דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


המעגל המרושע והאכזרי של ההתמכרות 

מאת    [ 23/04/2015 ]

מילים במאמר: 803   [ נצפה 1564 פעמים ]

בני משפחה של אדם מכור מתבוננים באימה באדם היקר להם בעת שהוא הורס את עצמו (או עצמה) באמצעות סמים ואלכוהול. הנזק הנגרם כתוצאה מכך, ברור להם ביותר. בריאותו מתדרדרת  רמת המוסר שלו והאתיקה האישית נעלמו לגמרי או בדרך לכך. בהרבה מקרים הוא מעורב במעשי פשע כגון מכירת סמים, גניבה, תקיפה ואונס או אף גרוע מכך. לעיתים המשפחה מתפרקת או עומדת בפני פירוק גירושין, הורים שמתנתקים, ילדים הנלקחים מביתם ע"י מוסדות הרווחה ועוד.  כל דבר בעל ערך נעלם. "איך הוא יכול לעשות זאת לעצמו?" הם שואלים.

אם כך איך זה שהוא ממשיך להשתמש בסמים או לשתות אלכוהול?

הוא חווה כבר אולי מצב של שימוש במנת יתר, או מצב של אובדן זיכרון זמני או אולי החיים רק עוברים וחולפים לידו, הוא מוזנח ביותר. התדרדרות זו כואבת  כמו גם הפחד שמשהו מסוכן יותר עלול להתרחש.

איך הוא מסוגל לעשות זאת לעצמו? הוא היה כל כך צלול ובהיר, תמיד נראה כמו מלא הבטחה לחיים, מישהו שהולך לממש את הפוטנציאל הגדול שטמון בתוכו. האם אינו רואה מה הוא עושה לעצמו?

זו הבעיה. באופן ברור ביותר הוא לא! מדוע זה כך?


מדוע  שימוש יתר בסמים עלול וחייב להימשך
סמים מפחיתים את רמת המודעות. נתון זה מתאים לכל הסמים כולל סמים שיכול להיות שהם נדרשים לצורך טיפול רפואי. (במקרי מחלה, השימוש הזמני בסמים עולה בחשיבותו על החיסרון הטמון בשימוש.)אלכוהול, משככחי כאבים, מריחואנה, נוגדי חרדה, תרופות כגון וליום או קסנקס, מטאמפטמינים, אקסטזי ואחרים, מפחיתים את רמת המודעות בדרך זו או אחרת. זו יכולה להיות מודעות לכאב פיזי, אך זו יכולה להיות גם מודעות לקיומן של בעיות בחיי האדם שיש לטפל בהן. מצד שני זה יכול להיות שעכבות שיש לאדם מופחתות באופן מלאכותי דבר שעלול להוביל להחלטות אימפולסיביות ומסוכנות. ככל שהאדם ממשיך לחיות את חייו במעגל הסמים, הוא צובר לעצמו "הישגים" של פעולות שגורמות לו לתחושות אשם. הוא פוגע בעצמו, עלול להתעלל או להזניח את ילדיו או את בן/בת זוגו. הרבה מאד מכורים גונבים חפצים מהבית שלהם או מביתם של בני משפחה או חברים. גרוע מכך, תחושת האשם  מביאה אותו לבסוף לרמה מרסקת של כאב אך הסמים דוחקים הצידה את רמת המודעות לרגשי האשם. גופו מתרוקן ממאגרים סטנדרטיים של תזונה הנחוצה לתחזוקת הגוף ותוספי תזונה. הוא מאבד בדרך זו

את ויטמיני ה- B ומינרלים, בגלל אורח חיים עלוב או בגלל השפעה רעילה של חומרים שהוא מכניס לגופו.

ככל שהגוף הופך להיות פחות ופחות בעל יכולת תיפקוד נמוכה, הוא יסבול מכאבים וחולשה.  חוסרים אלו משפיעים גם על המיינד שלו, יכולת החשיבה הצלולה וניתוח אירועים בחייו. מצב הרוח שלו, בעקבות כך, ילך ויתדרדר.
כמובן אל לנו לשכוח את תופעות הלואי של הסמים עצמם. בשימוש במשככחי כאב האדם יחוש עייפות, חולשה, קוצר נשימה, דיכאון וכאבי בטן. בשימוש בתרופות מעוררות האדם עלול לחוש בכאבי ראש, חולשה, חרדה ופרנויה.
השימוש בסם המועדף על האדם, או כל סם אחר שהוא יכול להשיג במידה והסם ה"חבחב" עליו אינו בנמצא, יגרום לכאבים ורגשי האשם להיעלם. התופעות המנטאליות קרוב לודאי  שישארו, אך תחת השפעת הסמים הוא לא יבחין בהם או שיחשוב שזה נורמלי להרגיש כך. כך, המעגל המרושע והאכזר ממשיך עוד ועוד.
זו הדרך בה אדם עלול למצוא את עצמו בתהליך של הרס עצמי, הרס של כל מה ומי שהוא אוהב ובכל זאת ממשיך להשתמש בסמים ואלכוהול.

לעיתים האדם המכור מבחין בנזק שנגרם
ישנם יוצאים מהכלל. לעיתים אדם מכור מבחין בנזק ובעצמו נבהל מכך. הוא יגיע למצב בו יבקש מבני המשפחה שיעזרו לו. אך בזמן הגמילה הפיזית כשהדחף להשתמש בסם גובר ומבלבל, הוא בדרך כלל יחפש פיתרון בדמות תחליפי סם במקום עזרה אמיתית.

נתון זה יכול להסביר לבני המשפחה, מדוע הם מכניסים את יקירם למרכז גמילה והוא מצידו בורח ואינו חוזר במשך שבועות ואף חודשים.
נתון זה אף מסביר מדוע הגמילה היא כל כך קשה. ככל שהשפעות הסמים מתפוגגות, כל הבעיות, הכאבים ורגשי האשם צפים ועולים במלוא הכוח. הוסף לכך תשוקה עזה לסמים וכן, האדם ניצב בפני בעיה שקשה לו מאד להתמודד איתה.
כשאדם עובר תהליך גמילה נכון ומותאם המספק לו כמות מתאימה של תזונה, תוספי תזונה ומינרלים, הוא מספק לגוף שלו את הסיוע המתאים על מנת לשוב ולבנות את עצמו ואף לרומם את מצב רוחו. סיועים קלים כגון עיסוי עדין יכולים להרגיע את האדם. תרגילים פשוטים ומדוייקים של אוריינטציה מרגיעים את המיינד וגורמים לאדם להבין שהוא נמצא במקום בטוח ובדרך לשיקום.
השלב החשוב לאחר הגמילה הוא ניקוי הגוף מרעלים. תהליך זה מפחית את הצורך בסם. שלב נוסף וחיוני הוא הקניית כלים לחיים. כלים אלו יאפשרו לאדם להתחיל מחדש את חייו  עם הידע איך לעשות זאת נכון וטוב. מעבר לכך הכלים הללו יאפשרו לו לשים את רגשי האשם ותחושת הדיכאון המלווה אותם, הרחק מאחור.
העזרה לאדם להשתחרר ולצאת לחופשי ממעגל הסמים המרושע והאכזרי הוא לעיתים מתסכל וגורם לייסורים עבור בני המשפחה. המידע הזה עשוי לסייע לבני המשפחה להבין את המצב בו נמצא האדם היקר להם. כשבני המשפחה מבינים את התופעה, נושא ההתמכרות הופך להיות פחות מסתורי עבורם והם יכולים להתכונן ולעשות את הפעולות המתאימות על מנת להציל את חיי האדם האהוב עליהם.  

 

ציפי מסייעת למכורים לסמים ואלכוהול למצוא פתרונות יעילים לגמילה המותאמים להם אישית. באמצעות צוות מומחים מקנים להם אף כלים לחיים  על מנת לא לחזור להתמכרות. narconon.israel@gmail.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב