דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מה בין תמחיר להמחרה ? 

מאת    [ 06/04/2015 ]

מילים במאמר: 446   [ נצפה 1610 פעמים ]

תמחיר (Costing) הינו כלי חשבונאי שתכליתו אומדן עלויות. התמחיר משקלל את כלל העלויות לחברה (ישירות ועקיפות) כפי שהן באות לידי ביטוי בפועל והוא מסייע לארגון במעקב, רישום וניתוח עלויות במסגרת תהליכי היצור. מערכת התמחיר עוסקת במספר תחומים : 


    • קביעת עלויות התפוקה.
    • תכנון הייצור והקצאת משאבים.
    • בקרה על יעילות הייצור.
    • ניתוח כדאיות לגבי התרחבות עתידית.

עלות ישירה הינה עלות הקשורה באופן ישיר לייצור המוצר או למתן השירות המתומחר, כגון : עלויות חומרי גלם, עלויות שכר עבודה ישירה בייצור וכד'.

עלות עקיפה הינה עלות תמיכה בייצור או עלויות מטה, כגון : עלויות מחלקות הרכש או השיווק בעסק.

בין שיטות התמחיר הנפוצות ניתן למצוא את השיטות הבאות :


    • תמחיר תקן - תמחיר התקן משתמש במחיר המקובל להזמנת חומרי גלם (בשקלול כמות מוזמנת, הסכמי הנחות וכדומה) כאשר על מחיר זה יש להעמיס את עלות ההוצאות העבודה הישירות והעקיפות.
    • תמחיר ספיגה - שיטת תמחיר אשר משתמשת בעלות הישירה של חומר/שירות ומעמיסה עליו הן את ההוצאות הישירות (עלות עבודה: שכר, סוציאליות וכדומה) והן את העלויות העקיפות.
    • תמחיר הזמנה - בשיטה זו התמחור נקבע באופן נפרד לגבי כל הזמנה והזמנה. עלויות הקשורות ישירות להזמנה נכנסות אוטומטית לעלות ההזמנה, והן כוללות "חומרים ישירים" ו- "עבודה ישירה".
    • תמחיר מבוסס פעילויות (ABC) - על פי מודל זה מועמסות העלויות העקיפות (אשר לא ניתן לזהותן עם מוצר או שירות מסויים) לא לפי מחולל העמסה יחיד אלא על ידי ייחוס כל פעילות עקיפה לפעילות הישירה שמחוללת אותה. כך לשם הדוגמא מייחסים את פחת המכונות לשעות עבודת המכונה ואת עלות מחלקת הרכש לחומרי הגלם שנצרכו, וכדומה.

המחרה (Pricing) הינה מתודולוגיה שיווקית לקביעת מחיר, הנשענת, בין היתר, על התמחיר החשבונאי.

בניגוד לדעה הרווחת, אין בהכרח קשר ישיר/סיבתי/מובהק בין התמחיר החשבונאי לבין המחיר.
כך, לדוגמא, המחיר יכול להיות גבוה משמעותית ממחיר העלות (Costing), כאשר השוק סובל מהעדר תחרות נאותה, או יכול להיות נמוך משמעותית ממחיר העלות בשל אסטרטגיה של חדירה לשווקים חדשים או כיבוש פלחי שוק בהם אין לעסק/לחברה נוכחות. יחד עם זאת, אין כל ספק כי המתודולוגיה המשמשת להמחרה לוקחת בחשבון את הקווים האדומים אשר מתווה לה התמחיר.

לתמחיר יתרונות רבים, ביניהם ניתן למנות זיהוי של העלויות, רגישותן וגמישותן וכן יכולת ניבוי של הרווח הצפוי, זיהוי מוצרים רווחיים/הפסדיים, בניית תהליך סדור במודל אסטרטגיית השיווק של העסק/החברה.
מנגד, לתמחיר גם חסרונות (אם כי לא רבים), בהם ניתן לציין כי יש אשר רואים בתמחיר את חזות הכל, דבר אשר מביא לקיבעון מחשבתי ועסקי.

רבים העסקים והחברות בהם אין כלל מודל תמחירי. אצל אחרים (שכבר יש להם מודל שכזה), הוא אינו "מתוחזק". שני המצבים מביאים את בעל העסק/החברה למצב בו הוא אינו מקבל החלטות עסקיות מושכלות.

בעל עסק/חברה, 
אין לך מושג בנושא תמחיר ? אתה מרגיש ש- "העגלה" נוסעת מבלי שיש לך את היכולת לכוון אותה ?
רציתי להזמין אותך לפגישת ייעוץ חינם וללא התחייבות, בה אתחיל להבין את הצרכים הייחודיים לך, ויחד נבנה תוכנית פעולה.

צחי אברהם - חשבות וניהול כספים הינו משרד רואה חשבון המתמחה במתן שירותי חשבות וניהול כספים במיקור חוץ (Outsourcing) לעסקים, חברות, מלכ"רים ויזמים.


ליצירת קשר :- 


נייד : 052-2438163




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב