דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אימון ילדים ובני נוער לחיזוק הביטחון העצמי 

מאת    [ 05/02/2015 ]

מילים במאמר: 612   [ נצפה 2591 פעמים ]

אימון ילדים ובני נוער לחיזוק הביטחון העצמי

 מאת: ד"ר ניצן ברוקס וד"ר רונית שניידר

מאמנות מוסמכות בעלות ניסיון עשיר בעבודה חינוכית עם ילדים ובני נוער

ילדים ובני נוער מפתחים תחושת ערך עצמי וביטחון עצמי בהתאם למידת ההערכה שהם חווים מהאנשים המשמעותיים בסביבתם, בהתאם ליחסים החיוביים שהם מצליחים לייצר עם החברים הנבחרים על ידם, ובהתאם ליכולתם להצליח במשימות חייהם היומיומיות. לעיתים הביטחון העצמי נרכש מעצמו, עם ההתפתחות הגילאית, ולעיתים צריך התערבות של מומחים.

 הורים רבים רוכשים עבור ילדיהם משאבים יקרים כגון: דירה עם חדר לכל ילד, בגדי מותגים, מחשבים, חוגי העשרה, מורים פרטיים וכד'- שיעזרו להם להצליח במשימות החברתיות, הלימודיות והאישיות. אבל את הדבר הכי חשוב לא ניתן לקנות בכסף- את מצב הרוח של הילד, את התאקלמותו החברתית, ואת האמונה ביכולותיו ובערכו!

 מה הבעיה? הרי כל הורה מוכן לקטוף כוכבים מהשמים כדי שלילדו יהיה טוב- מדוע כל כך קשה להביא תחושת אושר לילדך? מה כבר ילד צרך?

 כאן בדיוק נמצאת התשובה- כדי להבין מה הילד צריך ורוצה, לא דרך העיניים שלך, כמבוגר המאמין שאתה יודע מה טוב בשבילו, ושאתה חושב שידוע לך מה עובר עליו למרות הידיעה שלא כל דבר הוא מספר בבית-  צריך לעיתים איש מקצוע אובייקטיבי.

  יתרונו של השימוש במאמן אישי לילדים ובני נוער מתחיל מהמקום שתהיה כאן הזדמנות להקשיב לילד ממקום חדש ונקי מחוויות עבר, משיפוטיות, ומרגשות אשמה או כעס, כפי שחווים לא מעט הורים כלפי ילדיהם כשתהליך התפתחותי מסוים, כגון: הצלחה בלימודים, מעמד חברתי וכד'- לא מצליח. המאמן יכול להכיר את הילד בלי להשוותו לאחים, לילדים בכיתתו, ומבלי לקחת בחשבון את הפער בין מה שההורים והמחנכים תכננו עבורו לבין מה שהינו.

 כל תהליך אימון מתחיל בהתייחסות של "הילד במרכז", סריקה של התחומים המשמעותיים בחייו, ומהי מידת הצלחתו בכל אחד מהם? בהמשך, בוחרים עם הילד או הנער במה הוא רוצה להשתפר. בשלב זה, התלמיד מועצם מעצם העובדה שהבחירה על מה לשים את הדגש בהתנהלות חייו מופקדת בידיו. מכאן ממשיך תהליך של הצפת הכישורים והיכולות שהוא יכול להביא איתו להשגת המטרה. תהליך זה נקי מהשיפוטיות, וכולו מתרכז בעוצמות הנתפסות בעיניו של הילד או הנער. התלמיד מקבל משימות קטנות וגדולות לתרגול, וככול שמידת ההצלחה גדלה, כך מתחזק ביטחונו העצמי ודימויו האישי.

 הצלחה בתהליך אימון קשורה ביכולת של המאמן להאמין ביכולתו של המתאמן, ולהוביל אותו תהליך של פריצת דרך והגעה להצלחה. הורים לא תמיד מעריכים נכון את יכולתו של ילדם, ולא תמיד מבינים את המניעים ואת הצרכים העמוקים של בנם. למשל: הורים יכולים לבקש עבור ילדם פופולאריות חברתית, כשהילד או הנער מוטרדים מנושאים אחרים, שאולי באים לידי ביטוי במצב החברתי שלהם. 

 אין אדם שרוצה את טובתו של הילד יותר מהוריו, אבל כפי שציינו, לעיתים נדרשת אובייקטיביות, ושימוש בכלים מקצועיים כדי לעזור לזה לקרות.

למקום של ניסיון אימוני וחינוכי עשיר, יש חשיבות רבה. רק מי שמכיר את המציאות הבית- ספרית בשטח מקרוב ויודע לעשות את ההקשרים בין הבטן הרכה של התלמיד לבין הדינאמיקה של בית הספר יכול לעזור לילדך לנקוט בפעולות  ולקבל החלטות שיקדמו את מטרותיו הן בכיתה והן בחברת הילדים בשעות אחר הצהרים.

 במאה ה-21 הורים נעדרים שעות רבות מהבית, בשל שעות עבודה מרובות  ואילו הילדים נמצאים שעות רבות מול "מסכים" בשל אמצעי התקשורת הנוכחיים. הם מבלים שעות ארוכות אל מול המחשב (גם לצורך הכנת שיעורים ועבודות וגם לצורך משחקים), הטלפון הסלולארי, האייפד, וכו', ומתקשים לעיתים בתקשורת הבין אישית וגם הפנים אישית- הם מתקשים להבין את רגשותיהם.

תהליך האימון מלמד את המתאמן להתמקד במה שמעניין אותו , בכוחות של עצמו, ביכולת לראות מי האנשים בסביבתו שהוא יכול לרתום אותם להשגת מטרותיו וליווי נכון של הילד בתהליך אחד או שניים להשגת מטרותיו הוא ידע לעשות בעצמו תהליכים דומים בנושאים נוספים שונים שיצוצו במהלך חייו. יכולת זו מקנה לילד ידע ושליטה בהתמודדות עם מצבים יומיים מורכבים ומחזקת את ביטחונו העצמי.

ד"ר ניצן ברוקס- יועצת חינוכית ומאמנת מוסמכת של הורים, ילדים ובני נוער.  בוגרת תואר שני (בהצטיינות) ותואר שלישי בייעוץ חינוכי מאוניברסיטת בר אילן. בוגרת  מכללת קואוצ'מי. מנחת קבוצות הורים וילדים בנושא "העצמה אישית".


טל: 03-5512530                       נייד: 050-9005452                        משרד: רבינוביץ 52 חולון                                                                   


 


                ד"ר רונית שניידר- מאמנת אישית מוסמכת, בוגרת תואר שלישי בחינוך ותואר שני בפסיכולוגיה חברתית מטעם אוניברסיטת בר-אילן. יועצת ארגונית ומנחת קבוצות ילדים והורים.  טל': 055-8811810   משרד: רמת-גן




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב