דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ילדים ומתבגרים מסרבים ללכת לבית ספר- מורה נבוכים. 

מאת    [ 30/12/2014 ]

מילים במאמר: 486   [ נצפה 1791 פעמים ]

ילדים ומתבגרים מסרבים ללכת לבית ספר- מורה נבוכים

פעמים רבות הורים נתקלים במצבים בהם ילדים או מתבגרים מסרבים ללכת לבית הספר, לעיתים הם מתרצים זאת במחלה, עייפות או גורמים נוספים. כאשר המצב חוזר על עצמו במשך תקופה ארוכה, יש צורך לבחון ולהבין את מהות הבעיה.

ראשית חשוב לפנות לרופא ילדים או משפחה כדי לשלול את האפשרות לקיומה של  בעיה פיזית לא מאובחנת. לאחר שהגורם הפיזי נשלל, נשארה האפשרות של גורם נפשי בעתו הילד מסרב ללכת לבית הספר. יכולות להיות סיבות רבות שיגרמו לילד לרצות להישאר בבית ובכדי לעזור לו, חשוב להבין את הסיבה המדויקת,  שטורדת את מנוחתו. בשלב זה חשוב לשוחח עם המחנכת לשמוע ממנה את ההתרשמות שלה על מצבו הלימודי, חברתי של הילד או המתבגר, שיחה זו הנה בעלת משמעות רבה מאחר והיא מאפשרת מבט נוסף על מצבו.

 

קושי לימודי- ילדים ומתבגרים אשר מתקשים בלימודים אם בשל לקויות למידה, הפרעות קשב וריכוז, או מתקשים בהבנה החומר בשל פערים שצברו, עלולים להרגיש שהתמודדות עם הלימודים גדולה על מידותיהם  ולכן  יעדיפו להימנע מלהתמודד עם הקושי ולהישאר בבית.

קושי חברתי- ילדים ומתבגרים מסיבות שונות יכולים בשלב זה או אחר של לימודיהם להפוך דחויים חברתית או להרגיש שהם אינם מצליחים למצוא את מקומם בתוך המארג של ילדי הכיתה. לעיתים הקושי החברתי הנו דבר, שהילד נושא אתו מספר שנים ובעתות אחרות יכול להתחיל בשל שינויים חברתיים  שחלים בין הילדים בכיתה.

קושי רגשי- ילדים ומתבגרים כמו מבוגרים יכולים לחוות מצוקה מסיבות רבות ושונות. ילד ומתבגר יכול להגיב בקושי בסמוך לאירוע,  אך גם לאחר שחלף זמן.  האירועים יכולים להיות: מצב של מתח בין ההורים, מצב של  פרידה או גירושין, מחלה של אחד ההורים, תאונת דרכים או כל אירוע שקשור אליו,  לבני משפחה, או לחברים. אירועים  כאלו או דומים להם יכולים  לגרום לילד ולמתבגר למגוון של תחושות כמו: מתח,  אובדן כוחות, חרדה, עצב עמוק, אשמה, בושה  ודיכאון. בשל תחושות אלו ילדים ומתבגרים יכולים לרצות להתנתק העולם, להגיב בשתיקה והסתגרות  או להגיב בתוקפנות ואפילו אלימות מילולית ופיזית.  

כיצד צריך ההורה להתמודד

ראשית חשובה ההבנה המדויקת של גורם הקושי, ההבנה של ההורה תעשה, הן מתוך היכרות עם הילד ושיחה פתוחה וכנה עמו והן, מתוך שיחה עם הגורמים החינוכיים שמכירים אותו בבית הספר.

חשוב שהתייחסותו של  ההורה תעשה קרובה לתחילת ההיעדרות מבית הספר ככול שהזמן יעבור הקושי יתעצם ולא יפחת. שנית תגובה מותאמת של ההורה כלומר כזו שתהיה בלי גילוי כעס, חרדה או הפחתה של גורם הקושי, תעזור להבין ולהתמודד באופן נכון יותר עם הבעיה. בנוסף בהתאם לקושי שמציג הילד או המתבגר צריך לחשוב יחד עמו על תכנית שתעזור לו להתמודד. התוכנית צריכה לכלול אותו כמו גם גורמים רלוונטיים בבית ובבית הספר. כאשר הדבר החשוב ביותר הנו מתן התחושה לילד, שהוא אינו לבד וניתן להתמודד ולהתגבר על  הקושי שהוא חווה.

במידה וההורה מעריך שהילד או המתבגר מתמודדים  עם מצוקה מורכבת, כזו   דורשת מעורבות של אנשי טיפול, יש לפנות לבעל מקצוע מיומן ובעל הסמכה בתחום הטיפול הנפשי בילדים ומתבגרים בכדי לקבל הדרכה והכוונה נוספת.       

  ענבל לוסטיג עובדת סוציאלית קלינית מומחית בפסיכותרפיה פסיכואנליטית דוקטורנטית לפסיכואנליזה ופרשנות עוסקת בטיפול בילדים, מתבגרים, הדרכת הורים וטיפול במבוגרים. לייעוץ ניתן לפנות טלפונית 0508464388   או באמצעות המייל inballustig@gmail.com 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב