דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


גורמים סביבתיים להשמנת יתר 

מאת    [ 10/03/2015 ]

מילים במאמר: 552   [ נצפה 3824 פעמים ]

השמנת יתר נובעת מאכילת יתר וחוסר פעילות גופנית אך עשויה להגרם גם מרקע גנטי או נסיבות סביבתיות. על חלק מן ההשלכות של השמנת היתר אנו יכולים להשפיע, ועל חלק לא. אבל כדאי לדעת מה כן בכוחנו לשנות. ד"ר אסנת רזיאל עם המדריך הנסיבתי השלם להשמנת יתר.

ד"ר אסנת רזיאל

מחקרים רבים בשנים האחרונות מתייחסים לאלמנטים נסיבתיים, חלקם בשליטתנו וחלקם לא, אשר יכולים לגרום להשמנת יתר. על אף שחלק מן המחקרים ראשוניים בלבד וזקוקים לאישוש הוכחות נוסף, הרי שהם מצביעים על כיווני מחקר נסיבתיים אותם כדאי לקחת בחשבון בנוגע להשמנת יתר.

  • לכבות את האור כשהולכים לישון!

 מחקר שפורסם בכתב העת Proceedings of the National Academy of Sciences גילה שעכברים שנחשפו לאור מעומעם בלילה צברו 50% יותר משקל במהלך שמונה שבועות, מאשר עכברים שבילו את לילותיהם ללא תאורה כלל. זאת, למרות שכל העכברים קיבלו את אותה כמות מזון ועשו את אותו מאמץ פיזי של פעילות גופנית. לדברי החוקרים, ניתן להשליך מן הממצאים גם לגבי אנשים שערים עד שעות מאוחרות, ונחשפים לאור במשך שעות רבות מאלו של האדם הממוצע ביממה.

  • לא חייבים מזגן

גופנו יודע לווסת את צריכת המזון שלו כאשר הוא נדרש לטמפרטורות שונות- מה בעצם קורה לנו כאשר אנו מנטרלים את גורם החום או הקור? ובכן, מחקר שנערך בארצות הברית ופורסם בכתב העת Obesity מצא, כי כשהגוף מצוי בטמפרטורה נוחה, הוא אינו צריך לעבוד כדי לשמור על החום או להתקרר וכתוצאה מכך יכול להגביר את צריכת המזון. ממצאי המחקר העלו שבדרום ארצות הברית, אזור בו נרשמים שיעורי ההשמנה הגבוהים ביותר באמריקה, אחוזי השמנת היתר עולים במקביל לעלייה ההדרגתית בשימוש במזגנים.

  • ללכת לישון מוקדם

מחסור בשינה הוא אחד מן הגורמים הנסיבתיים הידועים ביותר בכל הנוגע להשמנת יתר קיצונית. אנשים שאינם ישנים מספיק מפיגים את העייפות על ידי אכילה על מנת "להתעורר", זוהי תופעה ידועה. מי שעובד במשמרות ובשעות לא קבועות הוא אחד מן הקורבנות הראשוניים לתופעה זו, והתוצאה היא השמנת יתר שנגרמת עקב חוסר היציבות והתנודתיות בשעות השינה אשר בתורה גורמת להפרעות אכילה.

  • אוכל מתועש- רע לכם!

חומרי הדברה המשפיעים על תהליך היצירה של מזון הם "מכה מודרנית", מצד אחד חומרי ההדברה דרושים לעולם החקלאות על מנת לייצר מסות של מזון אך בו בעת המזון שאנו מקבלים הוא מזון שחומרי הדברה שונים מוצאים אליו את דרכם גם אם באחוזים נמוכים מזעריים, חומרים אלו או הורמונים ותוספי אנטיביוטיקה הניתנים לבעלי חיים מפריעים לתהליך המטאבוליזם התקין שלנו ומקשים על שמירה על משקל תקין בדרכם שלהם.  

  • עובדים הרבה, יולדים מאוחר, הילדים משלמים את המחיר

בעידן המודרני גם ההורות מתרחשת פעמים רבות מאוחר יותר מבעבר, ואנשים רבים הופכים להורים רק לאחר גיל 40. נשים רבות יותר בהשוואה לעבר גם עובדות שעות ארוכות יותר- אלו הם רק חלק מן הנסיבות של חיים בעולם המודרני אך נתונים מחקריים מצטברים מעידים על כך שילדים לאימהות עובדות נוטים להיות שמנים יותר פעמים רבות וזאת כתוצאה מכך שהם חשופים לאיכות מזון נמוכה יותר במסגרות השגחה חלופיות. שיעורי השמנה גבוהים גם נמצאים בילדים לאימהות מבוגרות יותר וגם כאן הסיבות יכולות להיות שונות ומגוונות  אך מחקר שפורסם בכתב העת Archives of Disease in Childhood מצא  כי ילדים   שנולדו לנשים בגילאי 30 או יותר הם בעלי סיכויים גבוהים יותר ללקות בהשמנת יתר מאשר ילדים לנשים שנולדו בגילאי העשרים שלהן.

לא כל דבר ביכולתנו לשנות, אך המודעות לנסיבות סביבתיות היא אחד מן המפתחות לשינוי להצלחה במלחמה על השמנת יתר קיצונית.

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב