גישתי האישית קצת שונה…להלן המשנה שלי:
תוכנית עסקית יש להכין כאשר אנחנו מאמינים שהיא תיתן לנו ערך / משמעות ולפני הכנתה, אנחנו צריכים לדעת מהם. אין טעם בעיני לעשות תוכנית מבלי שנשתמש בה בסופו של דבר. תוכניות רבות שנעשות על ידי יועצים וגופים חיצוניים, יחד עם כסף רב שהן עולות, פשוט יורדות לטימיון כי היזמים לא פועלים לפיהן.
בכל תחומי החיים שלנו, אני מאמינה שכדי להתקדם צריך לעבור תהליך של הבשלה, שכרוך במוכנות נפשית לעתיד לבוא. זה נכון בקריירה, זה נכון בזוגיות, זה נכון בהורות וזה נכון גם בניהול עסק, ואין זה משנה מה השלב שבו הוא נמצא. מי שאינו "בשל" מספיק, גם עם רעיון שאין דומה לו, הגם שנבנתה עבורו תוכנית עסקית נרחבת ומפורטת, לא יוכל לקדם את מטרותיו. הסיבה לכך היא שאין ארוחות חינם, ולהכל יש מחיר, וצריך להיות מוכנים למחיר הזה. מוכנים לשינוי שהוא יביא עבורנו.
אז, לאחר שעברנו את שלב "הבשלות", עתה בואו נבחן את מודל התוכנית העסקית הנכון לנו:
ראשית, מתי עסק צריך להכין תוכנית עסקית?
• בשלב הרעיון. לעיתים יש רעיונות מצויינים שלא מתרוממים מאחר ולא תוכננו נכון, ולעיתים, יש רעיונות, קצת פחות טובים, שמצליחים, בגלל שתוכננו נכון. ויש גם את ההיפך.
• בהקמת העסק – עסק חדש כדאי שיכיר היטב את הסביבה העסקית בה הוא פועל.
• כאשר עומדים לפני גיוס משקיעים.
• בעת הרחבת העסק / שינוי מבני צפוי.
• בעיתות משבר.
• כמעקב ובקרה רב-שנתיים.
בהתאם לשלב בו נמצא העסק, נוכל לדעת לשאול את השאלות שאנחנו רוצים לקבל מהתוכנית העסקית:
• האם אנחנו רוצים להגדיל מכירות?
• האם אנחנו רוצים יותר לקוחות? או לפנות לקהל יעד שונה?
• האם אנחנו בוחנים הרחבה של העסק? בתחום דומה, משלים או שונה? מה ייתן לנו השינוי המבני שאנחנו מתכננים?
• האם אנחנו רוצים לקדם פרוייקט ספציפי? למשל, מוצר חדש?
• האם אנחנו רוצים להוציא את העסק ממשבר ובעצם לשקוד על בניית תוכנית הבראה?
ההגדרות הללו הנן חיוניות להמשך כדי שנוכל לבחון מה נדרש.
אין זה משנה מה המבנה שלה ואיך היא מוצגת. מה שמשנה הוא שהיא עונה לנו על שאלות המפתח שהביאו להכנת התוכנית.
ובהתייחס לשאלת המפתח שלנו, התוכנית צריכה לכלול התייחסות לנושאים הבאים:
• רקע על החברה, במסגרתו ניתן לכלול:
• מידע על החברה, ערכה אם קיים, תחום עיסוק, היסטוריה.
• הגדרת מהות העסק:
• הגדרת השוק בו פועלת החברה.
• תחומי הפעילות של החברה.
• מוצרי החברה וטכנולוגיות, כולל המענה שהם נותנים לצרכי הלקוחות.
• לקוחות החברה.
• ניתוח חיצוני ופנימי של הענף:
• סקירת מדיניות החברה, כולל מדיניות שיווקית, ייצור / תפעול, מו"פ, משאבי אנוש ומערכות מידע.
• משאבים ויכולות
• מבנה ארגוני, תרבות ארגונית, ערכי הנהלה.
• ניתוח SWOT (חוזקות, חולשות, הזדמנויות ואיומים).
• תמצות האסטרטגיה הקיימת.
• הגדרת מטרות ויעדים אסטרטגיים ופיננסיים לשנים הבאות, כולל חלופות ובחירת אסטרטגיה מועדפת.
זכרו, סקירות שוק מפוארות ומידע רב לא בהכרח יובילו אותנו לתשובה הנכונה. תוכנית עסקית נועדה לשאול שאלה ולענות עליה, לבדוק מהן האופציות שנמצאות בגזרה שלנו ומחוצה לה ולתת את המענה הטוב ביותר שהחברה שלנו מסוגלת לתת. כך תבנו תוכנית עסקית שתכלול גם אסטרטגיה וגם טקטיקה ותייצר תוכנית פעולה שתמנף את העסק למקום שבו אתם רוצים שהוא יהיה, לקו האופק העסקי שלכם.
הכותבת הנה בעלים ומנכ"ל של אופק כלכלי - חברה לייעוץ וליווי עסקי.