סימן מסחר הינו מילה או סמל הגורמים לזיהוי מיידי של סחורות או שירותים, דבר היוצר תחושה של ביטחון ונאמנות למותג אצל הלקוח. סימני מסחר הופיעו לראשונה על מנת לאפשר ללקוחות להבדיל בין המוצרים שהיו מיוצרים ע"י בעלי מלאכה שונים. לאורך הזמן הפך סימן מסחר לסמל המזהה מוצר או שירות מסוים ומבדיל אותו ממתחריו. על מנת להגן על המוניטין של המוצר או העסק כדאי ורצוי לרשום סימן מסחר שיספק הגנה משפטית. רישומו של סימן מסחר מאפשר לבעליו למנוע ממתחרים להשתמש במותגים דומים או זהים ובכך למנוע את הנזק שעלול להיגרם לעסקו. ככל שהעסק מצליח יותר, כך גם הסימן מסחר צובר ערך גדול יותר, ולא נדיר למצוא עסקים שהערך של סימן מסחר שלהם שווה מאות אלפים ומיליוני דולרים.
כמובן שמותגים מוצלחים כאלו יוצרים רצון עז אצל המתחרים להתעשר על חשבונם ולייצר מוצר עם המותג הגנוב שינסה לנגוס במוניטין של המוצר המקורי. מתחרים אחרים משנים קצת את המותג, למשל על ידי החלפת אות אחת בשם המותג או בהכנסת שינויים מינוריים בצורתו. גניבות והתחכמויות אלו אינן נתפשות בעין יפה אצל שופטי בתי משפט ובעלי סימן מסחר רשום מקבלים בדרך כלל פיצויים משמעותיים בתביעותיהם כנגד העסקים או האנשים שמפרים את הסימן המסחר שלהם.
כפי שהוזכר לעיל, סימן מסחר יכול להיות מילה או סמל. סימן מסחר יכול להיות גם אוסף של מילים או משפטים. חלק מסימני מסחר שאנו מכירים הם סמלי לוגו המוטבעים על המוצרים או שמופיעים בצמוד לשם העסק. לעיתים שם העסק עצמו נרשם כסימן מסחר. קיימות גם חברות ותאגידים ששמם לא מוכר לציבור הרחב, אולם הם מחזיקים בסימני מסחר שמוכרים היטב, שמופיעים על מוצרים רבים ונפוצים.
עלות הרישום של סימן מסחר, בהשוואה להוצאות אחרות של העסק, אינה גבוהה – כמה אלפי שקלים בודדים, אך התועלת הפוטנציאלית בשל מניעת נזק עתידי שעלול להיגרם על ידי גניבת מוניטין או גניבת עין יכולה להימדד במאות אלפי שקלים ואף יותר.
רישומו של סימן מסחר מאפשר להגן על המוניטין של העסק או המוצר בצורה יעילה ולמנוע נזקים עתידיים ממתחרים לא הגונים.
בישראל, סימן מסחר נרשם במשרד המשפטים אצל רשם סימני מסחר. לצורך רישומו של סימן מסחר נהוג להיעזר בשירותים של עו"ד או עו"פ (עורך פטנטים) בעל ניסיון בתחום הקניין הרוחני ובתחום של סימני מסחר בפרט.