דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עם שמש לא משחקים (ומדוע אנו חייבים הגנה) 

מאת    [ 24/02/2015 ]

מילים במאמר: 545   [ נצפה 2840 פעמים ]

השמש היא גורם כה קבוע ותמידי בחיינו, עד שאף אחד מאיתנו לא עוצר לחשוב מה כוחה האמיתי. למרות שהשמש מאוד רחוקה מאיתנו, בקנה מידה שאליו אנו לא רגילים (מטוס נוסעים היה מגיע אליה רק אחרי 17 שנות טיסה רצופות), היא מספיק חזקה כדי לחולל שינויים מסיביים בכדור הארץ ובכל הנמצאים עליו.

השמש מפיצה כמויות אדירות של אנרגיה מרגע הולדתה, לפני 5 מיליארד שנה. מכיוון שכל הקרינה הזו עוברת מרחק גדול מאוד של 150 מיליון קילומטרים (בממוצע), היא נחלשת עד שהיא מגיעה אלינו – ובכל זאת כוחה גדול מספיק כדי לחמם את כדור הארץ כולו, להבעיר אש בתנאי יובש, לגרום לשיזוף ואף לחולל סרטן עור.

למתעניינים במיוחד: כמות האנרגיה הממוצעת המגיעה לכדור הארץ מהשמש נקראת "הקבוע הסולרי" (Solar Constant), והיא עומדת על 1,370 ואט למטר רבוע בכל שנייה (או גם 2 קלוריות לסנטימטר רבוע בכל דקה). הכמות המדויקת תלויה בעונות השנה, בזווית בין קרני השמש לפני השטח של כדור הארץ, בתנאי מזג האוויר ועוד.

כמחצית הקרינה מן השמש נחסמת על-ידי שכבות האטמוספרה בדרכה אל פני הקרקע. החלק שעדיין מצליח לחלחל ולעבור הוא זה שאנו פוגשים מדי יום – בין שאנו מודעים לו ובין שלא: אור נראה, קרינה אינפרה אדומה (חום) וכן קרינה אולטרה סגולה, הנחשבת לקרינה אלקטרומגנטית מייננת (יכולה לחולל שינויים באטומים ובמולקולות). קרינה זו היא שאחראית לשיזוף העור ולקמטים, ובמקרים קיצוניים יותר גם לסרטן. פן חיובי שלה – ייצור ויטמין D בגוף האדם.

כאשר דנים בהשפעת הקרינה האולטרה סגולה על גוף האדם, נהוג לחלק אותה לשלושה סוגים עיקריים: UV-A, UV-B ו- UV-C. הסוגים השונים מתאפיינים באורכי גל שונים – ארוך, בינוני וקצר. ככל שאורך הגל קצר יותר, כך הקרינה אוצרת בתוכה יותר אנרגיה מסוכנת ליצורים חיים. 99% מהקרינה האולטרה סגולה המגיעה מהשמש היא מסוג UV-A, בעלת אורך הגל הארוך יותר ולכן גם החודרני יותר. קרינת UV-B מגיעה בכמויות קטנות פי 100 לעומת הסוג הראשון, אך עוצמתה חזקה יותר.

לכאורה, מכיוון שמדובר בקרינה הפחות מזיקה מבין שלוש הסוגים, אפשר לטעות ב-UV-A ובנוכחותה. אך למעשה מכיוון שהאטמוספרה שלנו שקופה יחסית לקרינת UV-A, כמויות גדולות ממנה חודרות פנימה ומגיעות אלינו. חדירה זו מתגברת והולכת גם בעקבות הידלדלות שכבת האוזון, שהיא שכבת המגן העיקרי מפני קרינה אולטרה סגולה.

אפשרויות ההגנה מקרינת השמש
כאשר מספקים פתרון הגנה מהשמש, הוא צריך להיות שילוב של כמה אפשרויות – גם הגנה מהאור שעלול להציק בעיניים, גם הגנה מקרינת שמש ישירה וגם פתרון שיקל על עומס החום - כך לפי קבוצת ברק, המתמחה בפתרונות הצללה מתקדמים. מוצרי הצללה רבים הם בעצם בדים עמידים במיוחד, המגיעים עם תו תקן ישראלי ת"י 748 המבטיח עמידות גם בפני קרינת UVA ו- UVB. זוהי דרישת סף של משרד הבריאות, משרד החינוך (כאשר מדובר במוצרי הצללה למוסדות חינוך) וכן של הארגון העולמי למלחמה בסרטן.

איכות הסינון של קרינת ה-UV עומדת בדרך כלל על סף מינימלי של לפחות 90 אחוזי סינון (וזאת גם בהתאם לצבע הבד המצליל). מכיוון שהמוצר חשוף לקרינת שמש ישירה, ובעיקר בעונת הקיץ הלוהטת בישראל, עליו לעמוד גם בתו תקן נוסף המונע התלקחות (ת"י 5093 או בגרסה האמריקאית NEPA 701-99). תקן זה מבטיח שבמוצר ההצללה משולבים חומרים מעכבי בעירה, מה שמאפשר להציב אותם חשופים לקרינת שמש ישירה בסביבת אנשים.

אין לכם אפשרויות הצללה? השתמשו בקרם הגנה נגד שיזוף. קרם ההגנה פועל בעיקר נגד קרינת UV-B, למרות שהיא אינה הנפוצה ביותר, וכולל רכיבים אנ-אורגניים המפזרים ומחזירים את הקרינה, לצד רכיבים אורגניים הסופגים חלק מהקרינה ומשחררים אותה כאנרגיית חום.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב