דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


טיפים להתפתחות תקינה של תינוקות 

מאת    [ 13/02/2015 ]

מילים במאמר: 992   [ נצפה 1335 פעמים ]

הצטרף תינוק למשפחה? מזל טוב, זהו אכן אושר גדול!!, המביא עמו שינוי בחיינו כהורים ונלוות לו גם תחושות חדשות כמו: דאגות, חששות, עייפות ובעיקר, ומטבע הדברים, הרבה סימני שאלה.
מתוך מגוון של טיפים בנושא, בחרתי להתמקד במאמר זה בחמישה טיפים יעילים שאפרט להלן אשר יסייעו לכם כהורים לדעת, להכיר ולהבין קצת יותר על התפתחותו התקינה של תינוקכם:

1.הרגעה (3 חודשים ראשונים): התינוק הקטן מגיע אלינו לאחר כ- 9 חודשים והוא מתחיל לימים ללמוד את העולם, והוא מבטא את צרכיו בעיקר באמצעות בכי. לעתים, בבכי רגוע של כמה רגעים ספורים ולעתים מדובר בבכי חזק ומתמשך, הגורם לתסכול אצלו, וכמובן, שגם אצלנו ההורים. למצב זה, אתן כעת טיפ קטן, יחד עם זאת יעיל במיוחד, כזה שיסייע לכם בהרגעתו של התינוק:
תנוחת ערסול- תנוחה שבה הידיים של התינוק קרובות לקו אמצע (הגוף) כאשר רגליו קרובות לידיים, שמכופפות כלפי פנימה וכך גם ובדומה רגליו. חשוב וכדאי להקפיד שהתינוק ישהה בתנוחה זו כמה שיותר, כזכור, זוהי תנוחה אותה הוא מכיר היטב עוד מהבטן, שבמהלכה הגב מתעגל עם השרירים ושרירי הבטן רפויים.
ניתן לערסל בכמה דרכים: אנו יכולים לערסל את התינוק בעצמנו, ולהחזיק אותו כאשר ידיו ורגליו מכונסות.
דרך נוספת לערסול הינה באמצעות מנשא המוכר לכל הורה, בו התינוק עטוף ומוחזק היטב (מה שמפנה לנו את הידיים לפעולות נוספות). המנשא מאפשר לו להרפות ולשחרר את גופו ומקנה לו הרגשה של חזרה לרחם ותחושת בטחון.
פוף- הינה שיטה נוספת על ידי עשיית שקע באמצע הפוף וכך לתת לתינוק לשקוע בו וניתן גם לנדנד את הפוף כאשר התינוק בפנים. בנוסף לתחושת הרוגע, תנוחת הערסול מייצרת קשר עין, דבר שחשוב ביותר לקשר שנרקם בין התינוק להוריו, לביטחון, ובכלל להמשך ההתפתחות.

2. מודעות גוף: הבסיס להתפתחות תקינה מתחיל במודעות הגוף. זהו התחום החשוב ביותר עבור התינוק והוא מתפתח החל מגיל 0. על התינוק להכיר את כל אברי גופו ולדעת להניע אותם ביחס למרחב. תינוק אשר מודעות גופו אינה תקינה, יתקשה לבצע פעולות ויסרב להיות במנחים שונים, כגון: שכיבה על הבטן/גב, לא יזחל או יזחל בצורה שאיננה תקינה, יתקשה להתהפך וכו'.
לאור חשיבות הנושא ועל מנת להגביר את מודעות הגוף, אנו נבצע עיסויים ומגעים שונים. מגע הוא צורך בסיסי של התינוק ומהווה כלי ראשוני, יעיל וחשוב ביצירת הקשר בין ההורים לתינוק. עיסוי תינוק הוא מגע המשלב עמו רגש של אהבה ומקנה תחושת רוגע  אשר תורם להתפתחות תקינה.
ככלל, קיימים 7 סוגי מגעים. במאמרי זה אפרט על מגע עמוק שהינו מגע עוטף, המקנה גבולות ברורים לגוף, מחבר וגורם לקשר ברור ובטוח עם ההורים. מגע זה יש לבצע באמצעות אחיזה רציפה במקום או באיבר מסוים בגוף למשך כ- 20 שניות. על האחיזה להתבצע, באופן שיורגש, אך עדין, כך יכיר התינוק את אברי גופו, ידע על עצם קיומם וילמד להזיזם ולהפעילם. חשוב לגעת בכל אברי הגוף ולספר לתינוק תוך כדי פעולת המגע המתבצעת את שמו של האיבר בו אנו נוגעים.

 

3.שכיבה על הבטן: תינוקות רבים מסרבים לשכב על הבטן ומביעים התנגדות רבה והדבר מוביל במרבית המקרים לבכי. התנגדות זו עלולה להוביל לעיכוב בהמשך ההתפתחות של התינוק. התנגדות זו לא נובעת מעצלנות! אלא מקורה בקושי מוטורי.
כאשר התינוק שוכב על בטנו שדה הראיה שלו רחב יותר והוא רואה יותר דברים וכך גם גוברים הגירויים סביבו, דבר המוביל לסקרנות.
בנוסף, וחשוב מכל, התינוק אקטיבי יותר וזו למעשה תחילתה של עצמאות עבורו. שכיבה על הבטן מפחיתה בד בבד גם את כאבי הבטן, הוא נינוח יותר, דבר הגורם לתינוק לתחושת בטחון עם הזמן.
חשוב לציין שבזמן ערות כדאי וצריך להשכיב על הבטן על מנת שהתינוק יכיר את הבטן ואת התנוחה, כאשר שלב זה, כמובן, ייעשה בליווי ובנוכחותו של הורה.
קיימים תרגילים רבים המעודדים שכיבה על הבטן. בחרתי להציג טיפ חשוב ביותר שאותו אני ממליצה לעשות עוד לפני שאנו מצפים שהתינוק ישהה זמן רב בתנוחה זו:
בפעמים הראשונות, חשוב להניח את התינוק על היד של האם/האב, כאשר ידיו של התינוק מושטות קדימה בטרם אנו מניחים אותו על הרצפה/מזרון. מאחר שהתינוק עדיין לא מכיר את הבטן ואת התחושה של לשכב עליה, ועל מנת שלא לפתח חשש אצלו, חשוב לחשוף אותו לתנוחה זו בהדרגה. תחילה למשך מספר שניות ובהדרגה נעלה את משך הזמן.
בנוסף, לאחר שכבר השכבנו את התינוק על הבטן, אמא/אבא ישכבו מולו כדי להגביר לו את תחושת הביטחון (לא לשכוח כמובן לבצע עיסויים ומגעים גם באזור הבטן).

 

4.קו אמצע: חציית קו אמצע (הגוף), זוהי יכולת התיאום הבסיסית בפעולת אונות המוח, הבאה לידי ביטוי ביכולת הגוף לבצע פעולות כמו הטיית יד ימין לצדו השמאלי של הגוף ולהפך.
מערכת ההצלבה בהמשך לקו האמצע, באה לידי ביטוי במגוון של תנועות מורכבות יותר, שאותן מתחיל התינוק לבצע בהיותו כבן שישה שבועות. תחילה, ניתן לראות בתנועות הצלבה ראשונות, כאשר התינוק ישלח את ידו אל הצד הנגדי, מעבר לקו האמצע של גופו. בהמשך התפתחותו נראה כי התינוק יניע את פלג גופו העליון בנפרד מפלג גופו התחתון, ויבצע רוטציה, כזו אשר תסייע לו להתהפך. בשלב השלישי, התינוק יבצע תנועות של יד ורגל נגדית, מה שמוביל לזחילה תקינה.
למערכת ההצלבה השפעה רבה על קליטת שפה בסיסית, הרכבת מילה, ובהמשך למשפטים שלמים ולכתיבה.
כעת, אפרט שני תרגילים בסיסיים להגברת מודעות קו האמצע:
1.להשכיב את התינוק על הצד, ולשכב מולו ולידו. לאחר מכן, לקחת את היד של התינוק וללטף באמצעותה את אמא/אבא, וכך למעשה הוא מבצע את התנועה הרצויה וחוצה בתנועה את קו אמצע גופו.
2.להשכיב את התינוק על גבו ולהושיט לו מהצד הנגדי משחק/בועות סבון- פעולה פשוטה זו יוצרת גירוי ותאלץ אותו להניע את היד מעבר לקו האמצע.

 

5.זחילה: זחילה תקינה: יש להקפיד כי תינוקות זוחלים בצורה תקינה, ולכן המלצתי היא לבדוק כבר בשלב הראשוני שאכן הם זוחלים כבר בתחילה בצורה תקינה. חשוב לשים לב, כי ששת אברי הגוף הבאים הם אלו שנוגעים בקרקע: 2 כפות ידיים, 2 ברכיים ושתי כפות רגליים. תנועת זחילה תקינה מתבצעת באמצעות יד ורגל נגדית, בצורה מסונכרנת, עם שני צדי הגוף וחשוב שהתינוק ינוע במרחב,. במרוצת הימים, התינוק גם יתרומם מעל חפצים, יעבור מסלולים ויצליח לזחול בתוך ומתחת לחפצים שונים. אלו הם השלבים בזחילה.
הקפדה וסיוע לתינוק בהליך הזחילה, כחלק מהליך ההתפתחות, מחזקים את שיווי המשקל ומעניקים תחושה של בטחון עצמי לתינוק.

 

 

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב