לימדו אותי לזכור לזכור ולנשן חומר, אבל אף אחד לא לימד אותי את המיומנות לזכור
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

לימדו אותי לזכור לזכור ולנשן חומר, אבל אף אחד לא לימד אותי את המיומנות לזכור 

מאת    [ 08/04/2015 ]
מילים במאמר: 376   [ נצפה 2299 פעמים ]

 
 

מהו זכרון ומהו שכחה?

מה ההבדל בין לשנן חומר ובין ללמוד את המיומנות לשנן?

נתחיל במהו זכרון: על פי ויקיפדיה ומילון ספיר ביחד, זכרון הינו היכולת של האורגניזם לאגור מידע מהסביבה דרך החושים ולהשתמש בו. בפסיכולוגיה קוגנטיבית, זכרון הא היכולת לקודד, לאחסן ולשלוף מידע ממאגר הזכרון. הזיכרון הכרחי ליכולת הישרדות. 

הזכרון חיוני ליכולת הלמידה בכך שהוא מאפשר לצבור נסיון וידע מחוויות העבר. בכך הוא מאפשר להבין ולפרש חוויות חדשות. 

- הזכרון האנושי מורכב משלושה מאגרים: זכרון חושי, זכרון לטווח קצר, וזכרון לטווח ארוך. מאגרים אלו מתארים את מסלול קידוד המידע בזכרון שהוא הופך למסלוהשליפה של מידע מהזכרון.

עכשיו, נעבור בקצרה על מהי שכחה? ולאחר מכן נדבר על שטות לשיפור הזכרון והיכולות הקוגנטיביות של המוח.

הסבר מדעי

בספר "שבעת החטאים של הזיכרון", מסביר דניאל ל. שכטר את ההסבר המדעי לתופעות השכחה, שביניהם תופעת ה'דעיכה'.

"הדעיכה"- כותב שכטר, הוא האשם בכך שאנחנו שוכחים כל מני דברים במרוצת הזמן.

הדעיכה פועלת בחשאי, אבל בעקביות: העבר הולך ונמחק בלי רחמים בעקבות היווצרותן של חוויות חדשות.

"החזרה היא אם כל המיומנויות"

עוד הוא כותב- "המוח האנושי, שהוא ככל הנראה העצם המורכב ביותר שקיים ביקום, מכיל כמאה מיליארד תאי עצבים, (נוירונים) ומספר גדול עוד יותר של אזורי מפגש בין תאי העצבים, (או סינפסות).

זיכרונות מקודדים על ידי שינויים בעוצמת הקשר בין הנוירונים.

כשאנחנו חווים אירוע כלשהו, או רוכשים ידע חדש, מתרחשים שינויים כימיים מורכבים באזורי המפגש של תאי העצבים, שמחברים בין נוירון אחד למשנהו. ניסויים מראים שבמרוצת הזמן השינויים האלה מתפוגגים, והקשרים העצביים שמקודדים את הזיכרונות נחלשים.

אם הקשרים לא חוזקו שוב ושוב באמצעות חשיבה, דיבור, תרגול וחזרה, הם ייחלשו וידעכו עד שההיזכרות תהפוך בסופו של דבר לבלתי אפשרית."

עכשיו למה חשוב להבין את ההבדל בין זכרון לבין המיומנות לזכור?

כי ברגע שאני יודע איך המוח זוכר, או באיזו צורות למידה ניתן לאחסן את המידע קוגנטיבית בצורה יעילה וטובה יותר, אצליח בסופו של דבר לזכור יותר חומר. הבעיה של רובנו היא שמעולם לא לימדו אותנו לזכור. מעולם לא לימדו אותנו, איך המוח עובד בצורה הטובה ביותר.

אז קיימות מספר שיטות שנלמדות כיום ברחבי העולם, חלק ניתן לקרוא מספרים עיוניים מעולים, ועל חלק ניתן לשלם בקורסים שעולים כמה מאות שקלים. יצא לי לחוות מספר קורסים וסמינרים כאלו של שיפור הזכרון והיכולות הקוגנטיביות, ואני מלמד שיטות יחד עם שיטות נוספות מעולם הNLP.

 

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב