דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


טיפול באומנות לחימה לילדים 

מאת    [ 09/02/2015 ]

מילים במאמר: 638   [ נצפה 3094 פעמים ]

טיפול בילדים באמצעות אומנויות לחימה
 
מהו טיפול באמצעות אומנויות לחימה ולמי הוא מתאים?


ילדים רבים נרשמים לחוגים באומנויות לחימה ונהנים מספורט מאתגר ומפתח פיזית ורגשית. בשנים האחרונות הפכו אומנויות הלחימה גם לכלי להשגת מטרות טיפוליות ומוטוריות בעבודה עם ילדים, כיוון שמערבות עבודה אינטנסיבית על יכולות כמו ויסות חושי, סרבול מוטורי, שליטה עצמית, דחיית סיפוקים, יצירת קשר עם האחר, ופיתוח דימוי עצמי חיובי. במאמר זה אנסה להסביר את השימוש הטיפולי באומנויות לחימה, מה חשוב לדעת לפני שמתחילים טיפול כזה, מי המטפלים המוסמכים לטפל בשיטה זאת, ומה הערך המוסף של טיפול באמצעות אומנויות לחימה. 

כפסיכולוגית קלינית אני ערה לעובדה שלא לכל הילדים מתאימה שיטת הטיפול הקונבנציונלית עם פסיכולוג או מטפל רגשי הכוללת משחק בחדר ושיחה. ישנם ילדים שחשים בושה עקב הצורך ללכת לפסיכולוג, משתעממים בקלות כשנמצאים בחדר, ו/או זקוקים לפעילות פיזית אינטנסיבית יותר. לילדים אלה מתאימה מאוד שיטת עבודה המתבססת על אימון גופני, שכוללת תרגול מובנה של מיומנויות, נעשית באוירה של ספורט ומשחק, ומזכירה יותר "חוג" כיפי מאשר טיפול. כיום ידוע כי פנייה לילדים ב"שפה" שלהם, ודרך תחומי העניין שלהם, מעלה משמעותית את הסיכוי שישתפו פעולה בטיפול, ואת המוטיבציה לביצוע שינויים בחייהם. 

מהו טיפול באמצעות אומנויות לחימה?  

טיפול באמצעות אומנויות לחימה הוא שיטת טיפול ייחודית המשלבת אימון באומנויות לחימה והצבת מטרות טיפוליות. השיטה מתאימה לילדים עם קשיי קשב וריכוז, קשיי ויסות, סרבול מוטורי, ביישנות, קשיים חברתיים ובעיות התנהגות.

מחקרים רבים שנעשו על אומנויות לחימה והשפעתן על ילדים, מוכיחים את ההשפעה החיובית של אימון סדיר באומנויות לחימה על היכולות הפיזיות, ההתנהגותיות-רגשיות והשכליות אצל ילדים.
ידוע כיום כי אימון סדיר באומנויות לחימה משפר את הקוארדינציה, היציבות, הלמידה המוטורית, תחושת השליטה העצמית, ניהול הכעסים, התקשורת עם הסביבה ויכולת דחיית הסיפוקים.

טיפול באמצעות אומנויות לחימה נעשה בחדר מרווח ומאובזר המצויד באביזרים מתחום הלחימה והספורט, בו המטפל המוסמך בטיפול באומנויות לחימה פוגש את הילד. הפגישה היא שעה פרטנית בה מתאמנים באומניות לחימה, משחקים משחקים מוטורים ואחרים, משוחחים על חייו של הילד, ומציבים מטרות ביחד עם ההורים והילד.

החוויה של הילדים שעובדים בטיפול באמצעות אומנויות לחימה מאתגרת ומעצימה, מעלה את הדופק והאדרנלין, ומקנה כלים רגשיים וגופניים להתמודדות עם אתגרים בחייו של הילד.

איך זה עובד?


    • הפגישה הראשונה היא פגישת היכרות עם פסיכולוגית קלינית שבה ההורים מספרים בפירוט על הילד והמשפחה. בפגישה זאת ממקדים מהן מטרות הטיפול, וההורים מקבלים הסבר על אופן הטיפול. 
    • לאחר מכן הילד מתחיל להפגש עם המטפל באומנויות לחימה אחת לשבוע. 
    • במהלך הטיפול של הילד ההורים מקבלים הדרכת הורים מפסיכולוגית אחת לחודש או בהתאם לצורך, כדי לקבל כלים להתמודדות עם הילד בסביבת הבית.   

איך לבחור את המטפל המוסמך והמתאים , ומדוע חשוב לשלב עבודה של מטפל באמצעות אומנויות לחימה עם עבודה של פסיכולוג קליני מומחה?

כשילד נמצא בטיפול עולים לעיתים מצבים בחדר הטיפולים בהם נדרש מטפל מיומן, מנוסה שקיבל את ההכשרה המתאימה ויש לו כלים טיפוליים וידע רחב מספיק כדי להתמודד עם אמירות של הילד, שאלות שלו, וסיטואציות שונות שעולות בקשר בין הילד והמטפל. כך למשל: ישנם ילדים שקשה להם מאוד להפסיד במשחקים ומביעים כעס על המטפל כשמפסידים, ישנם ילדים שלא רוצים להיפרד מההורה בעת הטיפול ולהיות לבד עם המטפל, ישנם ילדים שבפגישות מסויימות באים ללא מצב-רוח ולא רוצים להיכנס לחדר, ילדים אחרים מספרים למטפל "סודות", ומבקשים ממנו לא לגלות לאיש, ועוד כהנא מצבים מגוונים. 

איש טיפול מיומן שקיבל את ההכשרה המתאימה יוכל להתמודד עם מצבים כאלה באופן מכיל וטיפולי ואף להשתמש בהם כדי לקדם את הטיפול בילד. כאשר אנו מטפלים בשיטה טיפולית זאת, קיימים בשטח שני אנשי טיפול: המטפל באמצעות אומנויות לחימה שהוא בעל תואר ראשון בפסיכולוגיה ותעודת מטפל באמצעות אומנויות לחימה מטעם מכון וינגייט, שעובד עם הילד ונפגש עימו פעם בשבוע. הפסיכולוג הקליני עושה את האבחון הראשוני בתחילת הטיפול, ואת הדרכת ההורים אחת לחודש. שני אנשי הצוות מתייעצים ביניהם, משלבים את תחומי הידע שלהם, ויוצרים סביבה טיפולית תומכת עבור הילד והוריו. 

 

 

 

 




כותבת המאמר: אסנת חדייר גרתי, פסיכולוגית קלינית, ומנהלת תחום ילדים ונוער בקליניקת מומחים רעננה. ייעוץ מקצועי למאמר : אייל אהרונוביץ' מטפל מוסמך באומנויות לחימה. 


לקביעת פגישה לטיפול באומנויות לחימה: 054-5992114 בקרו באתר קליניקת מומחים 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב