דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


גזענות 

מאת    [ 11/03/2015 ]

מילים במאמר: 743   [ נצפה 1831 פעמים ]

גזענות היא מילה קשה. היא מוצאת את שימושה העיקרי בנסיבות של גינוי ומאבק. היא מבטאת עבור רבים וטובים כלי מרכזי במיון יחסיהם אל האחר והיא  גם נתפסת כשפל מוסרי. כמעט אין יחס שנתפס כמבזה יותר מאשר יחס המבוסס  על מוצאו של הזולת ומתעלם מאישיות הייחודית.

למרות ההכחשה  הכללית, מדינות ועמים וקבוצות אנושיות אחרות – כמו גם היחיד- מפתחים כלפי הזולת [כל זולת], כנראה מתוך הגנה עצמית, מערכת חיסונית, גלויה או מוסתרת,  המבוססת  על ניסיון החיים הציבורי שלהם ועל עמדות הישרדותיות הנובעות ממנו. ניסיון החיים הזה כולל הצלחות, תבוסות, רגעי שמחה, טראומות איומות, הישגים, אבדן וכו. כל אלה מייצרים יחס כללי מעט אמורפי מול מדינות ועמים וקבוצות ויחידים.  

גזענות היא פריה העבש של הזדהות היחיד בתוך קבוצה. ההזדהות מבוססת על מסקנותיה של מערכת חיסונית שכל [כל] יחיד וקבוצה מפתחים לצורך הגנה והגדרה עצמית. ואף שידוע לנו שיש פרטים שפורצים את המעטה המשתק של הקבוצה ומבטאים, בניגוד אליה, את קולם הפנימי, גם הם ותכונותיהם האישיות נספגים בסופו של דבר בלי הכר בתוך היחס הכללי אל הקבוצה שלהם. 

ואם כן כולנו גזעניים. גזען הוא מי שמגבש את עמדותיו ויחסו אל העלה הצומח על ענף דווקא על פי איך שהוא תופס את טיבו של הגזע.

היהודים למשל משקללים ומסננים את קורותיהם  לאורך ההיסטוריה ומפתחים אמצעי זהירות חריפים כלפי קבוצות אחרות בבחינת 'הנכווה ברותחים נושף על צוננים', היחס המתנכר של היהודי כלפי גזעים וקבוצות אתניות הוא יחס מפורט מאד המקפיד על דקויות וכל זה בגלל שהיהודי מוותר מראש על שיתוף והתבוללות בקבוצות אחרות הן בגלל ניסיונו ההיסטורי העגום והן בגלל הצו העליון שהוא מחויב לו. זאת אף זאת: גם בין יהודים לבין עצמם מתקיימים יחסי שיתוף וניכור על רקע קבוצתי . .

כך מתנהגים גם עמים אחרים ללא יוצא מן הכלל. לשבדים  המוחרמים שלהם לצרפתים- שלהם, כך לסינים, לשחורים, ללבנים, למוסלמים ולנוצרים, לכורדים ולבני עיראק, כל קבוצה אתנית או מדינית מקיימת בקפדנות יחסיי איבה צער וסבל עם קבוצות אחרות על רקע מוצאן.

זה לעולם אינו ביטוי אמתי של איכות הקבוצה המוחרמת, הדבר נובע מן הרבגוניות העצומה שבתפיסה האידיאולוגית של בני האדם כלפי תנאי הקיום בעולם. את עמדותיה של קבוצה כלפי הקיום בעולם  מחוללים גורמים שונים בהם תנאי אקלים מקומיים , גובה ה-תל"ג, מיתוסים עתיקים, אגדות עם, ניסיון חיים, תהליכי יצירה, צרכי קיום, הגנה וביטחון. והיא מפתחת יחס עוין כלפי הזר והשונה שנתפס אצלה כמאיים על אורח החיים שנגזר אצלה מן התנאים האלה.

בתפיסת היסוד ההישרדותית כולנו גזעניים. הגזענות היא מערכת חיסונית. כמו כל מערכת חיסונית היא  מצטיינת בכך שאין לה שום עניין במהותו של התוקף אלא רק בחיסולו. כמו שהגוף לא מתעניין בנטיות החברתיות או בתקנות בית השיכר של חיידק הסלמונלה שהוא חותר להשמיד, כך גם האדם המתבונן בקבוצות האנושיות שסביבו אינו עוסק בשאלת מהותן אלא רק בשאלת הסכנה הנשקפת לו מהן ובשאלת תגובתו הראויה.

הגזענות היא מכלול של דעות קדומות מכלילות ובלתי בדוקות הנישאות לכל עבר ונטפלות אל הפרט באמצעות דפוסי מחשבה עממיים ומסורות. זו דרכו של אדם להקדים ולגבש לעצמו בלי חקירה גוזלת-זמן את יחסו אל הזולת שנקלע לסביבתו. זוהי תחושת מצב החירום שנגרמת אצלו על ידי האינסטינקטים שלו. רק לאחר זמן ומתוך חשדנות וזהירות טבעיים עומדת  לאדם יכולתו לחקור את מהותו של הזולת הזה, לעמוד על ייחודיותו על רקע קווי האופי המיוחסים לקבוצה אליה הוא שייך ולפתח אתו יחסי ניכור והזדהות המותאמים למסקנות החדשות שלו.

עד לאותו רגע, מקור המידע שלו הוא גזעני שפירושו אוטומטי, מכליל, נבזי ומחולל במקרים רבים מאבקים חברתיים ומזויינים.

אלא שאין לזה ולא כלום עם הוראות המוסר האנושי. הגזענות היא, אם נרצה בכך ואם לא, עמדה מוקדמת  המסייעת לאדם  להציג לעצמו לזמן קצר מודל ראשון  של הזולת שהוא זר ומאיים מטבעו.

אם אתה מרגיש לרגע ספק באשר ליחס שלך אל הזר שלפניך על קרע מוצאו, אל תתבייש. זו תזוזה הגנתית של אינסטינקט הקיום שלך. אם תכחיש אותה, תדיר את עצמך באופן סופי מיחסי אמת עם האיש הזה. הודאה בכך תפתח לפניך את הדרך ללמוד אותו בנפרד ממה שנתפס אצלך כקו זר ומאיים של השתייכותו הקבוצתית  ולהפוך אותו למיוחד במינו [ממילא הוא כזה] מוכר וידידותי.

תרגיש את מה שתרגיש ובלבד שתסלק באופן מודע ובמהירות  את המודל המעוות שנטפל אליך מטעם האינסטינקט שלך וחתור כבר מן ההתחלה, יחד אתו,  אל הכרת  ייחודו כאדם.

גם לו, בן הקבוצה המוחרמת, אחריות להיפטר מן החיבוק המשתק של הקבוצה, לאתר את עצמיותו ולהגדיר אותה כייחודית. בסס את יחסך אליו רק על סגולותיו האישיות, עזור לו להשתחרר ושחרר אותו מהשפעת המוניטין שיצא לקבוצה שלא בטובתו. ובעיקר, נהג בו בלי שום יחס מפלה, שהרי השתייכותו לקבוצה אין בה ממש והוא לכשעצמו הינו בעל תודעת עצמית עצמאית וזכויות אדם מסמרות שיער ומחייבות מאד. . 

 

 

שמחה גולדשטיין מאמן אישי ומרצה לחשיבה חיובית מודעת טלפון: 050-4599058 email: sgoldstein04@gmail.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב