דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


'תרגילי מוח' - לילדים ונוער מאותגרי קשב וריכוז 

מאת    [ 08/04/2015 ]

מילים במאמר: 682   [ נצפה 5106 פעמים ]

"קשיי למידה הם לא מחלה. הם "חוטים סבוכים" ברשת התקשורת המקשרת בין הילד לעולם שסביבו" / ד"ר פול א. דניסון.

הפרעת הקשב והריכוז היא המגיפה של ימינו. אחוז גבוה מבין הילדים ובני הנוער מאובחנים, המספר רק הולך וגדל. בימנו רוב הילדים ובפרט בני הנוער לא מבלים מספיק בתנועה בגלל המחשוב והטכנולוגיות הרבות סביבנו הגוזלות זמן תנועה ומשחק בחוץ. בד בבד עם התרחבות תהליך "ניוון תנועתי תרבותי" זה, אנו עדים בעשורים האחרונים לכך שלקויות למידה והפרעת קשב וריכוז הפכו לתופעות נפוצות ביותר. כיום אנחנו רואים יותר ויותר ילדים ובני נוער המאובחנים על טווח הקשת הזאת.

במחקר שערך המכון לפסיכולוגיה בגרמניה במשך 20 שנה, התגלה בין השאר שקיימת קריסה ביכולת המוח להצליב את כל המערכת החושית – תנועתית, כלומר המערכות החושיות של יותר ויותר ילדים מתפקדות כרכיבים מבודדים במוח במקום כשלם אחד מתואם. מחקר זה מאשש את מה שאמרו מחקרים קודמים – ילדים החשופים לגירויים מוגזמים ממקורות כמו טלביזיה או מחשב, חסרים מיומנויות חושיות, חוסר זה פוגע ביכולת קליטת המידע שלהם שכידוע נעשית בעזרת החושים.

להפרעת קשב וריכוז יש 2 מקורות עיקריים: מקור רגשי - כמו דימוי עצמי נמוך, חוסר יציבות רגשית, קושי חברתי, פחד, חרדה, טראומה, חוסר ביטחון, בעיות התנהגות, דחיינות וכדומה. ומקור שני, נוירולוגי – בהרבה מקרים השורש להפרעות אלו הוא חוסר השלמת ההתפתחות התנועתית, כלומר חוסר בשלות של המוח, ולא באמת לקויות אורגניות. העזרה הטיפולית המיטבית היא נתינת מענה וטיפול לשני המקורות, הן הרגשי והן הנוירולוגי.

מאמר זה מביא מידע, על שיטת טיפול במקור הנוירולוגי, ללא תרופות. ישנם ילדים רבים הנוטלים רטלין, אולם הפרעת קשב וריכוז אינה חוסר ברטלין, הפרעת קשב וריכוז היא מחסור ביכולת למקד תשומת לב וניתן להתגבר עליה באמצעות תהליכים המשלבים בין תפקוד הגוף והמוח. זוהי שיטת תנועה הנקראת  Brain Gym ® - 'תרגילי מוח'.

ד"ר פול א. דניסון מפתח שיטת התנועה 'תרגילי מוח' טבע את המשפט: התנועה היא השער ללמידה. תנועה היא המורה הראשונית והטבעית שלנו. ידוע שתנועה ולמידה שלובות זו בזו ולא נוכל לחוות את האחת ללא האחרת, ויחד הן מעודדות אינטגרציה של הגוף והנפש ותורמות ללמידה, להתפתחות גופנית, לצמיחה רוחנית ולהנאה. בשיטת 'תרגילי מוח' ניתן להגיע בקלות יתירה למצב טבעי של חשיבה מאוחדת- חשיבה שבה משתתפות יחד שתי ההמיספרות.

לחץ וסטרס גם הם מאפייני התקופה, למצבי לחץ וסטרס יש השפעה מכרעת על המוח. בלתי אפשרי שלמידה אמיתית תתרחש במצב של לחץ.  פעילויות 'תרגילי מוח' תורמות להשבת כושר הארגון והאינטליגנציה הרגשית למערכת, מאפשרים התמודדות עם לחץ ביעילות רבה יותר ע"י שילוב בין שתי ההמיספרות. מתח משפיע על שרירי הצוואר, כאשר איננו מסוגלים לשחרר את צווארנו ולהפנות את הראש, אין לנו גישה למסלולים עצביים מסוימים באונה הרקתית שהינם חיוניים לצורך זיכרון ודיבור.

פיאז'ה, הפסיכולוג השוויצרי שפיתח את התיאוריה הידועה ביותר על ההתפתחות הקוגניטיבית, מסביר שהתפתחות האינטליגנציה והלמידה אצל הילד בסיסה בהתנסות בפעילות המוטורית – חושית בגיל הילדות המוקדמת.

קפהרט, פסיכולוג חינוכי, מחנך וחוקר ידוע מארה"ב בתחום ליקויי הלמידה, עמד על הקשר שבין קשיים לימודיים כמו קריאה, כתיבה לבין סרבול תנועתי והתפתחות  פסיכומוטורית ירודה.

קרלה הנפורד, נוירופיזיולוגית ומחנכת דגולה, בספרה "חכמת התנועה" כותבת על התנועה כמשפיעה על התפתחות המוח, הרגשות, הבריאות הפיזית, הנפשית והלמידה.

מספר מחקרים שפורסמו בשנים האחרונות מספרים על השינויים ההורמונאליים שמתרחשים במוח כתוצאה מפעילות תנועתית וגופנית. פעילות גופנית – תנועתית רצויה, משחררת הורמונים שונים המסייעים בוויסות ובאיזון המוליכים העצביים (טרנסמיטורים) להרפיית הגוף, לרגיעה ולשחרור ממתחים. כתוצאה מכך הם תורמים לתהליך החשיבה, בקבלת החלטות רצויות, מעלים את רמת הקשב והריכוז והתגובות הקוגניטיביות וההתנהגותיות שלנו משתפרות מאד.

מהם 'תרגילי מוח'? (Brain Gym ®) תרגילי מוח עוסקים בלמידה בעזרת תנועה, תפריט 'תרגילי מוח' כולל בתוכו 26 תנועות מאורגנות בהתאמה ב- 4 קבוצות: תרגילי אנרגיה, גישות העמקה, תרגילי הארכה, תרגילי חציית קו האמצע.

אפשר לדמות את האפקט וההשפעה של תכנית 'תרגילי מוח' למצב בו יש לכם מכונית ספורט יקרה שיש לה מנוע, מצנן, מצבר, מתלים וצמיגים מהסוג הטוב ביותר ומיכל דלק מלא בדלק איכותי. אולם המכונית לא מסוגלת לנסוע, עליכם לדחוף אותה כל הזמן. יום אחד מופיע מכונאי ומראה לכם כיצד לחבר את מערכת החשמל. אתם מסובבים את המפתח והמנוע פועל ואתם משייטים בכביש בהנאה.

'תרגילי מוח' הם מערכת מבוססת תנועה שבמסגרתה מבוצעות פעילויות מהנות וקלות ללמידה לשם העצמת יכולת הלמידה, עיבוד מידע ותגובה לעולם הסובב אותנו, בדרך מהנה, אוהבת ואפקטיבית.

 

 

יפה בן זאב מומחית לטיפול בילדים ונוער מאותגרי קשב וריכוז


מטפלת ויועצת לבעלי רגישות גבוהה 


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב