דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חידושים בעולם ה-BPM 

מאת    [ 27/03/2008 ]

מילים במאמר: 709   [ נצפה 3481 פעמים ]

תגיות: pCon, מחשוב, ארגון, BPM, עסקים, ניהול

המסר העיקרי הוא - שיפור הביצועים העסקיים חשוב לכל ארגון, וכלי ה-BPM מאפשרים היום לעשות זאת על ידי יישור קו בין הביצועים לאסטרטגיות, שיפור ניהול הסיכונים, ותיעוד תהליכי העבודה בארגון. היום, בעידן בו מתמודד עם הארגון עם כמויות הולכות וגדלות של מידע, הופך ה-BPM לחשוב מאי-פעם.

חשיבות ה-BPM

הרעיון מאחורי ניהול ביצועים עסקיים הוא פשוט: ארגונים יכולים לשפר ביצועים עסקיים על ידי קביעת מטרות, מעקב אחר ההתקדמות בדרך להשגתן, ותגובה מהירה לשינויים. להשגת מטרות אלה, יכולים לסייע כלי עזר ממוחשבים כמו מערכות ה-BPM. ארגונים המשכילים לאמץ כלי BPM מסוגלים להשיג מטרות, לזהות מגמות ולהגיב לשינויים תוך ניצול הזדמנויות ושמירה על יתרון תחרותי. יש המכנים את ה-BPM גם EPM (או Enterprise Performance Management). גרטנר מגדירה את ה-EPM כמונח מטרייה, המאגד תחתיו את כל המתודולוגיות, התהליכים והמערכות המשמשות למעקב וניהול ביצועים עסקיים בארגון. שם נרדף נוסף הוא ה-CPM (או Corporate Performance Management). הערה - אין לבלבל את BPM במובן של ניהול ביצועים לבין BPM במובן של Business Process Management, שהוא תחום שונה, העוסק בניהול התהליכים העסקיים בארגון.

כלי ה-BPM תורמים לארגון, על ידי שיפור הביצועים העסקיים, קידום התאמת ביצועי הארגון לאסטרטגיות שלו ושיפור ניהול הסיכונים. בנוסף, ברמת עובדים וידע ארגוני, ה-BPM מאפשר לתעד באופן ברור יותר ולשמר ידע על כלל התהליכים העסקיים ותהליכי העבודה בארגון; לשפר הבנת הקשרים בין יחידות שונות בארגון והגדרת תחומי אחריות וקישור בין בעלי התפקיד השונים לבין משימותיהם. בנוסף, השינוי בתפקיד המנמ"ר, מאיש טכנולוגי לחלק מהדרג הניהולי, הוביל לצורך בכלי BPM שיאפשרו למנמ"ר החדש, לבצע את תפקידו החדש באופן המיטבי.

מגמות בתחום ה-BPM

מספר מגמות משפיעות כיום על עולם ה-BPM, ביניהן ניתן לציין מספר מיזוגים ורכישות חשובים, בהם "נבלעו" ספקים קטנים על ידי ספקים גדולים; מעבר מצד חלק מספקי פתרונות ה-BPM למודל SaaS; פתרונות חדשים המשלבים בין כלי BI לכלי BPM; פתרונות BPM בקוד פתוח המציעים חלופה זולה; ומעבר לכלי BPM המאפשרים ניתוח מידע עם הסתכלות לעתיד (Predictive Analysis).

תחומי יישום

פתרונות BPM עונים על מגוון צרכים. בתחומים הבאים צפוי ה-BPM להביא תועלת גדולה במיוחד:

התאמת ביצועים לאסטרטגיות - שיפור הביצועים חייב להתנהל בהתאם לאסטרטגיות הארגון, כלומר ניהול לפי יעדים אסטרטגיים. BPM מסייע לעשות זאת יותר בקלות.

ניהול סיכונים - ה-BPM מאפשר לארגון לזהות סכנות, להעריך רמת סיכונים, להגדיר שיטות לטיפול בהם ולקבל החלטות בהתאם.

קבלת החלטות - שימוש ב-BPM מאפשר ליצור תהליך יעיל יותר לקבלת ההחלטות, כאשר כל החלטה מבוססת על נתונים שהתקבלו, תחזיות לעתיד, המלצות וניסיון העבר.

חסכון בזמן - שיפור ביצועים מאפשר קיצור תהליכים ארגוניים, ייעול תכנונים בכל הנוגע לתהליכים, ייעול שרשרת האספקה, מגוון תוכניות ופרוייקטים, באופן המאפשר לארגון לחסוך זמן יקר וכוח אדם.

תחלופת מידע - ה-BPM מאפשר לתעד ולשמר מידע לשימוש עתידי, עוזר לקידום אינטגרציית מידע בין המחלקות השונות בארגון, ומייעל חילופי מידע בין שותפים, לקוחות, ספקים ובעלי תפקידים שונים בארגון.

מוצרים חשובים

אורקל מציעה שורת פתרונות Performance Management מודולריים של היפריון. כלים אלה גם עושים שימוש בכלי ה-BI של אורקל, לשילוב מידע ממקורות רבים, דיווח וניתוח; גילון מציעים מגוון פתרונות BPM מותאמים אישית, הנבנים על בסיס כלי ה-BI שמציעה החברה; מיקרוסופט מציעה אתOffice PerformancePoint Server 2007 המסייע לארגונים לשפר ביצועים עסקיים על ידי אינטגרצייה בין תכנון, ניתוח ומעקב; BusinessObjects מציעים את EPM XI לשיפור קבלת החלטות, ואת יישומי CFO Performance Management. הם גם מציעים פתרונות מבית Cartesis שנרכשה על ידם; Cognos מציעה את מוצרי Applix. כמו כן, Cognos Performance Applications כולל שלושה יישומים (ניתוחי ביצועים בנוגע ללקוחות, לניהול הפיננסי ולשרשרת האספקה) ושבעה מודולים ליישומים, וזאת בנוסף לשילוב עם פתרונות BI; ב-Infor מציעים את Infor PM המאפשר לעקוב, למדוד ולנהל את ביצועי הארגון, תוך תאימות לחוקים ותקנות, והקטנת סיכונים. מציעים גם פתרונות מבית Geac.

לפי סקר b-eye-network.com, כ-50% מהמשתתפים בסקר נמצאו בעיצומו של פרוייקט BPM כזה או אחר. מבדיקת השפעת גודל הארגון נמצא כי בארגונים קטנים (פחות מ-1,000 עובדים) ירד מספר זה ל-40% בלבד; בארגונים בינוניים (2,501-5,000 עובדים) כבר עלה המספר ל-60%; ובארגונים גדולים (מעל ל-5,000 עובדים) היה האחוז קרוב לממוצע הכולל, כ-52%.

לסיכום

מאחר וה-BPM עוסק בייעול עסקי, כדאי ומועיל להכיר את הפוטנציאל הגלום בו. לכן, מומלץ להתעדכן בחידושים בתחום, על מנת למנף את המחשוב למטרה חשובה זו.

התקציר לקוח מתוך תחקיר pCon בשם חידושים בעולם ה-BPM.

גילית מידע חדש? מעניין?... רוצה עוד? ראה 100+ תחקירי מפתח:http://www.pcon.co.il/v5/105Debriefs.asp

הרחבות, ראיונות עם מומחים, טיפים מעשיים וקישורים להעמקה ניתן למצוא בקישור הבא: http://www.pcon.co.il/v5/Debrief.asp?debrief=860

למאמרים מקצועיים ואובייקטיביים נוספים של קובי שפיבק, בתחומי מידע מחשבים ואינטרנט, באתר "מאמרים" ראה - http://www.articles.co.il/author/1944
קובי שפיבק Bsc., MBA הוא העורך הראשי של תחקירי pCon ואתר pCon-line. כמי שעוסק במחשבים, על מכלול היבטיהם משנת 1976 וכן כמי שכתב וערך למעלה משמונה מאות תחקירים על כל היבטי המחשוב העיקריים, הוא נמנה על אותם אנשים בודדים בארץ ובעולם, שבאמת ובתמים, מבינים לאן הולך עולם המחשוב ומהן השלכותיו המידיות והעתידיות, על אנשים וארגונים. הוא גם פרסם מספר רב של מאמרים במרבית העיתונים הגדולים והמקצועיים, והופיע פעמים רבות בערוצי הטלוויזיה והרדיו המרכזיים. נכון להיום הוא מייעץ למרבית מנהלי המחשוב בארגונים המובילים בישראל, והוא נחשב בעיני רבים, לגורו של המחשוב העסקי.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב