דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מועמדים ליחידות המיוחדות, עומדים לעבור גיבוש? 

מאת    [ 22/02/2015 ]

מילים במאמר: 585   [ נצפה 3052 פעמים ]

גיבושניקים התכוננו,

אחד המבחנים החברתיים החשובים שתעברו יהיה דינמיקה קבוצתית. אחת המטרות המרכזיות שלשמן תעברו אותן היא ההתרשמות לגבי הכישורים החברתיים והביטחון החברתי שלכם. בנוסף, תיבחנו גם על יכולת עבודה בצוות, וכישורים ייחודיים לתפקיד אליו אתם מיועדים. שימו לב, כל תפקיד נמדד על כישורים ויכולות אחרות. הבוחנים מנסים לנבא כיצד תתמודדו במצבי קצה ובשגרה במסגרת התפקיד אליו אתם נבחנים.

בעיקרון, ניתן לחלק את המשימות קבוצתיות לשני סוגים.

משימות מורכבות - משימות חדשות או לא שגרתיות לצד משימות פשוטות - משימות שגרתיות וסטנדרטיות.

משימות מורכבות תהינה לעבור משוכת מכשולים של עמודים וקורות כאשר על הקבוצה מוטלות מגבלות שונות, כמו לא לדבר אחד עם השני, או ללבצע את המשימה במגבלת זמן.

משימות פשוטות תהינה למשל לשבת באחד מימי הגיבוש במעגל ועליכם יוטל להנהיג שיחה על נושא משעמם במיוחד. רק שכולם עייפים מסביב ומנקרים, אתם פתאום מלאי מוטיבציה ועירנות, אבל את אף אחד לא מעניין מדוע חשוב לגדל עגבניות בנגב.

ככל שהמשימה תהיה מורכבת יותר, כך הצוות שלך והמפקדים ימדדו אותך יותר. לעומת זאת, כאשר המשימה פשוטה, לא בטוח שהצוות שלך לא זקוק לעצות ממך. הם יכולים להסתמך כל אחד על ההיגיון וההבנה שלו לביצוע משימות סטנדרטיות. לעומת זאת, כאמור, ככל שהמשימות הופכות להיות קבוצתיות ומידת התלות ההדדית בין המשימות שחברי הצוות חייבים לבצע עולה, כך תידרשו לתקשר ביניכם יותר. תקשורת יעילה ומיעוט וויכוחים שקשורים לאיכות הביצוע של הצוות ביחס למשימה, ובפרט כאשר המשימות תלויות זו בזו הן קריטיות. נדגיש: תקשורת יעילה.

 

ישנו קונפליקט גדול כיצד להתנהג בקבוצה כאשר המועמד נמדד מחד על מנהיגות והובלה ומאידך על חברות, קבלת מרות והשתייכות לצוות.

אופי קבלת החלטות במשימות הוא אחד התחומים אותם הדינמיקה הקבוצתית באה לבדוק. במשימות רבות נהוג לקבל החלטות בפורום קבוצתי על פני קבלת החלטה אוטונומית של אדם בודד, מתוך הבנה שקבוצה יכולה לקבל החלטה מבוססת ומושכלת יותר מאשר אדם יחיד, תוך התחשבות בגורמים רבים והסתכלות רחבה יותר על המטרות והמכשולים שבדרך.

לעומת זאת, בקבלת החלטות על ידי אדם יחיד יש יתרון משמעותי. ראשית, קבלת החלטות קבוצתית הוא תהליך ארוך וממושך יותר מאשר קבלת החלטות על ידי אדם יחיד. שנית, כאשר מקבלים החלטות באופן קבוצתי ישנה נטייה להסכמה בין חברי הקבוצה. המשמעות היא שבעת קבלת החלטות ישנו לחץ קבוצתי על חברי הקבוצה, לרוב סמוי. הדבר נובע משום שבדרך כלל ישנם חברי קבוצה המעוניינים להתקבל, להיות מוערכים על ידי חבריהם ולבסס את כוחם ונוכחותם בקבוצה, כמו גם הנטייה להצביע על דעת הרוב באשר לנושאים או סיטואציות שאינם מוכרים. כיצד תדעו מתי להעיז ולהביע את דעתכם מבלי ליצור אנטגוניזם מצד חבריכם?

דבר נוסף שעשוי להיות יתרון וחיסרון בו בעת הוא שבעת קבלת החלטות קבוצתית, האחריות על תוצאת ההחלטה שהתקבלה ואינה נזקפת לזכותו או חובתו של אדם בודד, כי אם על חברי הקבוצה כולה, וכך האחריות הנופלת על כתפי כל אחד מחברי הקבוצה היא מופחתת.

הדינמיקה הקבוצתית בין חברי הקבוצה מושפעת כפועל יוצא של קבלת החלטות באופן קבוצתי, ומתבטאת לרוב בשלוש תופעות מרכזיות: :"אפקט הכבשה השחורה", "אפקט העדר" ו"הקצנת דעות".

 

חפשו אחר המאמרים של "מתגייס" בנושאים אלו להרחבה בנושא.

אם אתה מבקש להתקבל ליחידות המיוחדות, עליך לזכור שמבחני המיון באים לבחון את הפרופיל האישיותי שלך ואת הכישורים הקוגנטיביים. קשה מאוד עד בלתי אפשרי, שלא לומר לא משתלם, לרמות במהלך מבחני המיון. ההכנות של מתגייס באות להקנות לך כלים אמיתיים ויכולות שמוטמעות בתוכך והופכות להיות חלק ממך.

בוא להכנה במתגייס. הכנה ייחודית. אחד על אחד. אין עוד הכנות כאלו. תבין.

 

 

 

קרדיטים למאמר:

ד. קרטרייט, א. זנדר, דינמיקה קבוצתית, הוצאת יחדיו, 1968

ויקיפדיה – דינמיקה חברתית

 

 

רן אדוני, הוא מאמן בחברת "מתגייס" – העוסקת בהכנת מועמדים למבחני המיון ליחידות העילית של צה"ל. הכנסו לאתר : www.mitgayes.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב