימוש – אך אל תדלגו על הצעד של ניקוי כל וירוס שעלול להיות על המחשב.

 

פקחו עין על הילדים – רוב הקורבנות בפשעים של סחיטה מינית הם ילדים ובני נוער. אם יש ילדים בבית עליכם לשבת איתם ולהסביר להם על הסכנות ברשת ולהדריך אותם לעולם אין לשלוח פרטים אישיים, תמונות או קבצים אחרים לזרים ברשת ושאם מישהו מבקש מהם דברים כאלה, עליהם לבוא וליידע אתכם מיד. כמו כן, לא מומלץ שהמחשב הביתי יוצב בחדר של הילד, או במקום בו אתם לא יכולים לפקח על הנעשה – במיוחד אם מדובר בילדים צעירים. אתם יכולים גם להשתמש באפליקציות של בקרת הורים על המכשירים הניידים שאותם הילדים לוקחים איתם לכל מקום – כמו סמארטפון או טאבלט - ולהגביל את שעות החיבור שלהם לרשת ואת אפשרות שיתוף הקבצים שלהם – שוב, בהתחשב בגילו של הילד.

 

הקפדה על כללי הגלישה הבטוחה – הקפדה על הכללי האבטחה הרגילים יכולים למנוע מבוכה גדולה מאוד: לא לשתף דברים עם זרים, לא לפתוח קבצים מצורפים ממקור לא ידוע, שימוש בסיסמאות חזקות, הקפדה על עדכוני מערכת ושימוש בתוכנת אבטחה הם הכללים הבסיסיים ביותר – אבל הם היו יכולים למנוע 90% מהמקרים של סחיטה מינית בהם נתקלנו.

 

נפגעתם? פנו למשטרה, לא לבית הספר – בהרבה מאוד ממקרי הסחיטה המינית בהם מעורבים בני נוער, התוקף בעצמו הוא נער או נערה בגיל ההתבגרות או שיש לו הכרה מוקדמת עם הקורבן.

חשוב להבין שסחיטה מינית היא לא רק מעשה בריונות או מעשה קונדס – מדובר במעשה פלילי על גבול האונס, ללא קשר לגילו של התוקף. לצערנו, מקרים רבים מטופלים באופן "פנימי" על ידי המוסד החינוכי, וכך הפשעים האלו לא מקבלים את הטיפול הראוי. אם נתקלתם במקרה כזה, המקום לפנות אליו זו המשטרה לא בית הספר או כל מוסד חינוכי או חברתי אחר. 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב