דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


סדר יומן בגן ילדים, נקודות למחשבה 

מאת    [ 07/02/2015 ]

מילים במאמר: 757   [ נצפה 7174 פעמים ]

 

סדר יום בגני ילדים קשור להחלטתה של הגננת, ע"פ שיקול דעתה וראות עיניה. לסדר יום יש השלכות על האווירה בגן ועל מה שאוהבים לכנות "אקלים מיטבי".

אינני רוצה להציע מודל  אידאלי לסדר יום, אלא לחשיבה כיצד מתכננים ומגבשים סדר יום. שהבחירה,  וארגון סדר היום לא תהיה שרירותית, לא כי "כולן עושות" , אלא, כי אני בחרתי ... כי אני חושבת שזה נכון... כי זה תואם את קבוצת הגיל... את האוכלוסייה... את הדינמיקה בגן... את טמפרמנט הילדים וכ"ו וכ"ו

מאחורי תכנון סדר יום  צריך לעמוד הרעיון של הפחתת גירויים ולא להיפך.  אנחנו חיים בסביבה עתירת גירויים שמעצימה את הרגש, לטוב ולרע, ולעיתים מבלבלת,  יוצרת "רעשים" מיותרים, והיא המקור לבעיות התנהגות ע"פ רוב, בקרב ילדים צעירים.  ולכן, אנחנו חייבים להגמיש , להתייחס לאווירה בגן , לדינמיקה, ליום, למזג האוויר, ועוד מרכיבים.

הרעיון במאמר זה הוא לא  להציע מודל  בלעדי, אלה לבנות מודל אישי, ייחודי  חדשני ומעודכן לאור השינויים, התואם את העקרונות המנחים של כל גננת.  יש לציין כי לתפיסת הגננת את תפקידה,  יש השפעה רבה על תכנון סדר היום.

 סכמה כללית  ובסיסית של סדר יום מורכבת מ:

זמן קבלת הילדים וההורים

מפגש בוקר

עבודה- עשייה, יצירה, פינות משחק

מפגש אמצע

זמן חצר

מפגש סיום

ההבדלים בין חלוקת, והגדרת סדר היום,  מאוד אינדיבידואלי לגננת, לדוגמא, אורך  זמן קבלת הילדים בבוקר, שבו מוצעים בד"כ  משחקים על השולחנות שונה מגן לגן.     כנ"ל,  לגבי שולחן ציור שנפתח בבוקר מוקדם, יש גננות  שמגישות בשולחן זה את כל המרכיבים (מספרים, מחוררים , שדכנים, מידבקות צבעים טושים),ויש גנים שזה רק צבעים, כדי לא לגלוש לעבודות יצירה מורכבות וכדי שהבוקר יהיה רגוע.   כמו כן, בגנים  בהם יש זרימת פעילות , כל ילד מגיע ומשתלב באופן חופשי בפעילות בגן, ואין קטיעה ברצף מלבד מפגשים .

 

מנקודת מבטי, ההחלטה על שעת מפגש הבוקר היא מהותית בהשלכותיה על המשך היום .  באופן אישי אני  דוגלת שמפגש בוקר יחל לא יאוחר משעה 8.30, מאחר ויש חשיבות "לקבל" את הילדים.   מפגש הבוקר הוא הדגל של היום: איך הגעתי?  מה אתה מרגיש?  איזה מחשבות יש לך?  מה מתוכנן להיום ?  זה מפגש שחשוב  שיהיה אמוציונלי, חוויתי, רגשי משהו חשוב שאני רוצה לספר/ לשתף, כל זאת כדי לחבר לתחושת שייכות , המפגש מחבר אותם למסגרת, אין תחושה של תלישות.

 לאחר מפגש הבוקר "יוצאים לעבודה", אז נפתחות פינות הגן  , הכול פתוח, כולל שולחן האוכל שהוא בשיטת "מזנון" כל ילד אוכל בזמן שמתאים לו, מאחר והצורך לאכול הוא אינדיבידואלי,   יש את מי שזקוק מוקדם ויש מי שמאוחר יותר.     ההשלכות.... אין מאבקי כוח סביב האוכל, "ילד רעב אוכל", המטרה שילד ילמד לזהות את הצרכים הפיזיולוגיים שלו וייתן להם מענה, ילד יכול להגיע פעם נוספת אל המזנון בזמן הפעילות, כי יש ילדים שאוכלים במנות קטנות. הרעיון ללמד את הילד לנהל עצמו, יש לזה גם השלכות על תחושת שובע, אורח חיים בריא, תזונה נכונה וכדומה.

 פינות עבודה צריכות לאפשר לילד "לנדוד" מפינה לפינה ע"פ רצונותיו, זה מפתח ומטפח יצירתיות, דמיון, בחירה, עצמאות, העדפה אישית תחומי ענין , ובסופו של דבר בונה בטחון עצמי.

 בסדר יום מאוורר יש יכולת לשלב בין נושא  לימודי מובנה  בגן, לבין נושא לימודי מזדמן, זה נותן חופש פעולה לגננת, זה משקף דרך למידה חווייתית, משמעותית, זה מחזק את האינטליגנציה הרגשית, וזה תואם את הקצב הטבעי של הילדים, את הטמפרמנט, הסקרנות, הדחפים הבסיסיים שלהם , שאיתם מקדמים עשייה ולמידה , ומעוררים מוטיבציה.

 מפגש אמצע- הוא המפגש הלימודי,  במפגש זה ניתן ללמד את הנושא המרכזי שעוסקים בו, אך חשוב לא פחות להכניס תכנים מזדמנים שעולים מתוך העבודה, או מתוך הילדים.

זה נותן עניין, מעורר סקרנות, ותחושה של נינוחות בקרב הילדים- ויש לזה השלכות מהותיות  על ההתנהגות של ילדים. כי זה ממתן את הטמפרמנט הסוער, כי זה מאפשר לילדים לנתב ולתעל את האנרגיות הטבעיות שלהם לפעילות חיובית. כי זה מחובר לעולמם, ולקצב שלהם, וזה מה שצריך לתת עליו את הדעת.

 מפגש אחרון- סוגר את היום מגדיר זמנים. זה זמן שנפרדים, הילד לומד לקבל מושג של זמן, לדוגמא בגנים שיש מסגרת של צהרון, ילד יודע שעכשיו עוברים למסגרת נוספת, יש לו מדד זמן , והערכה גסה (בעיקר בשאלה שמעסיקה אותם "מתי הולכים הביתה?")

 מפגש זה במרבית המקרים, "ובמודל הישן",  מוקדש לקריאת סיפור.  אינני חושבת שצריך לשמור על המודל "הישן ", ויש צורך  להתחשב בנתוני השטח, ילדים רבים בזמנים אלו נמצאים במסגרת יום  ארוכה, גני עירייה עמוסים בילדים בגלל חוק חינוך חינם מגיל 3, זה שינה את אופי ההתנהלות בגן והצרכים.

לכן, גננת תשכיל להתייחס לנתונים שבה היא עובדת,  ולתת את הדעת, שמפגש סיום  יהיה קצרצר  חוויתי, כי הילדים עמוסים  מפעילות היום , עייפים רעבים ויכול להיות שזמן קריאת הספר צריך להיעשות במפגש האמצע, שהוא המפגש העיקר ללמוד תוכן לימודי.  

 

בהצלחה לכול העוסקים במלאכה

 

 

 

 

רונית דהאן קאשי


Med  חינוך רב תחומי


מנחת הורים  


מרצה לגיל הרך 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב