דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


האם רשאית הרשות המקומית לחייב שוכר בארנונה באופן רטרואקטיבי מתחילת תקופת השכירות? 

מאת    [ 08/04/2015 ]

מילים במאמר: 462   [ נצפה 1962 פעמים ]

מעשה שהיה כך היה

השוכרת החזיקה בחנות משנת 2005 ובהסכם השכירות נקבע, כי הבעלים של הנכס ישלם את הארנונה, והשוכרת תשלם לבעלים סכום מסוים. בשנת 2009 מדדה העירייה את החנות, והתברר כי שטחה עולה בהרבה על השטח הרשום. העירייה שלחה שומת ארנונה לבעלים בגין הפרשי השטח בסכום של כ- 1,900,000 ש"ח. הבעלים הגישו השגה שנדחתה וערר לוועדת הערר, וטען כי יש לחייב את השוכרת, משום שניתנה הודעה בכתב לעירייה.

העירייה השיבה, כי השוכרת נרשמה כמחזיקה בנכס, אולם לאחר שהובא לידיעתה, כי על פי הסכם השכירות הבעלים אמור לשלם בארנונה, הוסב החיוב על שם הבעלים. ועדת הערר החליטה כי הבעלים אינו חייב בארנונה.

בעקבות החלטה זו, שלחה העירייה לשוכרת דרישת תשלום רטרואקטיבית. השוכרת הגישה השגה שנדחתה וערר לוועדת הערר. במקביל, הגישה העותרת עתירה מנהלית לבטל את חיובה בארנונה. העתירה נמחקה משום שטרם ניתנה החלטה של ועדת הערר. לאחר שוועדת הערר החליטה כי טענות החיוב הרטרואקטיבי, ההתיישנות, והשיהוי אינן בסמכותה, הוגשה עתירה מנהלית נוספת.

פסיקת בית המשפט, השופט רון סוקול

העירייה מנועה מכוח כלל ההשתק השיפוטי ומחובת ההגינות המוטלת עליה לטעון טענה הסותרת את עמדתה בערר, כי בעלת הנכס היא החייבת בארנונה. על פי כלל ההשתק השיפוטי, בעל דין המעלה טענה בהליך משפטי אחד עשוי להיות מושתק מלטעון טענה סותרת בהליך אחר. רשות ציבורית אינה רשאית להוציא שומות סותרות ולדרוש מס מנישומים שונים פרט למצב חריג, כאשר לידי הרשות מגיע מידע חדש שלא היה ידוע לה. גם מכוח חובת ההגינות המוטלת על הרשות הציבורית מושתקת העירייה מלתבוע את הארנונה מהשוכרת.

בעל נכס, אשר נוטל על עצמו לשלם את הארנונה, יכול להימנע ממשלוח הודעה לרשות המקומית, ולהמשיך להיות רשום כנישום בארנונה. במקרה הנוכחי נשלחה הודעה על שינוי מחזיק, אולם לנוכח התחייבות הבעלים לשאת בארנונה, לא נרשמה השוכרת כנישומה, ולכן העירייה מנועה מלחייב את השוכרת בחיוב רטרואקטיבי. העתירה התקבלה.

סוף מעשה במחשבה תחילה

ארנונה היא תשלום חובה החל על פי דין. דיני הארנונה קובעים, כי המחזיק הוא "הנישום העיקרי" בארנונה, אולם כאשר המשכיר אינו מודיע לרשות המקומית על השכרת הנכס, או כאשר השוכר אינו מודיע על סיום השכירות, אזי הרשות המקומית רשאית להמשיך ולחייב את הנישום שלא הודיע על השינוי בהחזקת הנכס.

כאשר אדם נוטל על עצמו חבות במס של אדם אחר, על הרשות לחייב את מי שהוא הנישום על פי הדין. כך למשל, אם קונה של נדל"ן מקבל על עצמו לשלם את מס השבח של המוכר, שומת המס מוצאת אל המוכר ולא אל הקונה, משום שלהתחייבות החוזית בין הצדדים אין נפקות כלפי רשות המס.

בפרשת אסולין, העירייה טעתה לאורך כל הדרך. תחילה חייבה את הבעלים בארנונה לנוכח ההתחייבות החוזית בינו לבין השוכרת, לאחר המדידה השיתה את שומת הארנונה הנוספת על הבעלים, ורק לאחר החלטת ועדת הערר השיתה חיוב רטרואקטיבי על השוכרת.    

עת"מ 25136-12-14 אסולין נ' עירית נהריה, השופט רון סוקול, 29.3.2015  

פרקליט משנת 1976 דוקטורט בשיווק ספרים: ארנונה עירונית, מס שבח מקרקעין, היטל השבחה. מרצה. 


http://rf-law.biz/


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב