דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


המודל הביפולרי לחיים מאוזנים 

מאת    [ 15/05/2015 ]

מילים במאמר: 425   [ נצפה 1892 פעמים ]

 

ר' נחמן מברסלב נהג לומר כי : "עיקר השלום הוא לחבר שני הפכים. ואל יבהילך רעיונך אם אתה רואה איש אחד שהוא ההיפך הגמור מדעתך וידמה לך שאי אפשר בשום אופן להחזיק עמו בשלום. אדרבה, זה עיקר שלמות השלום להשתדל שיהיה שלום בין הפכים."

 

בדיוק על השילוב בין קטבים מדבר המודל שפיתחתי וקראתי לו  המודל הביפולרי : ביפולריות בהגדרתה הבסיסית מתייחסת לעולם של ניגודים, של קונפליקטים, של סתירות מובנות וצרכים מנוגדים ומשלימים שדורשים איזון. לכל דבר בחיים יש את הניגוד שלו, למשל חוזק - חולשה, יהירות - צניעות וכו'. הדואליות הזאת יש לה סיבה, מלכתחילה היא מסייעת  לנו להבחין בקיומם של שני הקצוות, כך למשל אלמלא היום לא היינו מבחינים בלילה, אלמלא הכיעור לא היינו מבחינים ביופי...אולם הקיצון הוא לא בכל המקרים המקום הטוב והבריא לחיות בו.

 

כדי ליצור מציאות חיים טובה עלינו לנסות ולהגיע לאיזון בין שני הקצוות המנוגדים, כלומר להגיע למרכז. המרכז הוא המרכז שלנו, לכל אחד מרכז משלו, והמרכז גם לא חייב להיות באמצע. הכוונה שהיא שמילת המפתח היא מיתון.  המטרה של העבודה עם המודל היא להביא את האדם למצב מאוזן שיפחית את הנטייה לקיצוניות זו או אחרת. וכך, בסופו של תהליך כשהוא מוצא את נקודת המרכז הוא יכול לראות את הדברים באופן ברור יותר, אובייקטיבי יותר, שקול יותר, מאוזן יותר. יכול לבחון את המצב מתוך הגיון בריא ומתוך בחירה חופשית כי הוא כבר לא לכוד בקיצוניות של אחד הקצוות שעלולה אף להטריף אותו במקרים מסוימים ובכל מקרה גורמת לו להתנהג באופן בלתי רציונלי כדפוס שחוזר על עצמו. רק בנקודת האיזון (העצמית) אדם יכול לבחור בחירה חופשית, משוחררת מכל השפעה מרעילה שנובעת ממצב קיצוני זה או אחר. כמו כן, במצב איזון האדם נמצא בשליטה. טווח הרגשות המאוזן יותר מאפשר לאדם שליטה במצב, כך, שהוא יכול לראות את המצב כמו שהוא, משוחרר מהצל המוקצן.

 

המודל פותח בהתבסס על ניסיון של שנים של עבודה עם לקוחות במשברי חיים, בדילמות ובצורך לקבל החלטה משמעותית כשהם נמצאים בצומת דרכים משמעותית. 

בעקבות המודל האדם יכול לראות יותר ברור מה מעכב ומה מונע ממנו מלהתקדם, לעיתים אלה עכבות עצמית העולות בעוצמתן על אלה של כל גורם חיצוני. ויש בכך מסר של אופטימיות, כי כשהדבר תלוי באדם עצמו הוא יכול לשלוט בו, יכול ללמוד איך להתמודד ולהתגבר על הקושי שהוא עצמו יצר, ברוב המקרים שלא במודע. כשהאדם ילמד לשנות גישה ותפיסה הוא גם יראה איך חייו משתנים בהתאם.

 

המודל שפיתחתי עוזר לאדם למנף את היכולות שלו ולהתקדם לעבר מיצוי הפוטנציאל המקסימלי שלו לאחר שהשתחרר מהקונפליקטים שעיכבו אותו וכבלו את ידיו.  

 

 

 

 

 

 

 

  מחברת המאמר עדי לוי. בוגרת אוניברסיטת חיפה בעבודה - סוציאלית. מזה 25 שנה בעלת עסק עצמאי לייעוץ אישי, זוגי ואירגוני. 050-7228485  04-6361999  




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב