דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


טבק מיובא שעבר בישראל תהליך של עיבוד חייב במס קניה נוסף 

מאת    [ 22/01/2015 ]

מילים במאמר: 510   [ נצפה 1655 פעמים ]

בסקירה זו נתאר את פסק-דינו של בית משפט המחוזי בירושלים, שקבע כי טבק מיובא שנוספו לו בישראל חומרי טעם וריח חייב במס קניה נוסף לפי חוק מס קניה בגין פעולת המכירה בישראל, נוכח העובדה שהוספת חומרים אלו נחשבת כ"פעולת ייצור".

היבואן שילם מס קניה על הטבק המיובא בעת היבוא, וטען כי בכך יצא ידי חובתו, וכי הוא פטור מתשלום מס קניה נוסף בעת המכירה (עם קיזוז המס ששולם ביבוא), אך בית המשפט דחה את הטענה וחייב אותו במס הנוסף בגין המכירה.

סיפור המקרה:

חברת טבק אבו גוש בע"מ (היבואן) עוסקת ביבוא טבק ומכירתו החל משנת 2007.
היבואן ייבא מירדן בשנים 2008-2011 28 טון טבק, ושילם מס קניה בעת היבוא בסך של 50 ש"ח לק"ג.

היבואן טען כי הטבק המיובא היה מוכן לעישון אך בהתאם לדרישה הצרכנית המקומית, היבואן פעל לשם התאמת טעם הטבק ללקוחותיו והוסיף חומרי טעם וריח שלא שינו את מהות הטבק המיובא ולא העלו את משקל הטבק, שכן אף בסיום התהליך הטבק עבר סינון ושיעור הפחת של הטבק היה כזה שמשקלו הסופי של הטבק היה נמוך מהמשקל ההתחלתי.

לחילופין, טען היבואן כי הוא זכאי לפטור מדרישת התשלום מכח סעיף 3 לחוק מסים עקיפים (מס ששולם בחסר או ביתר), התשכ"ח-1968 משום שנהג בתום לב, לא ידע ולא היה יכול לדעת על החסר ולא כלל את החסר במחיר הטובין.

רשות המסים טענה כי הפעולות שביצע היבואן בטבק המיובא היו פעולות ייצור שכללו בין היתר, ערבוב הטבק עם גליצרין, ייצור סירופ מסוכר ומים, קירורו והוספתו לטבק וכן הוספת חומרי טעם וריח, ניקוז וסינון הנוזלים העודפים, אריזה והדבקת מדבקות. לפי בדיקה שבוצעה בטבק, עלה כי משקל הטבק הגולמי היווה 36% ממשקל המוצר הסופי ומשקל התבלינים היה 64%.

רשות המסים טענה כי היבואן חייב בתשלום מס קניה נוסף בשל המכירה (לאחר קיזוז המס ביבוא) משום שהפעולות שבוצעו בישראל נחשבות כ"פעולות ייצור" לצורך חוק מס קניה. סכום מס הקניה שנדרש עמד על סך של 827,032 ש"ח לתקופה שבין 2008-2011.

פסק-הדין:

השאלה העיקרית שהייתה שנויה במחלוקת בין הצדדים, היא האם היבואן ביצע "פעולת ייצור" בישראל על הטבק המיובא, או שמא רק השביח את הטובין.
"ייצור" הוגדר בסעיף 1 לחוק כך: "לרבות כל פעולה שבמהלך הייצור ובכלל זה הרכבת חלקים וכן כל פעולת השבחה ששר האוצר קבע אותה בצו כפעולת ייצור לעניין חוק זה".

היבואן התבסס על פסק הדין בעניין מאהר (ת"א (שלום-י-ם) 6164/06 מאהר נ' מדינת ישראל, רשות המסים (פורסם בנבו, 20.5.08)) שם נקבע כי הוספת מים לטבק אינה מהווה פעולת "ייצור".

בית המשפט אבחן מקרה זה לעומת המקרה הנוכחי וקבע כי פעולה פשוטה של הוספת מים לטבק לצורך העישון בנרגילה לא נחשבת כפעולת ייצור, אך בענייננו בוצעו פעולות רבות נוספות, וביניהן- ערבוב הטבק עם גליצרין, ייצור סירופ מסוכר ומים, קירורו והוספתו לטבק וכן הוספת חומרי טעם וריח, ניקוז וסינון הנוזלים העודפים, אריזה והדבקת מדבקות.

לאור האמור לעיל, קבע בית המשפט כי הפעולה שבוצעה בישראל על הטבק המיובא נחשבת כ"פעולת ייצור", ולכן נדחה הערעור, והיבואן חויב בתשלום הוצאות בסך של 50,000 ש"ח.

[ע.מ. (מחוזי ירושלים) 3463-09-12 טבק אבו גוש בע"מ נ' מדינת ישראל – רשות המסים, פסק-דין מיום 11.1.15, השופט דוד מינץ. ב"כ הצדדים- ליבואן- עו"ד חיים חרוב, היאם אבו-גוש ועודד אפיק. למדינת ישראל- עו"ד יעקב פונקלשטיין מפרקליטות מחוז ירושלים].

 

רו"ח (משפטן) ג'מיל אבו-מוך. הסקירה לעיל הינה בבחינת תמצית. המידע הכלול בה נמסר למטרות אינפורמטיביות בלבד ואין במידע כדי להוות ייעוץ משפטי. לקבלת פרטים נוספים, אנא פנו לעו"ד גיל נדל - ראש תחום יבוא, יצוא וסחר בינלאומי, בדוא"ל href="mailto:Gill.Nadel@goldfarb.comGill.Nadel@goldfarb.com">">Gill.Nadel@goldfarb.com ו/או בטלפון 03-6089848.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב