דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


החופש לשנות את חווית החגים 

מאת    [ 15/12/2014 ]

מילים במאמר: 698   [ נצפה 3416 פעמים ]

החגים ככלל, וחג החנוכה הפעם כפרט, מביאים עימם לא רק שמחה והנאה, אלא גם מתח וחרדה. הסיבות לכך באות מבחוץ ומבפנים. עבור רבים, מקור המתח העיקרי בתקופת החגים, הינו ההתכנסויות המשפחתיות - ארוחת ערב משפחתית, מסורות משפחתיות, מנהגים, מתנות לחג וכו'. אלו, יוצרים בין שמתכוון או שלא, סוג של סיר לחץ רגשי שבתוכו אנו אמורים מחד להנות ומצד שני הוא מזמן לנו התמודדות.

ישנה תפיסה שגורה הגורסת כי מפגש משפחתי אמור להיות מלא אור, שמחה, הנאה, אחווה, חום ואהבה. אך לצערנו, לעיתים לא כך הם פני הדברים. ישנן משפחות, שבהם היחסים מסובכים ומורכבים. זאת המשפחה, ואין זה אומר שיש להימנע מלקחת חלק בהתכנסות בשל אופייה היחודי.

במטרה להתמודד טוב יותר בתקופת החגים, אחת משאלות המפתח צריכה להיות: מה גורם לכם למתח בחגים? וכדאי לכם לנסות ולענות עליה בטרם ההתכנסות המשפחתית.

כאשר אנו מתחילים להבין ולמפות מהו מקור המתח, ובנוסף לכך מזהים איזה התנהגויות ספציפיות (שלכם או של אחרים ) גורמות להעלאת המתח - ניתן להתחיל להתמודד ישירות עם מורכבות הרגשות.

עבור אנשים רבים מתח בתקופת החגים מונע על ידי :


    •  זיכרונות ילדות מורכבים. בעבור רבים, החגים המפגש המשפחתי מוצף מזיכרונות מרים ומתוקים כאחד. מה היה טוב ומה היה חסר. לעיתים אובדן של מישהו אהוב צף ועולה בתקופת החג וזיכרון זה עלול לצבוע את תחושת החג.
    •  בהתכנסויות משפחתיות בחגים, אנו פוגשים בני משפחה שמשך השנה ניתן לצמצם עימם אינטראקציות וקשר, בעוד בחג נאלצים להיות תחת קורת גג אחת וקשה להימנע מהאינטראקציה החברתית עמם והשלכותיה.
    •  החגים מדגישים את מה שהשתנה או לא השתנה משך השנה בחיינו שלנו, - האם אתה תקוע או התקדמת ביחס לאחרים?. זהו מקור מתח מובהק בעיקר עבור רווקים, מובטלים ואנשים הנמצאים בתהליך שינוי מקצועי..
    •  לעיתים החגים גורמים לנו לצאת משליטה ולתת לאחרים לשלוט בנו, בזמננו הפנוי ובמשאבים אחרים, זאת באמצעות תכתיבים נוקשים של מסורות משפחתיות.

כיצד תוכלו אם כן למזער את ההשפעות הללו שצוינו לעייל ולהפוך את החג לחג מוצלח יותר מבחינתכם?

המפתח הוא לקיחת שליטה מסוימת בחגים ולא לאפשר ל"חגים" לשלוט בך.זוהי בדיוק ההזדמנות לשאול עצמך "מדוע אני עושה דברים שגורמים לי להיות אומלל"?, חשוב על הסיבות המניעות אותך לעשות דברים שאינם מסבים לך אושר. לעיתים עוזר לערוך רשימה של הסיבות לכך שאתם נשארים במקום שאינו מסב לכם אושר ולמולה כדאי לכם לערוך רשימה נגדית: מה בכל זאת אתם מרוויחים מלהישאר במקום הזה ולא לשנותו. עריכת רשימה כזו של בעד ונגד תזכיר לכם שיש בידיכם בחירה! המפתח הוא מודעות מדוע אנו ממשיכים לעשות דברים באוטומט על סמך הרגלים או מסורות משפחתיות קבועות.

זהו בדיוק הזמן לעשות משהו באופן שונה:


    •  אל תעשו את אותו הדבר שוב ושוב, נסו משהו אחר. אם אירוח גורם לכם ללחץ ומתח אולי זה הזמן לשנות. בדקו את האפשרות להעביר את הארוח למקום אחר, אתם עדיין יכולים לעזור ולסייע בהכנת דברים, אבל לא תמיד עליכם לקחת את האחריות המרכזית על עצמכם.
    •  למרות שמדובר בחג החנוכה, אל תצפו לניסים - אם המתח והלחץ נובעים מהיסטוריה של קשיים וסכסוכים משפחתיים, כאשר ההתכנסות המשפחתית מציפה אותם - אל תצפו לכך שדווקא בחג הדברים יבואו לידי פתרון מוחלט. זה איננו הזמן הנכון להשליך את יהבכם על אחרים לצורך השגת פריצת דרך רגשית מרשימה. התמקדות בפתרון קונפליקטים וקשיים משפחתיים, הינה התמודדות שנכון יותר לעשות דווקא בזמן פחות תנודתי של השנה.
    •  אל תגזימו - הציבו לעצמכם מספר מגבלות ועמודו בהם. אם אינכם יכולים להתארח לזמן ארוך מבלי להיכנס למתח ולחץ, צמצמו את השהות שלכם במידה כזו שתרגישו נינוחים יותר מבלי להגיע לסף תסכול וכעס כאלה שאינם ניתנים לויסות. או במילים אחרות, לא כל ערב חנוכה חייב להיות ערב הדלקות נרות משפחתי. אתם יכולים בהחלט גם לצמצם את כמות מוקדי החיכוך אליהם תגיעו.
    •  אל תעסקו בנראות- אנו נוטים להשוות עצמנו לאחרים כאשר עומדת בפנינו תמונה אידיאלית כיצד דברים אמורים להיות במשפחות מושלמות. אבל למעשה, אצל מרבית האנשים אין דבר שהוא מושלם לחלוטין. גם אצלם יש מתח משפחתי, סכסוכים קטנים או גדולים, כעסים, האוכל לא תמיד מושלם, קונפליטיקים ועוד. הדשא של השכן במקרה הזה, בהכרח אינו ירוק יותר.

אם יש לכם רגשות שליליים ביחס לחגים - אל תנסו להכחיש אותם. זכרו, אין דבר רע, מביש או יוצא דופן אם אתם חשים מתוחים וחרדים בתקופת החגים, אחרי הכול, מדובר ברגש אנושי וטבעי וביכולת שלכם לווסת אותו ואת השפעתו על הנאתכם מתקופת החגים.

חוה אוסטרובסקי, עובדת סוציאלית קלינית-מדריכה MSW. בעלת קליניקה פרטית במרכז הארץ. עובדת עם יחידים זוגות ומשפחות, הנחיית קבוצות, הדרכת הסטודנטים והדרכת עובדים סוציאליים. נסיון רב במסגרת שרותי בריאות הנפש הציבוריים.

פייסבוק: https://www.facebook.com/havaosMSW

אתר: טיפול פרטני (אישי), זוגי ומשפחתי | טיפול זוגי במרכז הארץ




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב