דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כך תעזרו לילדים שלכם לעבור את תקופת הבגרויות בשלום 

מאת    [ 14/06/2015 ]

מילים במאמר: 850   [ נצפה 2223 פעמים ]

תקופת הבגרויות בפתח, והילדים שלנו זקוקים לנו עכשיו יותר מתמיד. כאשר מפלס הלחץ עולה, החששות מחוסר הצלחה גוברים ולוח הזמנים הופך עמוס מאי פעם, ניטיב אנחנו ההורים לעשות אם נספק לילדינו את סוג התמיכה שלה הם זקוקים. איך עושים את זה? במיוחד בשבילכם, הורים יקרים, גיבשנו רשימה של 3 טיפוסים של תלמידים, המגיבים בצורה שונה לתקופת הבגרויות, עם תיאור של אופן התמיכה, שלדעתנו המקצועית, הוא הראוי ביותר.

טיפוס ראשון: תלמיד טוב עם ציונים גבוהים, רציני ומשקיען, שחושש בשל כמויות החומר הרבות, לחוץ ומפחד מכישלון

תלמידים טובים עם ציונים גבוהים, הם בדרך כלל בני נוער עם משמעת עצמית, שיודעים כיצד ללמוד ושאפשר לסמוך עליהם שינהלו לבד את לוח הזמנים שלהם. הדבר האחרון שהם צריכים מכם הוא שתהיו "שוטר", כי יש להם כבר אחד כזה- הם עצמם- והוא מחמיר עימם עוד יותר מכם. תלמידים כאלה זקוקים בעיקר לאמצעי הרגעה, כי להם, פעמים רבות, קשה להרגיע את עצמם נוכח סיטואציה מרתיעה שכזו.
ילדים כאלה צריכים מבוגר אחראי שישמש להם מקום בטוח, יציג להם את הבגרויות בפרופורציה הנכונה ויזכיר להם שהוא אוהב אותם, לא משנה מה וכמה הם יוציאו בבחינה, ולא הורה שיזדהה עימם יתר על המידה ויספוג אליו את החששות והלחצים שלהם. עבור תיכוניסט שרגיל להצליח ושהמורים אוהבים אותו, הבגרויות הן תקופה לא פשוטה, בה הוא חש שעליו לעמוד בכל מכבש הציפיות שיש ממנו כדי לא לאכזב אף אחד. כאשר הלחץ משתלט עליו, הושיבו אותו לשיחה, הזכירו לו שהוא מצטיין עבורכם גם אם הוא לא יוציא את הציון הכי גבוה. רצוי גם להציע לו לתרגל טכניקות נשימה שונות ופשוטות שיכולות להשפיע משמעותית על רמות הלחץ באמצעות הרגעת מערכת העצבים.

טיפוס שני: הילד אינטליגנט, אך הוא לא משקיע מספיק, קצת "זורק", לומד למבחנים חצי יום לפני במקרה הטוב, ולדידכם, הוא לא מתייחס לבגרויות ברצינות הדרושה, ואתם חוששים שהדבר ישפיע על העתיד שלו.

אנחנו מאמינים, שאתם לא יכולים לחייב נער או נערה ללמוד לבגרויות יותר או להשקיע מעצמם כפי שלכם נראה נכון להשקיע לפני בחינת בגרות. הילד שלכם הוא כבר נער בוגר, מעוצב, שיש לו דעות משלו וראיית עולם משלו, וסביר להניח שבשלב כזה, גם שיחת נזיפה על כך שהוא יכול יותר, לא תעזור לשנות את המצב, אלא תעשה אף אולי את ההיפך. חשוב לקיים עם נער כזה שיחה בונה ומקרבת, שבה תסבירו לו את ההשפעה שיכולה להיות לבגרויות על העתיד שלו, ושבה תציגו לו מדוע בעיניכם מדובר בשלב חשוב בחייו, שיש להתייחס אליו ככזה. במקביל, חשוב להראות לו שאתם סומכים עליו שהוא יקבל את ההחלטות הנכונות, ולנסות כמה שפחות לנהל מאבקים, שכן הם רק ינמיכו עוד יותר את המוטיבציה שלו ללמוד ולתת מעצמו יותר. כהורים, עלינו לשדר לילדים שאנחנו מקבלים ואוהבים אותם כפי שהם, גם כאשר ההתנהגות שלהם שונה מכפי שציפינו, וגם כאשר הם מקבלים החלטות הנתפסות בעינינו כשגויות. יכול להיות גם ששווה לומר לנער, שלכל בחירה שלו תהיה השלכה, שהוא בעתיד יצטרך להתמודד איתה, למשל: אם הוא מקבל ציון נמוך במתמטיקה, שיצריך ממנו לבצע השלמת בגרויות בעתיד, אפשר להסביר לו כי יהיה עליו לשלם את המחיר בעתיד גם הכספי (אם ברצונכם שישתתף בעלויות) וגם הנפשי. זה אולי עוד ייראה לו רחוק מידי, אך חשוב שהוא יידע, כי הוא ורק הוא יצטרך להיות האחראי היחיד לבחירות שלו.

טיפוס שלישי: לילד יש הפרעות קשב וריכוז, ולמרות שיש לו ראש טוב, תהליך למידה הוא חוויה לא נעימה עבורו וקשה לו לאסוף את עצמו ללמידה.

תלמידים עם הפרעות קשב וריכוז זקוקים להורים שגם יתמכו בהם רגשית, גם יאהבו אותם ללא תנאי ופעמים רבות, הם גם צריכים שההורים יתמכו באופן אקטיבי בתהליך הלמידה שלהם ויהיו שותפים לו, יטעו בהם מוטיבציה ויחזקו אותם היכן שקשה. ילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז מתקשים לאסוף את עצמם ללמידה, רמת המוסחות שלהם גבוהה, קשה להם להתרכז לאורך זמן, ולמידה עבורם, היא אתגר גדול יותר, בהשוואה לחבריהם לכיתה שאינם בעלי הפרעות קשב וריכוז. להלן רשימה של פעולות בהן תוכלו לנקוט כדי לספק לילדים כאלה את התמיכה הראויה:

  1. עזרו להם לסדר את סביבת הלמידה, כך שהיא תיראה מאורגנת ומרגיעה. סביבת עבודה כיאוטית תחבל בתהליך הלמידה ותיצור עוד הסחות דעת וגירויים.
  2. שבו עם הנער כדי לארגן יחד לוח זמנים ללמידה. אחד הקשיים הגדולים עבור תלמידים עם הפרעות קשב וריכוז הוא כל מה שקשור בארגון זמן, ואם תסייעו לו בכך, תהליך הלמידה יכול להיראות עבורו אחרת לגמרי.
  3. הזכירו לו שוב ושוב כמה אתם מאמינים בו. הביטחון של ההורים ביכולת של ילדיהם להצליח ישפיע במידה רבה על מידת הביטחון שתהיה להם, והילד שלכם יזדקק להרבה ביטחון כדי לעבור את התקופה הזו בהצלחה. עצה זו רלוונטית לכל הורה, בפרט להורים לילדים בעלי הפרעות קשב, שיכולות לפגוע במידה רבה בדימוי העצמי.
  4. לעיתים, שווה גם לבדוק האם הנער צריך מכם עזרה ממשית בתהליך הלמידה. אם קשה לו להתרכז משך זמן רב, יכול להיות שיעזור לו לשבת מולכם ולהסביר לכם את החומר, וייתכן כי עצם הנוכחות שלכם לצידו, אפילו שעה אחת ביום, תאפשר לו לחוש בטוח יותר ורגוע יותר כדי להפיק את המרב מהלמידה.

ולסיכום: חוץ מהעזרה שלנו ההורים המותאמת לטיפוסים השונים של הילדים- התלמידים, כמובן, מומלץ מאוד לגלות התחשבות, הבנה, אורך רוח כלפי ילדינו בתקופה מלחיצה שכזו. לעתים, מאוד תורם להכין להם תבשיל שאהוב עליהם במיוחד, לפנקם בצ'ופר שהם מאוד אוהבים, ובכך יש אמירה ומסר ברורים: חושבים עליכם, רוצים לאפשר לכם תנאים מיטיבים כדי לצלוח את תקופה הבגרויות המלחיצה והתובענית.

 

בהצלחה...

נאוה סלור, מייסדת ומנהלת את מרכז אמירים, יועצת חינוכית, פסיכותרפיסטית קוגניטיבית- התנהגותית (CBT), מטפלת בריברסינג (נשימה מודעת).  


ניתן להשיגנו בטלפון: 08-9265086


נשמח לעזור ולסייע בכל שאלה- צרו איתנו קשר




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב