דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


וועדת מלווים במשרד הביטחון 

מאת    [ 24/02/2015 ]

מילים במאמר: 412   [ נצפה 3615 פעמים ]

 

וועדת מלווים במשרד הביטחון הנה הוועדה אשר מתפקידה לבחון את הצורך של הזכאי בלויי. הוועדה דנה במצבו של הזכאי בהתאם לנכותו ולמצבו ולצרכיו. בשנים עברו השימוש במלווים היה יותר נפוץ , ברם בזממנו אנו משרד הביטחון קופץ את ידו תוך שהוא מטיל על הנכה את החובה להוכיח כי הוא צריך באמת את הלווי , או לחילופין מתקשה בביצוע פעולות יום יומיות.

הבקשה לקבלת ליווי צריכה בדרך כלל להיתמך בחומר רפואי שעל הזכאי להמציא בו ייכתב כי הלווי נדרש מטעמים רפואיים. נכים מקשת רחבה של פגימות זכאים לקבלת ליווי ממשרד הביטחון , נכי נפש, פגועי גפיים , מרותקים , ונכים אחרים.

הוועדה בוחנת את הצורך בהתאם למבחנים תפקודיים מה שקרוי ADL , ובהתאם להם קובעת הוועדה את הצורך בלווי ואת היקף שעות הליווי. היות וככל שעסקינן בנכויות פיזיות בהן נמדדת יכולתו של הנכה , או מגבלותיו בנכויות נפש שבהן אין מגבלה פיזית מערכת השיקולים שעל הוועדה לשקול היא שונה שכן אין במבחני ADL כדי להצביע על מגבלותיו של הזכאי.

ברם וככל שעסקינן בנכי נפש על הוועדה לבחון לא את יכולתו של הנכה , שכן לעיתים קרובות יכולתו זו אינה מוגבלת , אלה את מגבלותיו הנפשיות אשר מונעות ממנו מלטפל בעצמו ובענייניו . זהו מצב שונה לחלוטין בהשוואה לנכים שהם לא נכי נפש , שכן בעוד שנכה פיזי צריך סיוע במקלחת ובהחלפת בגדים נכה נפש אשר שרוי בדיכאון צריך מי שיעודד אותו להחליף את בגדיו כמו לטפל בעצמו , ליטול תרופות ולהתקלח.

מקום בו הוועדה דוחה את בקשת הנכה לקבלת שעות ליווי עומדת לנכה הזכות לערער על ההחלטה בפני בית המשפט המחוזי בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים. בית המשפט לא מחליף את שיקול דעתה של הוועדה , אלה בודק בראש בראשונה את תקינות ההחלטה.

החלטה עשויה להיות פגומה בהעדר הנמקה, חוק ההנמקות מחייב את הרשות לנמק את החלטתה. ההחלטה גם יכולה להיות פגומה בהעדר שיקול דעת בו לוקה הוועדה עת לא שקלה את מכלול השיקולים אשר הייתה אמורה לשקול או לחלופין עת היא  לא התייחסה לכלל המסמכים אשר הוצגו בפניה , מקום שלפי דעת בית המשפט היה מקום להתייחס אליהם.

מכל מקום חשוב להבין , בין המשפט לעניינים מנהליים יכול להוות מוצא טוב מקום בו הוועדה דחתה את בקשת הנכה לקבלת שעות לווי , או צמצמה את שעות הלווי של הנכה , ובכך למעשה פגעה בזכויותיו.

חשוב להבין כי בית המשפט לעניינים מנהליים מהווה נקודת לחץ ממשית על הרשות , אגף השיקום , ולעיתים קרובות עצם הפניה לבית המשפט לעניינים מנהליים מהווה כשלעצמה טעם בפני הרשות לשקול שוב את ההחלטה כמו גם לחזור בה , לכן הפניה לבית המשפט לעניינים מנהליים יכולה לסייע בידי הנכה להפוך את החלטת הראשות מקום שהיא נגועה בפגמים מנהליים. 

עורך הדין גיא בית און מתמחה בייצוג של נכי צה"ל www.beiton-law.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב