דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פסיכולוגיית המטבע וסיפור הקופסאות. מה עדיף בעולם, אמת או שקר? 

מאת    [ 25/05/2015 ]

מילים במאמר: 503   [ נצפה 2785 פעמים ]

במאה שעברה היה סיפור, שמדגים את הפסיכולוגייה האנושית, ואת המאבק בין האמת והשקר בעולם. בסיפור, מחביאים כסף בקופסא אחת מבין שלוש קופסאות סגורות, ונותנים לאדם לנחש איפה הכסף. אם הוא מצליח - הכסף שלו. אבל, לאחר שהוא בוחר, בודקים את שתי הקופסאות הנותרות ואומרים לו באיזה קופסא בטוח אין כסף. בשלב הזה, האדם יכול או לשנות את בחירתו ולבחור את הקופסא הנותרת, או להישאר בבחירתו ההתחלתית. הפתרון המתמטי לשאלה הוא שאם האדם לא שוקל אם לשנות את בחירתו, ומשנה תמיד את הבחירה, הסיכוי שלו לזכות הוא - שני שליש. אם הוא לא משנה את בחירתו אף פעם - שליש, ואם הוא שוקל - חצי. אבל בחיים, יש מקרה שלא כלול בסיפור הקופסאות והוא שהאנשים שבודקים את הקופסא - הם שקרנים. לכן, כיוון שאי אפשר לדעת את זה, אבל קיים גם סיכוי שלא, יש לשקול את הבחירה ולנצח עקב כך רק ב-50 האחוזים.

המוסר השכל המקורי של הסיפור הוא שאם מאמינים לעצות תמיד - זוכים בסיכוי גבוה, אם שוקלים אם להאמין או לא - זוכים בסיכוי שווה, ואם לא מאמינים אף פעם - זוכים בסיכויים קטנים. הסיפור אומר, שהעולם הוא יותר אמת משקר ולכן בחיים עדיף להאמין לאנשים. אבל, שליש שקרנים יצליחו לשקר ויזכו, והאנשים שהאמינו להם - יפסידו.

בני האדם בחיים יחתרו לנכונות מירבית של בחירתם הרגשית, וכך - אנשי האמת יחתרו לכך שהכל בעולם - אמת ואי אפשר לשקר, ואנשי השקר ינסו לשקר ולהשלות כמה שיותר בני אדם בסיפוריהם הכוזבים.

בגלל קיומן של שתי הגישות הקיצוניות האלה, האסטרטגייה של להיות מטבע הוגן, ולהאמין בקיום הדואלי של השקר והאמת בעולם, צוברת תאוצה. אנשים אלה, יעבדו בשביל שני הצדדים, וכאשר צד אחד מנצח בעולם יותר, הם יהיו בשביל הצד השני ויחתרו לשיוויון.

אנשים שבוחרים את הבחירה של האמונה המוחלטת, למעשה מבטלים לעצמם את אלמנט הבחירה, והכל מוכתב להם, איך הם אמורים להיתנהג בכל מצב. אנשים שלא משנים את הבחירה, הם מאמינים מוחלטים בבחירתם הראשונית ולא שומעים לאף אדם אחר, מתוך חשיבה שכולם משקרים ורוצים לרעתם. לכן, הם יכתיבו את עצמם ההיפך מההכתבה של האמת. גם אנשי האמת וגם אנשי השקר הם מוכתבים ע"י העולם בבחירותיהם ולכן, הם ישתרעו באינטואיציה, שהיא דרך בלתי רציונלית, שבה האדם מרגיש בצורה תת מודעית את התשובה הנכונה, ואז, למעשה, ממומש התת מודע המוכתב בבחירותיו. הבחירה האינטואיטיבית לא תמיד נכונה, וזה אומר שהאדם לא נכון מבחינה רגשית. אנשי ההתלבטות, ישמרו לעצמם את זכות הבחירה ואת הביקורתיות למה שהם שומעים, ולכן יהיו היחידים שפועלים בצורה רציונלית.

החיים מתחילים מניבוי דמיוני קולקטיבי של העתיד, שהאדם לאו דווקא אוהב. העתיד הזה, עלול להיתממש עקב הניבוי עצמו, שמכתיב לבני האדם את בחירותיהם. לכן, במקרה כזה, יחתור הפרט להשפעה על התת מודע הקולקטיבי למטרת שינוי העתיד המנובא, ובכך - להקטנה של הסיכוי למימושו. אנשי השקר, שלא משנים את בחירתם ולא מקשיבים לעצות - ממציאים עתיד משלהם. העתיד הזה, בדרך כלל מנוגד באופן ניכר לעתיד הקולקטיבי, ומנהל איתו מאבק מתמשך. אנשי האמת - יאמינו באופן מלא לניבוי, שהושג ע"י דמיון של אנשים רבים, וירצו את הגשמתו המוחלטת. אנשי ההתלבטות - רוצים שינויים בעתיד המנובא, אבל מסכימים עם חלקו ולא רוצים את ביטולו המוחלט. עקב היותם שוקלים, הם יהיו בעד דיון בין בני האדם ויקשיבו לחלק מהעצות.

 לאוניד אסיפוב 2015




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב