דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תסמונת התפס בירך, קרע בלברום וטיפול בארתרוסקופיה של הירך 

מאת    [ 18/04/2015 ]

מילים במאמר: 403   [ נצפה 3836 פעמים ]

מפרק הירך בנוי בצורך מכתש ועילי, החלק הקעור נקרא האצטבלום והחלק הכדורי נקרא ראש הפמור. שני החלקים בדומה למפרקים אחרים מצופים בסחוס מפרקי חלק וקשיח (סחוס היאליני), הסחוס הזה מאפשר החלקה קלה של המפרק. בשולי האצטבלום ישנו מבנה טבעתי שעשוי מסחוס גמיש יותר (פיברוקרטילאג'), המבנה הזה נקרא הלברום. תפקיד הלברום לאטום את המפרק כך שנוצר ואקום בין ראש הפמור לאצטבלום שמעלה את יציבות המפרק, בנוסף הלברום עוזר בפיזור הנוזלים במפרק. 

תסמונת התפס בירך מדברת על מבנה שונה מהרגיל של העצמות במפרק הירך. יש שלושה סוגים של תפס - תפס מסוג פינסר שמשמעותו אצטבלום עמוק יותר, תפס מסוג קאם שמשמעותו בליטה על צוואר הפמור או עיוות של הראש והסוג השלישי והנפוץ ביותר הוא שילוב של פינסר וקאם באותו המפרק. כאשר יש מבנה של תפס, בסוף טווח התנועה של הירך, ובעיקר בכיפוף וסיבוב פנימי, נוצרת התנגשות לא נורמלית בין העצמות ומעיכה של הלברום והסחוס. למרות שמבנה של תפס הוא לא נורמלי, עדיין לא בכל מקרה של מורופלוגיה של תפס במפרק הירך נוצרת פגיעה שגורמת לכאבים, זאת אומרת - לא בכל מקרה של מבנה תפס יש קרע בלברום. במרבית המקרים אפשר לחיות ללא שום כאבים במשך שנים רבות עד אשר נגרמת פציעה שמובילה לכאבים במפרק הירך. 

הלברום האצטבולרי הוא מבנה טבעתי העוטף את האצטבלום, בעל צורת משולש בחתך. קרע בלברום יכול לגרום לכאב במפרק הירך, מחקרים הדגימו שקרע של הלברום או חסר של הלברום יכול להוביל לחסר יציבות של הירך ובדומה למניסקוס בברך גם לפגיעה סחוסית. קרע של הלברום הוא הסיבה הנפוצה ביותר לניתוח ארתרוסקופיה של הירך. במהלך הניתוח במידה והלברום שמור באופן יחסי ניתן לתפור אותו חזרה לשולי האצטבלום ובכך להחזיר את התפקוד הנורמלי שלו. לעומת זאת, אם הלברום מרוטש או מנוון ולא ניתן לתפור הטיפול בזמן הניתוח הארתרוסקופי יהיה הטריה שלו (דבריטמנט) על מנת להוריד את הכאבים. לרוב לאחר ההטריה של הקרע בלברום גדלה צלקת שמחליפה את הלברום החסר. 

אומנם קרע של הלברום הוא הסיבה הנפוצה ביותר לארתרוסקופיה של הירך, אך בזמן הארתרוסקופיה ניתן גם לשייף את העצמות, לעצב מחדש את המבנה הפתולוגי של העצמות לצורה נורמלית יותר ולטפל בסחוס הפגום. ניתוחים ארתרוסקופיים של מפרק הירך הם ניתוחים עם פגיעה מינימלית בשרירים הסובבים את הירך, ההחלמה מהניתוח קלה באופן יחסי לניתוחים פתוחים והסיבוכים מהניתוח מועטים. במרבית המקרים לאחר הניתוח יש צורך בהליכה עם קביים למשך כשבועיים. חזרה לעבודה משרדית מתאפשרת כבר כעשרה ימים לאחחר הניתוח, וחזרה לספורט כשלושה חודשים עד חצי שנה מהניתוח. את הניתוח האתררוסקופי מבצע אורטופד ספורט מנתח שההתמחות שלו בניתוחים ארתרוסקופיים של מפרק הירך.

ד"ר איתמר בוצר - אורטופד ספורט מנתח
ארתרוסקופיה של מפרק הירך, הברך והכתף
בהסדר עם מאוחדת, הראל, כלל, מגדל, הפניקס
לקביעת תור ברמת-אביב: 03-5505021
www.botser.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב