דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אהבה ללא תנאים וביטחון עצמי של ילדים- מה הקשר? 

מאת    [ 18/03/2015 ]

מילים במאמר: 584   [ נצפה 3027 פעמים ]

ביטחון עצמי והערכה עצמית בקרב ילדים הוא נושא מדובר מאוד, והעיסוק בו מצד אנשי מקצוע בתחום החינוך והטיפול הוא רב. להתייחס לילד באופן אישי, לפי יכולתו ובהתאם לצרכיו, לעודד את הילד לטפח את הצדדים החזקים שלו, לפרגן לו על הצלחותיו, לתת לו להיות עצמאי ולאפשר לו להרגיש מועיל- ההורה הממוצע יודע לצטט, אולי אפילו מתוך שינה, את הפעולות הדרושות כדי לתרום לביטחון העצמי של הילד שלו. אנחנו רוצים ברשותכם, הפעם, "לתקוף" את הנושא מנקודת מבט קצת אחרת, בתקווה לעורר מחשבה ולתת השראה.

 

הרהורים על אהבה ללא תנאי

נכון, שאקטיביות של הורים המכוונת לבניית הביטחון העצמי של הילד יכולה בהחלט לסייע, אך לא פחות חשוב אם לא יותר, הוא ללמוד להעניק לילדים שלנו אהבה ללא תנאים. אהבה ללא תנאי היא אהבה שאינה מותנית בדבר. אנחנו פשוט אוהבים כי אנחנו אוהבים, מבלי להציב תנאים לאהבה הזו, מבלי לצפות שהילד ישתנה, פשוט מקבלים אותו כפי שהוא, כל חלק בו, גם היפה וגם הפחות יפה, זאת מבלי לצפות לתמורה.
זה אומר לאהוב את הילד גם כשהוא נכשל וגם כשהוא מצליח, לקבל את הטעויות שהוא עשה גם כאשר אנחנו המלצנו לו לעשות אחרת, להיות נעימים אליו גם כשהוא אומר סליחה ותודה וגם כשהוא מתחצף, גם כשיש לו התפרצויות זעם (אלימות אפילו) וגם כשהוא מחבק ומלטף.

אני מקבל את הילד שלי בדיוק כפי שהוא! האומנם?

יהיה לנו אולי קצת קשה להודות בכך, ואנחנו גם אולי רגילים להצהיר בפה מלא שאנחנו רק רוצים שהוא יהיה מאושר, אבל ברגע האמת, כשהילד מתגלה כלקוי למידה ולא כאותו תלמיד מצטיין שרצינו שהוא יהיה, כאשר ההתנהגות שלו מתחילה להיות מלווה בהתקפי זעם על אף שציפינו שיהיה לנו ילד שיש לו דרך ארץ, או בהמשך הדרך, כאשר הוא חושף בפנינו את נטיותיו ההומוסקסואליות או משתף אותנו ברצונו לעזוב את התיכון כדי לעסוק במוזיקה- אז כל האהבה הזו ללא תנאי עומדת במבחן, ודווקא את המבחן הזה אנחנו לא תמיד עוברים בהצלחה. על אף שאהבה מטבעה אמורה להיות ללא תנאים, כלומר אהבה כזו המאפשרת לנו לקבל את השני בדיוק כפי שהוא- רובנו, אולי דווקא מכיוון שאנחנו בני אדם, מתקשים לאהוב כך גם את עצמנו, וגם אחרים. כאשר הם תינוקות התלויים בנו לחלוטין כדי להתקיים, קל לנו יותר לאהוב אותם ללא תנאי, אך ככל שהם גדלים והופכים ליצורים עצמאיים בעלי אופי משלהם, השונה מאופיינו שלנו, בעלי מחשבות שונות ודעות מנותקות אינטלקטואלית מהאמונות שלנו- אז האהבה ללא תנאי הופכת מאתגרת יותר ויותר.

אבל מה הקשר בין אהבה ללא תנאי לביטחון עצמי?

ילדים זקוקים יותר מכל לאהבה של הוריהם, ואין צורך להכביר במילים למה. המשמעות היא, שכאשר האהבה הזו מותנית בדבר, הילד לומד, שכדי לקבל את אהבת הוריו עליו להתנהג לפי הציפיות שלהם ובהתאם ל"קוד" שהם מכתיבים, והמשמעות היא שריצוי ההורים הופך עבורו לצורך הישרדותי של ממש. ילד כזה, מפנים בעצם את המסר, שלא מקבלים אותו בדיוק כפי שהוא, אלא כפי שהם, ההורים, רוצים שיהיה. כאשר הילד מורגל לאורך שנים לא לבטא את עצמו כפי שהוא באמת, אלא כפי שהוריו רוצים שיהיה, יתנהג או יעשה, מה הפלא שהוא מפתח חוסר ביטחון בעצמו וביכולותיו, חוסר הערכה כלפי עצמו ולא מכיר בזכותו להתנהל בעולם כפי שהוא באמת, באופן האותנטי והאמיתי ביותר?

מה שכל זה אומר הוא שהנוסחה היא: תנו לילדיכם את המתנה המופלאה של אהבה ללא תנאי, והם יגדלו להיות מבוגרים בעלי ביטחון, שיודעים לאהוב- את עצמם ואת האחרים- שמאמינים בעצמם וביכולתם להסתדר לבד ולעמוד בכוחות עצמם ושמרגישים חופשיים לבטא את עצמם במלוא העוצמה. כמובן, מה שיסייע לאהוב את ילדינו ללא תנאי הוא היכולת שלנו ללמוד לאהוב את עצמנו, לקבל את עצמנו ולהעריך את עצמנו. איך עושים את זה בפועל? כיצד אוהבים ללא תנאי? זה כבר נושא למאמר נוסף.

 

נאוה סלור, מייסדת ומנהלת את מרכז אמירים, יועצת חינוכית, פסיכותרפיסטית קוגניטיבית- התנהגותית (CBT), מטפלת בטראומה דרך הגוף, מטפלת בריברסינג (נשימה מודעת).  


פרטים ליצירת קשר: מרכז "רננים", ת.ד 11407, מכבים 71908, טלפון: 08-9265086, פקס: 08-9716152 


נשמח לעזור ולסייע בכל שאלה- צרו איתנו קשר




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב