דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מה ההבדל בין דעה לעצה ? וכיצד הם יכולים להוריד או להעלות מוטיבציה? 

מאת    [ 18/05/2015 ]

מילים במאמר: 762   [ נצפה 2456 פעמים ]

מה ההבדל בין דעה לעצה ? וכיצד הם יכולים להוריד או להעלות מוטיבציה?

יש לראש הממשלה בנימין נתניהו 8 מיליון עוזרים, 8 מיליון יועצים וכולם יודעים הכל, לכולם יש היסטוריה פוליטית ארוכת טווח, כולם היו ראשי ממשלות וכולם תמיד יודעים ה-כ-ל. אנשים טובים מאוד בלתת עצות, אבל כאשר זה מגיע ליישום ולחובת ההוכחה אז פתאום כל החכמים הגדולים, לא כל כך מבינים ולא כל כך יודעים ומסתבר שזו רק דעתם ויכול מאוד להיות שאם הם אלו שהיו צריכים להיות בראש הפירמידה הם היו עושים בדיוק אותו הדבר. אז מסתבר שיש הבדל מאוד גדול בין לתת עצה לבין להביע דעה. האם אתם יודעים מה ההבדל ? ואיך בעזרת המוטיבציה הנכונה תדעו לדעת מול מי אתם עומדים יועץ או בעל דעה?

נותן עצה - הוא מישהו שנותן עצות על סמך ניסיונו בלבד, הוא יודע לבטח כי מה שהוא מדבר עליו אכן עובד, הוא ניסה זאת מספר פעמים והצליח - יש לו הוכחה שהוא אכן הצליח, הוא השיג תוצאות.

בעל דעה - הוא מישהו שיש לו דעה בנושא מסוים ואין לו שום ניסיון ויכול מאוד להיות שהוא נותן דעה בתחום שהוא ממש לא מבין בו, אם מקבל הדעה לא התייחס לדעה כאל דעה אלא כאל עצה, הוא יכול להיפגע מכך ואפילו יכול להיגרם לו נזק.

ומה הקשר למוטיבציה אתם שואלים ? אני מכירה הרבה אנשים שרוצים להתחיל איזשהו פרויקט מסוים, יש להם חלום והם הולכים ומתייעצים אם אנשים הקרובים אליהם, האנשים היקרים שבד"כ לא עושים זאת בכוונה רעה מביעים את דעתם, דבר שיכול לגרום להרבה עוגמת נפש ולהמון חוסר מוטיבציה, אצל זה שבא להתייעץ. אז אם מישהו בא עם המון מוטיבציה ויש לו בראש תוכנית שלמה, אדם שהוא מאמין בו יכול בהינף יד להוריד לו את המוטיבציה כל כך הרבה עד שהוא לא ינסה אפילו, במקום לשאול את נותן הדעה שאלות מנחות, הוא יוצא מתוך הנחה שהיועץ אכן יועץ ולא נותן דעה.

אני במקומו הייתי שואלת, האמת שממש התחלתי לשאול אנשים, אם לא ידעתי את התשובה מראש : האם אתה יודע על סמך ניסיון או שזו רק דעתך ? במידה והוא יגיד לי שיש לו ניסיון, אשאל אוקי מהו הניסיון ואבדוק אם הניסיון הוא אכן רלוונטי ומתאים למטרה ולמה שאני רוצה להשיג. במידה וזה רק דעתו, אגיד לו תודה על שאכפת לך ממני אבל אני אפנה לאנשים שיודעים כי יש להם ניסיון. אני לא אומרת אל תתיעצו, אני אומרת תבדקו עם מי אתם מתייעצים.

לדוגמא - הרבה מאוד אנשים נותנים עצות על עסקים. אני שואלת מספר שאלות : 1. האם אתה בעל עסק ו-2. האם העסק מצליח? ו3. מה זה אומר בעינייך הצלחה? להיות המון שנים בעל עסק ובעצם לחיות מחודש לחודש זה לא אומר הצלחה. כי אם באמת הצלחת היית מתקדם לדבר הבא, או כולם היו יודעים שהצלחת ואתה יודע על מה אתה מדבר.

דוגמא נוספת - גידול ילדים, אני מכירה לא מעט אנשים שנותנים עצות להורים, א. אין להם בכלל ילדים ב. הם לא ממש מכירים את הילדים או את מערכת היחסים בין ההורה לילד. האם הם עצרו לרגע ושאלו את עצמם על סמך מה אני נותן עצה זו ?

צריך תמיד לפני שאנו נעזרים בעצה או דעה לבדוק טוב טוב מה בדיוק אנו מקבלים והאם זה תורם לנו או מונע מאיתנו להתקדם.

ומה הקשר למוטיבציה אתם בטח שואלים ? אז אשמח לשתף אתכם- הרבה פעמים כאשר אנו באים עם רעיון ובעצם מלאי מוטיבציה, אנו מתייעצים עם אנשים שאנו מכירים, לא תמיד הם מבינים בתחום שאנו מתייעצים לגביו. אבל אנו מתייעצים בכל זאת, אותם אנשים מייעצים לנו כאילו הם מבינים גדולים והם בעצם גורמים לנו לתסכול ולירידה במוטיבציה במידה והם לא מסכימים איתנו , במידה והם כן מסכימים איתנו ואנחנו עושים טעות, או מערכת השיקולים שלנו לא נכונה הם יכולים לגרום לנו נזק, ואנו נתאכזב והמוטיבציה תרד לנו מאוד כי תכננו את הדברים ואת מהלכנו לא נכון.

אז מה אני ממליצה ?

1. לחשוב טוב טוב מה אנו רוצים לדעת או לברר לפני שאנו שואלים ?

2. לבדוק האם מי שאנו שואלים אותו הוא בעל דעה או נותן עצה ? ישנם שאלות מנחות : כגון - איך אתה יודע ? האם חווית הצלחה? מה זו הצלחה בעינייך? האם זה מה שאתה חושב או שאתה  יודעה בביטחון שזה נכון ?

3. לאחר שקיבלתם תשובה - בדקו מהי ועל סמך זה התקדמו, במידה ולא עונים לכם תשובה ישירה, לכו על בטוח התייחסו לכך כאל בעל דעה ולא בעל עצה.  למה אתם שואלים ? כי אם הוא היה יודע מניסיון לא הייתה לו שום בעיה לתת לכם הוכחות בשטח.

4. בידקו אם יש לכם מספיק עצות ושהן אכן מבוססות והמשיכו לקראת המטרה, כמובן שמלאי מוטיבציה

אנא זכרו להבדיל בין נותן עצה לבעל דעה ואל תתנו לנותני הדעות לגרום לכם לאבד מוטיבציה ולעצור אתכם מלהמשיך בעשייה

אשמח מאוד לשמוע ממכם

מיכל 

מיכל שחם - מפתחת שיטת שחם ליצירת מוטיבציה 


michalmotivation@gmail.com


054-2218880


http://michalmotivation.blogspot.co.il/


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב