דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בית המשפט: המלצת ועדת מסים עקיפים מקומית תיחשף בפני היבואן 

מאת    [ 22/02/2015 ]

מילים במאמר: 466   [ נצפה 1635 פעמים ]

מחלוקות בין יבואנים לבין רשות המכס בנושא גילוי מסמכים במהלך ניהול תביעה משפטית, הן נפוצות ומתקיימות כדבר שבשגרה.

לרוב, מתגוננת רשות המכס בטענה של חיסיון או מעלה טענה לפיה המסמך מהווה תרשומת פנימית שאין לגלותו, ומנגד, היבואן טוען כי מדובר במסמך החיוני לצורך ניהול תביעתו, ובית המשפט נדרש לבצע איזון ולקבוע זכותו של מי גוברת.

 

בסקירה זו נתאר את החלטת בית משפט השלום בירושלים מימים אלה (12.2.15), שם הורה בית המשפט לרשות המכס להעביר לידי היבואן, שיוצג ע"י משרדנו, את המלצת ועדת מסים עקיפים מקומית, ובכך דחה את טענת רשות המכס כי מדובר במסמך חסוי שמהווה תרשומת פנימית.

 

סיפור המקרה:

 

חברת פן-דור תעשיות הגישה תביעה נגד רשות המכס בגין סיווג של מנעולים לדלתות פנים. היבואן טען כי הסיווג הינו בפרט 83.01 לצו תעריף המכס כ"מנעולים", ואילו רשות המכס טענה כי הסיווג הינו בפרט 83.02 לצו תעריף המכס כ"מיקבעים ממתכת פשוטה".

 

בטרם הגשת התביעה, הגיש היבואן לרשות המכס בקשה לפטור מן הגרעון הרטרואקטיבי לפי סעיף 3 לחוק מסים עקיפים (מס ששולם ביתר או בחסר). הנושא עלה לדיון בועדת מסים עקיפים מקומית בבית המכס אשדוד, והועבר לאחר מכן לדיון בועדת מסים עקיפים עליונה שבהנהלת המכס. הועדה העליונה דחתה את בקשת היבואן.

 

במסגרת ההליכים המקדמיים שבתיק, דרש היבואן לקבל העתקים מהמלצת הועדה המקומית ומהחלטת הועדה העליונה וטען כי מדובר במסמכים רלוונטיים למחלוקת וכי זכותו על פי דין לקבל העתק מהם.

 

רשות המכס מסרה בהסכמה את החלטת הועדה העליונה, וסירבה למסור את המלצת הועדה המקומית במכס אשדוד בטענה כי מדובר במסמך חסוי שהינו תרשומת פנימית, ומאחר ולא מדובר בהחלטה המחייבת אלא בהמלצה שניתנה בשלב קודם בתהליך.

 

החלטת בית המשפט:

 

בהחלטתו מיום 12.2.15, קיבל בית המשפט את בקשת היבואן והורה לרשות המכס לחשוף את המלצת ועדת מסים עקיפים מקומית בבית המכס אשדוד.

 

בהחלטתו קבע בית המשפט כך:

 

"המלצת ועדת מסים עקיפים הוא בבחינת מסמך מקצועי שהוא פרי ההתכתבויות והדיונים הפנימיים הנ"ל שאינו אמור להיות בסוד אלא ההפך, והוא רלוונטי משום שיכול לשפוך אור על השאלות השנויות במחלוקת בין הצדדים, לרבות פרשנות פרטי המכס הרלוונטיים".

 

(ת.א. (שלום ירושלים) 29772-05-13 פן דור תעשיות בע"מ נ' מדינת ישראל-רשות המכס, השופט עבאס עאסי, החלטה מיום 12.2.15. ב"כ הצדדים: ליבואן: עו"ד גיל נדל, מיכל סולומונוביץ ועומר וגנר ממשרדנו. לרשות המכס: עו"ד עדי בן-דוד מנע מפרקליטות מחוז ירושלים-אזרחי).

 

הערות:

 

במקרה דומה שהוכרע לאחרונה, קיבל בית משפט השלום בירושלים בקשה שהוגשה על ידי יבואן שיוצג על ידי משרדנו, והורה לרשות המכס לחשוף פרוטוקולים של התדיינויות שהתקיימו בארגון המכס העולמי WCO בנושא סיווג מכס, ובכך דחה את טענות רשות המכס כי אין עליה חובה לחשוף מסמכים אלה [ת"א (שלום י-ם) 57133-11-12 ח.י. אלקטרוניקה ורכיבים בע"מ נ' מדינת ישראל – רשות המסים – אגף המכס והמע"מ]

 

עו"ד גיל נדל, עו"ד עומר וגנר.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב