דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תוכנית החלוקה האזורית של ענף היין הישראלית 

מאת    [ 04/04/2015 ]

מילים במאמר: 1079   [ נצפה 4874 פעמים ]

 

תכנית החלוקה של ענף היין הישראלי:

מי מציע, מי בעד, מי נגד, מי מטרפד ולמה לא מסוגלים לעזאזל  לקבל החלטה  בענף הזה.

 

השבוע הייתה פגישה במועצת גפן יין בה השתתפו נציגי יקבים , צחי דותן המנכ"ל וערן הרכבי נציג משרד החקלאות. מטרת הפגישה הייתה לעלות את עניין מיפוי אזורי היין בישראל.

נכון להיום אין חוק אין דין ואין דיין בכל מה שקשור לענף היין. הדוגמה הכי פשוטה זה שאפשר לספור על יד אחת את היקבים שיש להם רישיון יצרן, חוק האלכוהול הוא היחידי שקצת איפס את ענף היין וחייב את הענף לעשות מדבקות חדשות אבל לא יותר מזה. זה קצת מצחיק כי זה דומה לאדם שאין לו רישיון נהיגה בכלל אבל הוא מציית לחוק כשהוא נוהג.

ערן הרכבי ממשרד החקלאות מנסה להוביל ובצדק את כל נושא מיפוי הארץ מבחינה אזורית. רמת הגולן, גליל, הרי יהודה, שמרון, רמת נגב , שפלה ועוד. המטרה היא כמו באירופה לתת אופי אזורי ליין ולייחד את אזורי היין השונים שיש בארץ הרי כל בר דעת מבין שהטרואר של הצפון שונה מהטרואר של הרי יהודה. היום כל יקב יכול לקחת ענבים מכל מקום בארץ ולרשום עליו הרי יהודה או קצרין או רמת ערד. אין פיקוח על מה שיש בתוך הבקבוק ואנשי השיווק עושים כאוות נפשם וממתגים את היקב על פי גחמות שיווקיות.

בישיבה היו שתי עמדות אחת של הייננים שהשתתפו וערן הרכבי שחשבים שחייבים למפות את אזורי היין על מנת לשמור על ייחודיות אזורית אבל הם העלו גם כמובן את הסיבה היותר משמעותית שהשוק האירופאי דורש מאתנו לעשות זאת וכאן כבר עוברים כמובן לסוגיה הפוליטית שאף אחד לא מדבר על זה. השוק האירופי בשנים האחרונות נתון ללחץ אדיר של המוסלמים ומערים קשיים וחרמות בכל ענף המזון והמשקאות מתוצרת שמגיעה מיהודה ושומרון ומרמת הגולן. יש מס חרם שהיקבים משלמים לשוק האירופאי על מנת לשווק יינות שמגיעים מהאזורים שהוגדרו על ידי מועצת הביטחון כשטחים כבושים ולכן כל עניין תוכנית החלוקה של הרכבי בעייתית מאוד לאנשי השיווק של היקבים כי נח להם לרשום על הבקבוק אזורים שנוחים יתר לשיווק . היהודים אכן מוצאים תמיד איך לעקוף את הגוי המטומטם אבל האירופאים לא כאלו מטומטמים וכבר נמאס להם מהשקרים של היקבים ולא ירחק היום שהם יטילו פיקוח על ידי האנשים שלהם בדיוק כפי שהם עושים עם ענף התוצרת האורגנית שיוצאת מישראל כי לא מאמינים לנו פשוט. ובדיוק את זה רוצה למנוע ערן הרכבי שלא יהיה פיקוח פיזי של האירופאים על ענף היין כי לאף אחד אין מושג לאן זה יגיע.

מצד שני מי שעומד על שני רגליו האחורית ועם ציפורניים שלופות זה מנכ"ל ברקן סגל מר בוקסר שמתנגד בתקף לתוכנית חלוקה כלשהי ורוצה להשאיר את המצב כפי שהוא. בוקסר הוא איש שיווק ולכן תוכנית החלוקה מסכנת את התוכניות של היקב בעניין שיווק היין.  הייננים  אד זלצר והיינן של כרמל לקסר מגבשים את המפה בוועדה לתכנון של מכון התקנים ויהיה מעניין לראות איך אד היינן של ברקן יצביע מצד אחד הוא כיינן מאוד רוצה לייחד את יינות ברקן וחושב שמבחינה מקצועית תכנית החלוקה שמציע הרכבי והייננים הנוספים הכרחית ומחוייבת המציאות אולם מצד שני בוקסר משלם לו את המשכורת והבוס הביע את עמדתו. אלי ראוי יהיה שישהה את עצמו על מנת להימנע מניגוד אינטרסים או פיטורים.

מנכל"ית רמת הגולן שהשתתפה בישיבה אמרה את עמדתה שהאמת הנוכחים לא כל כך הבינו מה רמת הגולן מעדיף. הם ישבים על הגדר. מצד אחד רמת הגולן מוגדר כשטח כבוש מצד שני ישראל סיפחה אותו חוקית. מצד אחד יש לרמת הגולן את הטרואר היחודי שלהם אבל ביינות קצרין יש גם ענבי גליל אז איכשהו אין עמדה של היקב החזק בארץ לגבי התוכנית וחבל.

יקב כרמל נגרר על ידי ברקן ויוצג בוועדה על ידי אורן האגרנום הראשי של היקב ויחד עם בוקסר הם

מובילים קו של  "עסקים לא אוהבים רגולציה ".  מהסיבה האחת לדעתי שזה מפריע ליקבים לעשות קומבינות שיווקיות על התוויות.

הרכבי הוא איש מקצוע, כל רצונו שהאזורים יחולקו לפי טרואר, שיהיה ברור מה זה גליל עליון, שומרון, הרי יהודה וכולי. ואם יקב קלו דה גת הוא מערבית לבית שמש הוא לא יוכל לכתוב על התווית הרי יהודה. יקב כרמל נמצא בזיכרון יעקב שמוגדר " שומרון "  אולי יש בעיה שיווקית עם זה ?

אין מניעה שיקב דרומי יקח ענבים מהצפון אבל יהיו חייבים לרשום זאת מעבר לשיווק לאירופה קודם כל להיות אמיתיים עם הצרכנים הישראלים , שידעו מה הם שותים. זה הכי חשוב מעבר לפוליטיקה העולמית. הרי לא יכול להיות מצב שברקן כותב על יין מסוים שלו גליל עליון שחצי מהענבים באים מרמת ערד.

הציבור צמא לסדר בענף היין, שסוף סוף נדע איזה נוזל יש לנו בבקבוק, שנוכל להתפאר בטעמים יחודיים של טרואר שונה , שיהיה תקן וחוק שנפסיק עם הקומבינות השיווקיות והנסיון של היקבים הגדולים לטרפד כל מהלך שבו הריגולטור מנסה לעשות. נכון שיש כאן סוגיה פוליטית כי אם יקב גבעות שיושב בשטחים יוגדר כאזור יהודה על פי המפה כי הוא יושב באזור יהודה יכול להיות שהאירופאים יחרימו את כל היין שמגיע מיהודה. יכול להיות אבל עם זה אפשר להתמודד בדרכים מקובלות ולא על ידי המצאת שקרים על תווית. בסוף לאירופאים יישבר מאתנו והם יערימו קשיים שהיין הישראלי יפגע אנושות. צריך להתמודד עם המציאות הקשה שמה לעשות ממשלת ישראל לא מקבלת החלטה לגבי הגבולות שלה. את ענף היין זה לא צריך לעניין הוא צריך להגדיר לעצמו את גבולות אופי הטרואר. ושאנשי השיווק ילמדו להתמודד עם מה שיש כי האמת משחררת והשקרים ומס החרמות שדרך אגב מחזר על ידי המדינה ליקבים הוא חלק מההתמודדות של כולנו. ענף המזון, ענף הטכנולוגיה וכולי.

צדק ערן הרכבי שצריך למפות את אזורי היין על מנת לשמור את התעשייה מקריסה ויפה שעה אחת קודם.

יישבו מועצת החכמים ויקבלו החלטות שטובות לענף היין שטובת לציבור הישראלי ונכון פחות טובות לאנשי השיווק אבל מישהו צריך לקחת את ההגה לידיים ואל תשאירו את ההגה לאנשי השיווק. יקומו הייננים גם אם הם שכירים ויאמרו את דברם בקול. אי אפשר לתת לשניים שלושה יקבים לשלוט ולהטיל מורא על השאר גדולים ככל שיהיו. כי ברגע שכדור השלג הזה יתפוס תאוצה והאירופאים ישימו איקס גדול אחד על התוצרת שלכם גם הציבור הישראלי יבין את העניין . תנו לציבור הישראלי את מה שהוא רוצה . שקיפות, אזורי יין מגדרים, וכן אפשר לעשות בלנדים מכל מיני אזורים בישראל ולקרוא לזה " ישראל " . שימו לב מה קרה בשנים האחרונות עם השטח הקטן שם בצפון שנקרא כרם בן זמרה , זה הפך לשם נרדף לגיחוך. כל יקב שקנה שני קילו ענבים ושם אותם במיכל התפאר שהיין שלו מכרם בן זמרה. לא כולם מטומטמים בעצם זה הפוך. מפסיקים להאמין לכם קחו את זה בחשבון עוד אפשר לשנות. תנו למשרד החקלאות להוביל את המהלך, תקשיבו ללקוחות שלכם, לא הכל כסף כסף ועוד כסף. אמינות, יושר, גאווה אזורית, יין טוב זה מה שמעניין את חובב היין שלכם.

שף אלון גונן  קייטרינג אל בריו, מסעדת LA MIERER in Bastia  כתב ומבקר היין של אתר אכול ושאטו  ובאתר היין אדום או לבן ובעל טור  בהארץ  און ליין




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב