דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מפגש יקבים ביתיים 2015 ביקורת יין 

מאת    [ 06/06/2015 ]

מילים במאמר: 1215   [ נצפה 3837 פעמים ]

יקב שורק : אנשים, יין, מסורת:

מפגש מספר 7 : ביקורת יין

לפני שלוש שנים קיבלתי הזמנה לסקר את האירוע השנתי של יקב סורק המשמש אכסניה וחממה לסטודנטים אשר באים ללמוד להכין יין. בשיחה עם ניר שחם מייסד בית הספר אמרתי ל שאני שמח על ההזמנה אבל אני  לא בטוח שאני צריך לבוא כמבקר יין לטעום יינות של סטודנטים מתחילים ואולי לא בטוח שהם ירצו לקרוא מה שאני כותב . ניר לא השתהה ואמר לי " להפך " אני כן חושב שהם צרכים לשמוע ולקרא גם ביקורת. בלי הנחות ובלי להיות נחמד. ביקורת נטו. ואכן ככה הגעתי לאירוע של יקב שורק לפני שלוש שנים ומאז אני מקפיד לבוא ולתת ביקורת על פי אמות מידה של ביקורת יין מקצועית .

 

שורק השנה השביעית:

יקב סימון: יקב סימון נלד ב 2010, ממוקם בטבעון היינן הוא זאבי סימון, ביקרתי לפני שנה ביקב הביתי

וטעמתי את היינות שעדיין היו בחביות והמתינו בשקט לבקבוק שלהם.  כבר אז יכולתי להבין שמדובר ביינן עם יכולת וראייה ארוכת טווח. יקב נקי, מאובזר ומטופל באהבה רבה. היינות בחבית דאשתקד היו מלאי עוצמה עם טאנינים מדויקים ואיזון נכון בין אלכוהול, פרי וחמיצות מאוד נעימה . צריך לשים לב ליינן זאבי סימון.

מהבקבוק ביריד: נמזג לי בלנד הקברנה, מרלו, שיראז. באף יש ריחות עדינים מתקתקים, בפה חמיצות נפלאה כשעצמת הפרי מגיעה  דווקא באפטר טייסט. מעט מרירות בקצוות  שהייתי מוותר עליה בשמחה אבל בסך הכל היין מענג .

בלנד נוסף שטעמתי היה קריניאן 60% , שיראז 40% .  שילוב מאוד מעניין שמעדן את הקריניאן הנוקשה.

מדובר ביין מאוזן להפליא, חמיצות טובה, פרי בשל, ריחות נקיים. יופי של יין.

 

יקב הסמטה: ממוקם ברמת השרון היינן ברי  בן עזרה. היקב נבחר ב 2012 כיקב הביתי הטוב ביותר .

גם כאן מדובר ביקב שמיתג את עצמו כיקב עקבי אשר מייצר יינות טובים. בשנים הראשונות של היקב אהבתי את התעוזה והיינות הפחת מדויקים שמאוד ייחדו את היקב אני עדיין זוכר את  הבלנד :קברנה, מרלו, מורבדר 2010

שהיה אחד היינות הטובים שיוצרו בשנה זו והעניקו ליקב בכבוד רב את התואר יקב הביתי הטוב.

מהבקבוק ביריד : נמזג לי בלנד הקריניאן 75% עם תוספת שיראז. גם פה היין מאוד מענג, חמאתי מאוד, פרי במקום, חמיצות נכונה , עפיצות מינורית ומתיקות כמו שכל חובב יין מתחיל יכול להתחבר. אבל פה בדיוק הייתה הבעיה שלי. זה יין חנפן מידי , מדויק מידי. עושה הרושם כי בבלנד הזה יש התחשבות מיותרת לחלוטין מחברים שטעמו טרום הבלנד וברי התחשב בדעותיהם.

מיקב הסמטה כשמו הוא אני באופן אישי מצפה להפתעות, לתעוזה, להיות שונה . סמטה או לא סמטה.

בלנד נוסף שטעמתי היה הגראנש, סירה ומורברדר. GSM . טעמי הסירה בפרונט אף על פי שיש ממנה רק 25%

אחרי כמה דקות היין בכס נפתח היטב ויש התפרצות נפלאה של המורוד הנפלא. הייתי רוצה ממנו עוד ועוד בבלנד הזה ולא רק 25% ממנו.

 

יקב דני: יקב דני הוקם על ידי דני גיבלי בשנת 2003, היקב מופעל על ידי דני ויפה גיבלי. מדובר ביקב שמייצר בסביבות 1500 בקבוקים  ודני מקפיד בו על איכות ענבים .

מהבקבוק ביריד: נמזג לי הקברנה 2014 ששה 8 חודשים בחבית .מדובר ביין צעיר מאוד שרק בוקבק.

צעיר צעיר אבל ממזר: קברנה עוצמתי עם המון ריחות של דבדבנים בשלים ומעט טבק, שילוב נפלא. בפה התבלינים הרטובים יוצאים במלוא הדרם ליין יש גוף חסון ואפטר טייסט שפותח תאבון . יין נפלא . חכו איתו במקרר הביתי עוד שנתיים שלוש . שווה

 

יקב ארגוב: היקב נמצא במושב אביאל בעמק אלונה . היינן אמיר ארגוב הוא גם הכורם באחד האזורים היפים בארץ שנדבק בכינוי הפרובנס של ישראל. יקב ארגוב זכה בתחרת הטרה וינו 2015 כיקב הביתי הטוב ביותר.

גם ליקב ארגוב אני מקפיד לשים לב בשנים האחרוהנות ועוכב אחר העשייה שלו. היינן ארגוב מקפיד להוציא למדפים יינות איכותיים שמעניקים חוויה של יין ישראלי מעניין שתמיד יש בו ייחוד מסויים שמרמים גבה כדי לעצור רגע ולחשוב מה  יש פה. בתוך כל אלפי הבקבוקים הבייתיים שקיימים בשוק זה יקב שתמיד מפתיע.

מהבקבוק ביריד: שיראז 2010. מריח, טועם ובום הנה הגבה מורמת . מה יש פה? ארגוב מחייך קצת ואומר יש תוספת של פטיט סירה. אוקי עכשיו בואו נתענג , תוספת הפטיט סירה הפכה את היין מעוד סירה מקובל ליין יותר מודרני. קצת טעמי קפה ומנטה מעניקים הרגשת קרירות בפה למרות הפרי הבשל שמורגש בכל הדרו. אלכוהול שמורגש היטב בבליעה וטאנינים טובים. זה יין שמעניק תחושת עולם חדש בפה. שאפו.

 

יקב ארבבוף: היקב נמצא במושב סלעית היינן איל ארבבוף. היקב מייצר כ 1000 בקבוקים בשנה. מהבקבוק ביריד: בלנד של קברנה סובנין, מרלו ו10% סירה משנת בציר 2012. ריחות נקיים של פרי טוב אולם בפה יש אכזבה. בפה משתלט האלכוהול והחומציות של הסירה. המרלו שהיה אמור להעניק מתיקות ולעגל את היין לא עושה את העבודה ומתקבל יין עם גוף כחוש. לא יין שהיה צריך להטעים.

 

בציר 2013 לעומתו מורכב מקברנה סובניון, מרלו, 7% סירה, 3% פטיט ורדו. זה כבר יין. יש יופי של איזון בין חמציות ופרי בשל, מתיקות מעודנת נפלאה. יופי של יין.

 

יקב אדם: מהבקבוק ביריד : זהבה 2014 " יין סמוק לייט "

ויוניה 95% 5% שיראז.

נתחיל קודם כל בזה שהיין הזה קצת בעייתי מבחינתי. לענבי היוונייה הלבנים הוסיפו מיץ של יין אדום וככה קיבלו את הגוון " הסמוק לייט "

ראשית. זה יין פרובלמטי כי הוא לא יין סמוק אף על פי צבעו הסמוק כי הוא לא נעשה בדרך המקובלת שעושים יין סמוק שעליו עומלים די קשה כדי להגיע לגוון ולעוצמת טעמים.

שנית: אנו מנסים בשנים האחרונות להסביר ולקדם את היינות הסמוקים בארץ ולתת להם את הכבוד המגיע להם. יינות סמוקים הם לא יינות שעושים על הדרך ואסור להתייחס אליהם בצורה הזו. לא עוד יקבים שעושים רוזה כי הם צרכים לדלל מיץ אדום. רוזה חייב להיעשות על פי פרמטרים של יין. וככה צריך להתייחס איליו מבחינת ביקורת.

לא כותבים בתפריט מסעדה פילה בקר ומגישים ללקוח חזה עוף במקום.

כל עוד שמדובר ביקב ביתי שעושה יינות גימיק זה אולי בסדר אבל אם היינות הללו הסמוקים שנצבעו בקצת יין אדום יעלו על המדף זה יהיה בכייה לשנים.

עמל של שנים ירד לטמיון ועשרות יקבים טובים שמשקיעים ציוד, ענבים ולימודים בעשיית יין רוזה תקין ואמיתי יוותרו . כי גם ככה עדיין אין שוק משמעותי לרוזה טוב ולכן חייבים לשמור על הרך הנולד.

מבחינת זהבה 2014 היין הוגש מצונן היטב ביום חם ואפשר היה להנות ממנו ככזה .

 

יקב אופיר: נמצא באבן יהודה היינן גיל אופיר אחראי על הגראנש 2014 שנמזג מהבקבוק בתערוכה ואכן מדובר ביין מקסים. צבע עמוק , ריחות נקיים, חמיצות טובה שמעניקה לגראנש לשחרר עוד ועוד טעמי פרי טוב . יופי של יין.

 

יקב אופיר קברנה פרנק2013: היין שופע טעמי תבלין, פירות יער בשלים ומעט קינמון. הפלפל הירוק מורגש היטב ומעניק יין קריר ונעים לשתייה, המון טעמים ייחודיים באים ליידי ביטוי בקברנה הפרנק של אופיר, העפיצות מינורית אבל לא צריך יתר . שאפו.

 

יקב בקוש: היינן אלי בקוש מעניק ליינות שלו שמות של מקצועות שכמעט כבר לא קיימים. חייט, נפח, נגר. הנפח והנגר הם מקצועות קשים, חזקים שמתאמים ליינות האדומים ואילו החייט מתלבש כמו כפפה ליד ליין הלבן שלו.

מהבקבוק ביריד: סמיון 100%. סמיון יבש זה לא משהו שנתקלים בו באופן סדיר וזו הזדמנות מצוינת ונדירה לטעום יין שכל כך מזוהה עם חצי יבש ומתוק.

ריחות מאוד נעימים של פירות קיץ כגון המשמש החמוץ והאפרסק הבוסרי, בפה החמיצות מדהימה ומנקה את הפה ומעניקה טעמים נפלאים של ענבים. אשכרה טועמים ענבים וזה הכי מקסים בעני. אלי בקוש שאפו.

 

 

 

שף אלון גונן  קייטרינג אל בריו, מסעדת LA MIERER in Bastia  כתב ומבקר היין של אתר אכול ושאטו  ובאתר היין אדום או לבן ובעל טור  בהארץ  און ליין




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב