דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מה זה מובילטי? 

מאת    [ 11/05/2015 ]

מילים במאמר: 741   [ נצפה 2343 פעמים ]

כיום יש טרנד חדש או מונח חדש בשם מובילטי ולמונח הזה יש מגוון משמעויות ופרושים.

כל בית ספר או גוף שעוסק בתחום הספורט מציג את ההגדרה שלו בנושא ונותן מגוון רחב של תרגילים אבל למושג הזה יש הגדרה פשוטה וחשיבות רבה. למה אנו זקוקים למושג הזה בחיי היום יום שלנו או בתוכנית האימון שלנו!?

במאמר זה נעסוק בהגדרה הפשוטה של המושג מובילטי, למה אנחנו צריכים מובילטי? האם כל תרגיל מובילטי הוא באמת מה שאנחנו צריכים.

מה זה מובילטי? בהגדרה היא תנועה. של מה? אז ככה! כל מפרק בגופנו ויש לנו כמות גדולה של מפרקים או קבוצות מפרקים בשרשראות תנועה, צריך לעבוד בכל טווח התנועה שלו.

שאלה, האם אני יושב ומותח לפני ואחרי אימון את הגוף שלי, זה באמת ישפר את התנועתיות שלי? אז זהו שלא! מובילטי באה לשפר לנו את התנועתיות או הגמישות שלנו בזמן תנועה ולא במצב סטטי, דהיינו גמישות תנועתית. אז אני שואל את עצמי, האם כל תנועה שאני עושה היא מובילטי? אז כן! לא כל תנועה יכולה להיות תרגיל מובילטי, מכיוון שבחיי היום יום שלנו או באימון שלנו אנחנו עושים פעולות פשוטות ולא בנויות מתבנית מורכבת כל כך. גם על זה יכול להיות ויכוח כי מי שמגיע לפיזיותרפיסט בא לבצע תרגילי מובילטי כדי לשקם פעולות פשוטות.

כדי לעשות סדר בבלגן אני אגדיר את המושג הזה במשפט אחד: מובילטי הוא מלא טווח התנועה של מפרק בזמן תנועה או משתנה חיצוני ולכן הוא חשוב לנו בכל אימון. התנועה צריכה להיות כללית וספציפית. אם אני יודע שאני הולך לבצע אימון של פלג גוף עליון, אז אני אבצע חימום כללי שזה גם מובילטי ואז אני אבצע תרגילי מובילטי ספציפיים כדי להגמיש את המפרק בזמן תנועה. זה מאוד דומה לחימום ספציפי לכן לתרגילים האלה יש פרוטוקול אחר וטיפה שונה כדי לתת זווית נוספת לשיפור האימון שלך. תרגילי מובילטי יהיו אך ורק בתחילת האימון מכיוון שבאימון עצמו אתה אמור להגיע למלא טווח התנועה במפרק וזה תלוי בספציפיות של האימון שלך.

עכשיו אחרי שהנושא קצת ברור יותר, אז למה אנחנו צריכים מובילטי או יותר נכון תרגילי מובילטי? תרגילי מובילטי בדרך כלל יהיו במצב לא כל כך נוח לביצוע כי אנחנו צריכים את השליטה בתנועה דווקא בזמן הזה כשאנחנו במלא טווח התנועה או במצב שאנחנו לא רגילים להיות כדי להרחיב את החופשיות של הגוף שלנו וכמובן השליטה בו. כאשר השריר במלא טווח התנועה שלו הוא חלש וחסר שליטה ואפילו כואב לחלק מהאנשים. לדוגמה: כאשר אני יורד לדיפ סקוואט ואני מנסה להתרומם, מה שקורה לרובנו זה כניסה פנימה של הרגליים. חלק יגידו שזה בגלל קיצור שרירי המקרבים, חוזק של הישבן הקטן, חולשה של המרחיקים ועוד כל מיני סיבות, אבל בבדיקה מול המתאמן נמצא שהוא חזק במרחיקים אבל לא במלא טווח התנועה בסקוואט. לכן ישנו תרגיל שאני נמצא במלא טווח התנועה בסקוואט שלי ואז אני מוריד פנימה את הרגל ע"י רוטציה פנימית ואז מבצע רוטציה חיצונית כדי לחזק את שרירי המרחיקים ואת שירירי מסובבי הירך החוצה (לא להיעזר בידיים) ומגמיש את כל השרירים המתנגדים וזה קורה רק בתנועה ע"י השרירים. בתרגיל זה אני מלמד את הגוף שלי זה לשלוט בעצמו בזמן שלא נוח לו, להגמיש אותו בזמן תנועה ולחזק אותו בזמן תנועה בעת ובעונה אחת. לכן זה תרגיל מובילטי.

תרגילי המובילטי חייבים להיות ספציפיים לאימון שלך. ישנה אפשרות להוסיף התנגדות כדי להגדיל את השליטה כדי שבזמן אימון המוח שלך לא יהיה עסוק בלהחזיק יציב את המפרק, אלה יותר בלהרים את המשקל. תרגילים אלה צריכים לחדור למוח שלך, כדי שתאכל להשתמש בגוף שלך בזמן מאמץ בלי לדאוג "האם אני במנח טוב או לא?"

מבחינת כל התרגילים שיש היום ברשת ובשאר המקומות אכן כן מומלצים כי תמיד אפשר ללמוד מכל אחד. מה שחשוב הוא להיות ספציפי למה שאתה צריך כי אי אפשר לתפוס את הכול. כן הייתי מכניס אימון אחד בשבוע של משקל גוף, תחילה תרגילים בסיסים וממשיך לתנועות מורכבות יותר שדורשות תנועתיות גדולה יותר וזורמת יותר כדי שהגוף יזרום בלי מגבלה ופה נכנסים תרגילי המובילטי לעזר רב. לדוגמה כיום נכנס יותר ויותר תרגילי התעמלות קרקע וכל מיני בסיגנון.

תרגילי מובילטי מחולקים לתרגילים חד מפרקיים רב מפרקיים ושרשראות מכניות.

אז מה שלמדנו בסוף, זה שתרגילי מובילטי זה מצרך חשוב לחיי היום יום שלך ולאימון שלך. ולשם מה אנחנו מתאמנים, אם לא לשפר את חיי היום יום שלנו. אני יכול לספר לכם משהו, שנים אני מותח את הגוף שלי בכל מיני מתיחות כאלה ואחרות ושום דבר לא עזר לי כמו תרגילי מובילטי פשוטים וכיום אני מבצע סקוואט בצורה טובה יותר ועוד הרבה תרגילים אחרים. אז קחו חומר למחשבה. תנסו, תרגישו ותגלו עולם חדש של תנועתיות.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב