איך מוציאים ספר בהוצאה עצמית?
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

איך מוציאים ספר בהוצאה עצמית? 

מאת    [ 26/01/2015 ]
מילים במאמר: 3070   [ נצפה 2647 פעמים ]

 
 

הקדמה

סופרים מתחילים רבים מתחבטים בשאלה האם להוציא ספר בהוצאת ספרים או בהוצאה עצמית. על המאזניים, מצד אחד, ה"ראש השקט" שמספקת הוצאת הספרים בהפקת הספר ומכירתו, ומהצד השני השיקול הכלכלי בחלוקת הרווחים ממכירת הספר.

לא בכדי פונים מרבית הסופרים להוצאות הספרים להגשמת חלומם שכן הוצאת ספר היא תהליך ארוך ומייגע. הסופר הוא אומן בנשמתו ואילו הליך הפקת ספר מכיל בתוכו אלמנטים עסקיים, טכניים, לוגיסטים וכו'  שאינם קשורים במהותם לתהליך היצירה.

לעומתם, סופרים מתחילים שהם גם יזמים בנשמתם או בעלי רקע בעסקים יכולים בהחלט להפיק ולמכור ספר בהצלחה תוך הצמדות למתודולוגיה של התהליך.

אז מה השלבים השונים בהוצאה עצמית של ספר? כמה עולה התהליך? איך לתמחר את הספרים ואילו אנשי מקצוע נדרשים להפקה?

השלבים שלהלן מתארים תהליך הוצאה עצמית של ספר ילדים. להפקה של ספר קריאה נדרשים אותם השלבים, למעט שלב האיור.

שלב ראשון: הבשלת הרעיון

עלילה

כל ספר טוב חייב עלילה מגובשת. טובה או לא טובה, זה כבר עניין של טעם :)

לפני שיושבים לכתוב מומלץ לארגן את המחשבות בצורה מסודרת ומובנית:

  • מה המסרים שאני רוצה להעביר?

  • מה הרגשות / מחשבות שאני רוצה לעורר אצל הקורא?

  • מי הדמויות שישתתפו בעלילה, ואיך הן מתקשרות למסרים?

  • מהו הרקע לעלילה - מעטים הסיפורים הטובים שעומדים לבד ללא רקע. סיפור ללא רקע הוא כמו צילום סצנה בסרט על רקע מסך כחול ריק. הרקע חשוב על מנת לחזק את האמינות של הסיפור והתחברות הקורא אליו.

כעת אפשר לשבת ולכתוב את הסיפור. חשוב לעצור מדי פעם ולבדוק התאמה של הסיפור לנקודות הנ"ל.

יעוץ ומחקר

ספרים שכוללים בתוכם אלמנטים מקצועיים - למשל ספרי לימוד, ספרים עם פן פסיכולוגי או רקע היסטורי - חשוב שיהיה להם ייעוץ מקצועי בתהליך הכתיבה. ייעוץ מקצועי עוזר לבנות סיפור אמין ונכון. בלעדיו עלולות להיווצר שגיאות מהותיות שיפגעו באמינות העלילה ובשיווק הספר. זכור לי במיוחד ספר ילדים בנושא אנטומיה של גוף האדם, בו כל האיורים היו הפוכים, משום שבתהליך התרגום לעברית החליפו את כיווניות הספר מאנגלית לעברית מבלי להיוועץ באיש מקצוע לפני ההדפסה.

עלות ייעוץ עם איש מקצוע: בממוצע בין 300-500 שקלים לשעה. בד"כ נדרשות 3-5 שעות ייעוץ.

שרבוט איורים ראשוני

מעטים הסופרים שהם גם בעלי כשרון איור. עם זאת, אל תחששו לשרבט בצורה גסה את מה שעולה על רוחכם בזמן כתיבת הסיפור. אם תדעו מה אתם רוצים לפני שתפנו למאייר מקצועי יהיה לכם הרבה יותר קל להסביר לו ולעזור לו להבין את המסר. 

השרבוט יעזור לכם גם בתהליך הכתיבה - לפעמים מה שרואים בעיניים עוזר לפתוח ולנקות מעצורים ביצירתיות. אל תחששו מהתוצאה - היא מיועדת למגירה :)

תכנית עסקית

מעבר לפן האומנותי, לספר קיים כמובן גם הפן העסקי. זו תהיה טעות מרה לאמר "קודם ניצור את הספר, אחר כך נחשוב מה לעשות איתו". תהליך יצירה של ספר טומן בחובו השקעה כספית לא מבוטלת, כזו שללא תוכנית עסקית מסודרת, לא תצליחו להחזיר.

התוכנית העסקית צריכה לכלול את המרכיבים הבאים (ראו פירוט של העלויות בהמשך המאמר):

  • עלות זמן הכתיבה - זמן כתיבה הוא זמן שלא עבדנו, זמן שלא היינו עם הילדים או עם בן הזוג, ויש לכמת אותו.

  • עלות עריכת התוכן, העריכה הלשונית, הניקוד וההגהה.

  • עלות הפקת האיורים.

  • עלות עריכה גרפית והכנה לדפוס.

  • עלות הדפוס.

  • זמן הקמת העסק (רישום עוסק, פתיחת חשבון בנק וכו').

  • השקעה בשיווק ומכירות (אתר אינטרנט, פייסבוק, הפצה וכו').

  • השקעה בניהול לקוחות וחשבונות.

מנגד, עומדת המכירה של הספר. כאן יש להתייחס ל:

  • מספר משוער של ספרים שימכרו.

  • תמחור כל ספר.

ככלל אצבע - ספר בהוצאה עצמית חייב למכור בין 500 ל-1,000 עותקים כדי להחזיר את ההשקעה הראשונית שלו, ללא רווח. בהנתן שהממוצע של מכירת ספרים חדשים עומד על כ- 500-1,000 עותקים במהלך שנתיים, קחו בחשבון שהספר הראשון שלכם סביר שלא ירוויח, ואף לא יחזיר את ההשקעה.

שלב שני: כתיבה

כתיבה

כל סופר כותב בשיטה הנוחה לו. אני מצאתי כי השיטה הבאה מתאימה לי, ואני ממליץ עליה לאנשים שכותבים תוך-כדי החיים השוטפים - עבודה ומשפחה:

  • גיבוש הרעיון והמסרים.

  • כתיבת ראשי פרקים של החלקים השונים של הספר - התחלה, אמצע וסוף.

  • כתיבת נקודות ורעיונות מתחת לכל ראש פרק.

  • הרחבה של כל נקודה מתחת לראש פרק.

  • אינטגרציה של כלל ראשי הפרקים לטקסט מלא.

  • מעבר דקדקני על כל הטקסט, תיקונים ושינויים.

בצורה זו מקבלים תמונה כללית כבר בתחילת העבודה, ועם הזמן הרזולוציה הולכת ומתחדדת עד שהיצירה שלמה.

הצעות:

  • אם אתם כותבים את הסיפור במחשב, חשוב מדי פעם לשמור גרסאות שונות של הסיפור בקבצים נפרדים. אם עובדים כל הזמן על אותו הקובץ, רעיונות טובים "נדרסים" על ידי חדשים בלי אפשרות לשחזר אותם אח"כ.

  • מומלץ מדי פעם לעבור על הטקסט מהתחלה ועד הנקודה הנוכחית. לפעמים כשכותבים בפרצים החלק הנוכחי נראה לנו טוב, אבל הקומפוזיציה השלמה לא מתחברת. חשוב לוודא שהסיפור זורם תוך כדי העבודה.

עריכה לשונית

לא משנה כמה טוב אתם חושבים שכתבתם, חשוב שעורך לשוני מקצועי יעבור על הטקסט ויתן לכם הערותיו. עורך לשוני מקצועי ידע לקצר את המשפטים כאשר הם ארוכים מדי, לתקן ביטויים לא נכונים, להציע שינויים להבהרה של העלילה והמסר ולגרום לסיפור לזרום ללא מעצורים.

עלות עריכה לשונית: כ-50 שקלים בממוצע לעמוד טקסט (כ-250 מילה)

ניקוד והגהה

מעבר להיותו כלי בידורי, ספר הוא גם כלי חינוכי. על כן, חשוב שיעבור הגהה וניקוד על ידי בעל מקצוע. ישנן שגיאות כתיב רבות שהושרשו מתוך הרגל בשפה היום-יומית, ופיסוק נכון של משפטים שונה לפעמים מזה שאנו מיישמים "לפי השמיעה". שמוש בכלים אוטומטיים לניקוד כמוהו כשימוש ב-Google Translate - כשמנקדים מילה אחת בד"כ מקבלים תוצאה נכונה אך כשמנקדים משפטים שלמים בד"כ הניקוד שגוי ומטעה.

עלות ניקוד והגהה: כ-50 שקלים בממוצע לעמוד טקסט (כ-250 מילה)

שלב שלישי: איור

כשמדובר בספרי ילדים - משקל האיורים שווה (אם לא עולה) על איכות הכתיבה. על כן חשוב מאוד לבחור מאייר מקצועי. האיור הוא ההוצאה הגדולה ביותר בהפקה עצמית של ספר, לצד עלויות ההדפסה.

איכות העבודה של המאייר לא מסתכמת ביכולתו לאייר בלבד, אלא נמדדת במאפיינים הבאים:

  • ידע אומנותי - היכולת לאייר בסגנון שמתאים לספר ולטעמו של הסופר.

  • נסיון באיור לספרים - איור לספרים דורש ידע ונסיון בהפקה לדפוס - איך לספק לבית הדפוס / לעורך הגרפי את החומרים, מה גודל ופרופורציות האיור, השארה של מקום באיור למלל הכתוב וכו'.

  • מקצועיות טכנית - מאייר טוב יעבוד בצורה מסודרת - יישמור גרסאות של האיורים, ימספר ויקטלג אותן, יעבוד בקבצי גרפיקה עם שכבות מופרדות ויספק לכם את החומרי הגרפיים בסוף העבודה.

עבודה מקצועית של המאייר תאפשר לכם להכניס שינויים או להשתמש בתוצרי הגרפיקה בעתיד בצורה קלה וברורה, גם על ידי מאייר אחר.

מאיירים ניתן למצוא בפורומים ובלוגים של מאיירים ברשת או באתר אגודת המאיירים בישראל. מומלץ להתרשם מהעבודה המוצגת אונליין בטרם שפונים למאייר מסוים.

שלבי העבודה ודגשים:

  • החתימו את המאייר על חוזה עבודה. על החוזה לכלול את מפרט ההזמנה, לוח הזמנים, מה מקבלים בסוף התהליך והכי חשוב - את העובדה שכל הזכויות באיורים שייכות לכם בלבד. כמו-כן כדאי להכניס בחוזה "נקודת יציאה", מה קורה אם באמצע התהליך אתם לא מרוצים מהעבודה.

  • יצירת דמויות - תהליך האיור מתחיל בגיבוש הדמויות - מהו סגנון האיור, המסר שהם צריכות להעביר ואיך הן נראות במצבים השונים. בשלב זה תקבלו בד"כ מספר אפשרויות לאיור הדמויות ותצטרכו לבחור מביניהן אחת. את הגירסא שנבחרה המאייר יפתח לגירסה סופית של הדמויות.

  • סטורי בורד - אם ביצעתם שירבוט של הסיפור בשלב הראשון, כאן הוא יכול לעזור מאוד למאייר ליצור מה שנקרא "סטורי בורד". הסטורי בורד הוא איור בסיסי מאוד, בד"כ בשחור לבן, של העמודים השונים של הספר. הוא נותן לכם תחושה כללית של סגנון האיור, של הזרימה הכללית של הסיפור. לאחר שהסטורי-בורד מגובש, אפשר להתחיל לאייר כל עמוד בנפרד - בד"כ בשחור לבן ולאחר מכן בצבע.

  • עבודה אונליין - אם מתאפשר, מומלץ לעבוד בענן בצורה מקוונת. בכל פעם שהמאייר מסיים גירסה של עמוד, הוא יכול להעלות אותו לשירות ענן (כגון Google Drive החינמי), משם תוכלו להוריד את הקובץ, לכתוב עליו הערות ולהעלות קבצים משלכם. בצורה זו גם יש לכם בכל רגע גיבוי מקוון של העבודה ואם קורה משהו כל האיורים זמינים להורדה מיידית מהענן אליכם למחשב.

  • שמירה של המקור תוך כדי עבודה - אי אפשר להדגיש מספיק את החשיבות של שמירה וגיבוי כאשר עובדים עם גרפיקה. בכל פעם שיש גירסת איור חדשה חשוב מאוד לשמור אותה בצורה מסודרת אצלכם במחשב. תוך כדי העבודה כדאי לבקש לקבל גם את קבצי המקור לגיבוי, ואם עובדים בענן אז לבקש שיועלו אליו. תארו לכם שבמהלך העבודה המחשב של המאייר קורס וכל העבודה יורדת לטמיון.

  • חוות דעת - מה שרואים מכאן לא רואים משם - חשוב במהלך העבודה לקבל פידבק מאנשים קרובים. עם זאת אנשים קרובים לא כולל את הקופאית בסופר והשמרטפית של הילדים :) נסו להתמקד באדם אחד או שניים קרובים שייתנו לכם חוות דעת אמיתית ועניינית. יותר מדי חוות דעת יגרמו לבלבול והתברברות שלא תגמר.

עלות איור ספר ילדים: העלות גמישה מאוד בין מאיירים שונים, ונעה בין 500 ל-1,000 ש"ח לעמוד יחיד.
האיור הוא תהליך גמיש - חשוב לכלול במחיר מספר הצעות ראשוניות לסגנון האיור והדמויות וכן עלות מופחתת לתוספת עמודים מעבר למה שנקבע. כמו-כן חשוב לכלול במחיר את קבלת קבצי המקור של האיור.

שלב רביעי: קמופוזיציה והכנה לדפוס

מאיירים בד"כ יספקו לכם את האיורים בלבד - ללא עימוד הטקסט עליהם, הכנה שלהם לדפוס כספר מוגמר וכו'. זוהי עבודה נפרדת שמבוצעת על ידי מעצב גרפי.

תפקיד המעצב הגרפי מורכב מהדברים הבאים:

  • עימוד ועריכה גרפית

    • יצירת תבנית ספר והזנת האיורים השונים לעמודי הספר.

    • בחירת פונט מתאים לספר.

    • מיקום הטקסטים בכל עמוד על גבי האיורים.

    • תיקונים כלליים באיורים - למשל אם אין מקום מתאים לטקסט על גבי האיור.

  • מבוא - המבוא לספר מורכב, בד"כ, משני עמודים - עמוד קרדיט ועמוד כותרת הספר. בעמוד הקרדיט מופיעים האלמנטים הבאים:

    • כותרת הספר באנגלית

    • קדיט לבעלי המקצוע שעבדו על הספר (עריכה לשונית, ניקוד והגהה, עריכה גרפית, דפוס)

    • הצהרת זכויות - כל הזכויות שמורות… אין להעתיק…

    • אמצעי יצירת קשר עם ההוצאה לאור / הסופר

    • המספר הקטלוגי של הספר (מסת"ב) - כל ספר שיוצא לאור צריך לקבל מספר סידורי ממרכז הספר והספריות (חפשו בגוגל). יש למלא טופס בקשה ולשלוח תשלום בדואר (כ-70 שקלים) והמספר מתקבל בתוך שבועיים.

  • כריכה אחורית וקדמית - הכריכה הקדמית חשובה כמובן לשיווק ולמכירה של הספר. בתוך כך, חשוב מאוד להקדיש מחשבה גם לכריכה האחורית, שכן אנשים רבים מעיינים בה טרם ההחלטה לרכוש את הספר. שימו לב שבכריכה האחורית יש גם למקם את תמונת הברקוד שניתן לכם ממרכז הספר והספריות (מסת"ב).

  • שיוק ומכירה בעמוד המבוא - כאשר מוציאים ספר בהוצאה עצמית הפצה והמכירה מתרחשות לרוב מפה לאוזן. אנשים שנחשפים לספרים דרך צד שלישי יחפשו כיצד ניתן לרכוש אותו. על-כן חשוב לספק לקונה הפוטנציאלי - בעמוד המבוא או בכריכה - דרך להגיע לרכישת הספר. זה יכול להיות במייל, בטלפון או באתר אינטרנט.

  • הכנה לדפוס - לאחר שכל האלמנטים במקומם המעצב הגרפי יקבל מבית הדפוס את ההוראות הספציפיות להם (כמה Bleed לעמודים, איך להכין מבחינת מידות את הכריכה וכו'). בסיום התהליך המעצב יספק לך / לבית הדפוס קובץ PDF מלא של הספר, או מספר קבצי תמונה של כל עמוד, בהתאם לדרישות בית הדפוס.

  • אני ממליץ בחום לבקש מהמעצב הגרפי גם את קובץ המקור של הספר (בד"כ קובץ של תוכנת InDesign). זאת לצרכי גיבוי או עבודה עם מעצב אחר בגרסאות אחרות של הספר.

  • חוק הספרים - ע"פ החוק להגנת הספרות והסופרים בישראל (המכונה חוק הסופרים), על ספר שיוצא בהוצאה עצמית לכלול על הכריכה את צירוף המילים "בהוצאה עצמית". זאת על מנת לאפשר לסופר המוכר את ספריו למכור אותם בהנחות שונות, מה שאסור על פי החוק כאשר הספר יוצא לאור דרך הוצאות ספרים.

עלות עריכה גרפית והכנה לדפוס: בין 1,000-3,000 שקלים בהתאם למספר העמודים ולעבודה הדרושה.

שלב חמישי: הדפסה

איך בוחרים בית דפוס טוב? בד"כ מצפייה בדוגמאות וקבלת המלצות מפה-אוזן. תוכלו תמיד לפתוח ספרים בהוצאה עצמית (ספרים שיוצאים דרך הוצאות לאור בד"כ מודפסים בהוצאה לאור) ולראות בעמוד המבוא היכן הודפס הספר.

דגשים לשלב ההדפסה:

  • גשו לבית הדפוס, שוחחו פנים-אל-פנים עם האחראי והתרשמו מהמקצועיות והניסיון של המקום.

  • בקשו לראות דוגמאות של ספרים דומים שהודפסו במקום, התרשמו מאיכותם ושאלו שאלות.

  • כאשר בית-הדפוס מקבל קבצים גרפיים ומכין אום להדפסה, הוא מפיק "העתק שמש" - כינוי לעותק מודפס דיגיטלית של הספר (ללא חיתוכים או כריכה) על מנת לאשר את החומרים לפני ההדפסה. העתק השמש אינו נאמן לצבע הנכון של ההדפסה ומטרתו רק לאשר את התוכן.

  • לאחר שהעתק השמש מאושר, בית הדפוס מעביר את הספר להדפסה, כריכה ואריזה. תהליך ההדפסה לוקח בערך כשבועיים.

  • לוגיסטיקה - קחו בחשבון ש-500 עותקים של ספר ילדים  סטנדרטי ממלאים משטח הטענה קטן (רפסודה) עד לגובה של כמטר. כדי לאסוף את הספרים מבית הדפוס תזדקקו לרכב עם תא מטען גדול או לשתי נגלות עם רכב קטן.

עלות הדפסה של ספר ילדים בן כ-25 עמודי צבע, בגודל סטנדרטי (21X21) היא בין 6,000 ל-13,000 ש"ח, כתלות בבית הדפוס, מאפייני הספר וכו'.

שלב שישי: הקמת עסק

בשעה טובה הדפסתם את הספר! יש לכם המון עותקים, מה עושים איתם עכשיו? אם אתם רוצים למכור אותם, תצטרכו על פי חוק לשלם מע"מ, מס הכנסה וביטוח לאומי.

פתיחת חשבון בנק

תחילת התהליך היא בפתיחת חשבון בנק. מומלץ מאוד לכל עסק לנהל חשבון בנק נפרד מחשבון הפרטי. אחרת הנהלת החשבונות היה קשה ומסובכת וגם ניהול הכספים.

אין שום צורך לפתוח חשבון בנק עסקי בשלב זה, מספיק חשבון פרטי. רק ממלאים את הטופס, מציגים תעודת זהות ופותחים חשבון. חשוב מאוד לבקש מהפקיד מכתב אישור בעלות על החשבון לטובת פתיחת התיק במע"מ.

פתיחת עוסק במע"מ

סופר המוכר את ספריו באופן עצמאי פטור מתשלום מע"מ וזכאי לפתוח עוסק פטור.

לצורך העניין תוכלו לגשת לסניף מע"מ הקרוב אליו היישוב שלכם משויך ולפתוח עוסק פטור. זהו תהליך קצר ופשוט. ממלאים טופס, מגיעים עם צילום תעודת זהות וטופס אישור בעלות על חשבון הבנק החדש שפתחתם ולאחר מספר דקות מול פקיד המע"מ יש לכם תעודת עוסק פטור.

מס הכנסה וביטוח לאומי

עם התעודה שקיבלתם יש לגשת כעת גם למס הכנסה ולביטוח הלאומי ולפתוח תיקים עבור העוסק החדש.


הפקת קבלות עבור הרכישות

ולבסוף, לאחר שמכרתם ספר, עליכם על פי חוק להנפיק קבלה לרוכש. כאמור, אין צורך לנפק חשבונית מס שכן יש לכם עוסק פטור מתשלום מס. על מנת להפיק קבלה תוכלו לרכוש פנקס קבלות פשוט בחנות למוצרי משרד או לחילופין להירשם בשירות מקוון להפקת קבלות דיגיטליות (כגון חשבונית ירוקה או invoice4u). האפשרות השנייה יכולה להיות נוחה יותר מבחינת ניהול הרכישות, ניהול הלקוחות ושליחה של הקבלות באימייל.

פתיחת תיקים במע"מ, מס הכנסה ובט"ל לא עולה כסף. פתיחת חשבון בנק גם היא ללא עלות, אך כדאי להעביר סכום קטן על מנת שעמלות שירדו לא יכניסו את החשבון למינוס לפני שנכנס אליו כסף.
שימוש במערכת מקוונת להפקת קבלות עולה בין 20-50 ש"ח בחודש, תלוי בשירותים שרוכשים.

שלב שביעי: שיווק והפצה

אם תרצו להחזיר את ההשקעה ואפילו, רחמנא ליצלן, להרוויח מהספר שכתבתם, תצטרכו תוכנית מכירה ושיווק מסודרת. התוכנית צריכה לכלול את האספקטים הבאים:

  • יעדי מכירה - כמה ספרים תרצו למכור בשבוע? בחודש? בשנה? נסו להציב מספרים ריאליים.

  • באילו ערוצי שיווק תשתמשו? למשל:

    • אחוז מסוים מהספרים שימסרו בחינם לצורך ביסוס המותג

    • שיווק מפה-לאוזן

    • שיווק מקוון (פייסבוק, אתר, פורומים וכו')

    • חלוקה של פליירים

    • יח"צ - תוכניות בוקר למשל

    • מכירה פרונטלית - למשל בזאר ספרים

מכירה אונליין

אם תרצו למכור את הספר שהוצאתם בהוצאה עצמית אונליין, תצטרכו להקים עבור העניין אתר אינטרנט או להשתמש באחד מפתרונות המכירה המקוונים הקיימים.

פתרון לדוגמה הוא מערכת Wix, המאפשרת לגולשים להקים חנות מקוונת למכירת מוצריהם.

ישנם מספר פתרונות לקבלת תשלום אונליין מגולשים - אחד הנפוצים מביניהם הוא PayPal, שלו גם גירסה בעברית ושירות בישראל.

כדאי מאוד להקים גם עמוד פייסבוק מיוחד עבור הספר. שימו לב שבתור עסק יש לפתוח עמוד פייסבוק, ולא חשבון פייסבוק למשתמש. יש לזה גם יתרונות מבחינת הפונקציות העומדות לרשותכם בעמוד.

שימוש בחנויות מקוונות עולה בד"כ כמה עשרות שקלים בחודש.
שימוש בסליקת כרטיסי אשראי של PayPal ניתן ללא עלות, אך PayPal גובה כ-5% מכל עסקה וכן קיימת עמלת משיכה של הכספים מפייפאל לחשבון הבנק שלכם.
שירות העמודים של פייסבוק ניתן ללא תשלום. ניתן לקדם את העמוד בפרסום בפייסבוק תוך קביעת תקציב גמיש.

לוגיסטיקה

בשעה טובה מכרתם ספר! עכשיו הוא צריך להגיע ללקוח שרכש אותו.

בשל הגודל הפיזי של הספרים, בד"כ לא ניתן לשלוח אותם בדואר רגיל - אלא רק בדואר רשום.

אם הספר שלכם נכנס במעטפה סטנדרטית, הרווחתם. אפשר למצוע מעטפות גדולות בחנויות לציוד משרדי.

אם לא, תצטרכו לרכוש נייר עטיפה ופלסטיק בועות (פצפצים), לעטוף את הספר ולהדביק עליו את פרטי המשלוח.

עלות שליחת דואר רשום נכון ליום כתיבת המאמר: 10.10 ש"ח לספרים השוקלים עד 200 גר'.
עלות מעטפות גדולות בערך 70 אגורות למעטפה, בחנויות לציוד משרדי.

שירות לקוחות

אם חשבתם שכאן נגמר המסע - אל תשכחו שכשמכרתם מוצר למישהו, הוא הופך להיות הלקוח שלכם, ולקוחות לעיתים נזקקים לשירות לקוחות. מה קורה אם הספר לא מגיע? מה אם הוא פגום? מה קורה כשלקוח רוצה להזמין מספר גדול של ספרים?
לכל אלו ולשאלות ובעיות נוספות חייבת להיות כתובת - אם זה מספר טלפון או כתובת אימייל, לקוח משלם הוא לקוח שדורש שירות.

חשוב לזכור: לקוח מרוצה יביא עוד לקוחות אחריו; לקוח לא מרוצה יכול לקלקל את כל העבודה הקשה שעשיתם. לכן חשוב לשמור על הלקוחות מרוצים!

סיכום

להפקה של ספר בהוצאה עצמית, לצד האספקטים האומנותי והרגשי, ישנו גם האספקט העסקי. כמו בכל הקמה של עסק חדש, נדרשים תכנון מקדים, ייצור, מכירה, שיווק, פיננסים, לוגיסטיקה וניהול לקוחות. כל אלו שזורים בתהליך בצורה הדוקה, וחייבים להלקח בחשבון אם הספר מיועד להיות מקור לרווח.

אם תסכמו את כל השלבים שהזכרתי במהלך המאמר, תגיעו לכך שעל מנת להפיק ספר בהוצאה עצמית תדרשו להשקיע כ- 25-30 אלף שקלים, ומספר חודשי עבודה.

מדובר בזמן ועלות שאינם מבוטלים, ונדרשות דבקות במטרה ורוח יזמית.

אם אתם מרגישים שכל אלו נמצאים בכם, בסופו של התהליך תקבלו יצירה שלמה שיצרתם במו-ידכם, שתביא לכם סיפוק וגאווה ובתקווה - גם רווח.

 בהצלחה!

 

אייק, מחבר הספר "למה דרקונים יורקים אש?"
סדרת ספרי "למה?ילדים"
www.why-kids.com

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב