דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


רוכש עסק - היזהר מעובדיו 

מאת    [ 23/03/2008 ]

מילים במאמר: 593   [ נצפה 2575 פעמים ]

במקרים רבים אדם המבקש לנהל עסק עושה זאת על ידי רכישת עסק קיים. מטרת מאמר זה הינה להציג לו על קצה המזלג ממה עליו להיזהר בהקשר לעובדי העסק שנרכש.

רבים סבורים כי אין זה מעניינם מה היו חובותיו של המעביד הקודם לעובדיו או כי אין להם כל סיכון בהמשך העסקתם של העובדים אצל בעל העסק הקודם ואינם בוחנים כלל סוגיה זו ואף שמחים; שעובד מנוסה בעסק ממשיך לעבוד אצלם.

גישתם ונוהגים של רוכשים אלה לוקה בנטילת חיוב כלכלי שעלול לגרום לקריסת העסק עוד בתחילת דרכו וזאת לנוכח הוראת סעיף 30(א) לחוק הגנת השכר שתובא להלן במלואה.

עבר מפעל מיד ליד או חולק או מוזג, אחראי גם המעביד החדש לתשלום שכר עבודה ולתשלומים לקופת גמל המגיעים מן המעביד הקודם, אלא שהמעביד החדש רשאי, על-ידי הודעה שיפרסם במפעל ובעתונות בדרך הקבועה בתקנות, לדרוש שתביעות תשלומים כאמור יוגשו לו תוך שלושה חדשים מיום ההעברה, החלוקה או המיזוג, ואם פירסם את ההודעה אחרי יום זה - מיום הפרסום. המעביד החדש לא יהיה אחראי לתשלום תביעות שיוגשו לו כעבור התקופה של שלושה חדשים כאמור.

ההוראה הנ"ל קובעת כי המעסיק החדש של העסק אחראי לכל התחייבויותיו לשכר והתחייבויותיו לקופת הגמל/פנסיה של המעסיק הקודם ובפועל יהיה אחראי לתשלום פיצויי פיטורים, ככל שיפטר מי מהעובדים, לגבי כל תקופת עבודתו של עובד אצל המעביד הקודם ואצל המעביד החדש, ככל שהמדובר במקום עבודה אחד.

רק לאחרונה ניתן פסק דין בבית הדין האזורי לעבודה לפיו חויב המעביד החדש בתשלום כל החובות של המעביד הקודם ובתוספת פיצויי פיטורים לגבי תקופת עבודה בת כ- 9 שנים לאחר שהעובד עבד אצל המעסיק החדש כחודש ימים בלבד!!! סכום שלגבי עובד אחד, שהתפטר מעבודתו עקב בעיות בריאות ושהועסק בסכום הנמוך משכר מינימום, הסתכם בב- 130,000 - !!!

אשר על כן, ועל מנת למנוע ו/או להקטין את הסיכון הנ"ל יש לבצע את הפעולות הבאות:

1. יש לוודא כי כל העובדים פוטרו על ידי מעבידם הקודם וכי כל זכויותיהם מכל מין וסוג שולמו, ולחילופין לבדוק היטב את כל חובותיו של המעביד כלפי עובדיו ולדאוג לתשלומם או להפחית מסכום הרכישה סכומים אלה, כמו גם לדאוג לכך שכספים המהווים סכום לכיסוי פיצויי הפיטורים עבור תקופת עבודתו של העובד החדש אצל המעסיק הקודם יופקדו בקופת פיצויים לטובת תשלומם בעתיד.

2. לחילופין, ניתן למנוע או לצמצם הסיכון הנ"ל על ידי פיטורי העובדים על ידי המעסיק הקודם ותשלום פיצויי פיטורים על ידו כמו גם ביצוע תחשיב משוערך של חובותיו לעובדיו שיופקדו בנאמנות עד לביצוע הפרוצדורה הבאה שתמנע מהעובדים לתבוע את המעביד החדש על חובות המעסיק הקודם.

א. המעביד החדש, בתיאום עם המעביד הקודם ותוך הסדרת הנושא בהסכם הרכישה, יפרסם במקום העסק החדש ובעיתונות מודעה לפיה על כל עובד, שיש לו דרישה לתשלום מהמעביד הקודם, להגיש תביעות לתשלומים אלה תוך 3 חודשים.

ב. כל התביעות שיוגשו בתקופת שלשת החודשים יטופלו על דרך תשלום או הסדר פשרה עם העובד ורק לאחר שכל התביעות הוסדרו ניתן לשחרר את הכספים שהופקדו להבטחת תשלומים אלה.

ג. ככל שעובדים מסוימים אינם נכונים להגיע להסדר פשרה או סילוק תביעותיהם יש להותיר כספים בנאמנות שתבטיח את תביעתם, או את הסיכון הטמון בה.

ד. לאחר ביצוע הפעולות הנ"ל יוכל המעביד החדש לדעת כי לא רכש מלבד עסק גם גיבנת של חובות לעובדים.

3. בנוסף, על מנת להימנע מהסיכון של תשלום פיצויי פיטורים עבור תקופת העבר ובהנחה כי אין המדובר ברכישת המניות של המעסיק הקודם אלא ברכישת הפעילות העסקית בלבד ניתן לבטל את הסיכון בתשלום פיצויי פיטורים על ידי המעסיק החדש על ידי מעבר למקום עבודה פיזי אחר. ( יצוין כי מן הראוי לבחון סוגיה זו היטב על ידי עו"ד המומחה בתחום על מנת למנוע סיכונים מיותרים)

4. סיכומו של דבר, לעולם בכל רכישת עסק קיים מן הראוי על מנת למנוע סיכונים מיותרים, צריך הרוכש להיות מלווה בעורך דין הבקיא בדיני העבודה ולא רק בתחום המסחרי/אזרחי.
עו"ד ונוטריון דוד מימון, לשעבר היועץ המשפטי של ההסתדרות במרחב נתניה.
עורך דין מזה 18 שנים ומתמחה בתחום דיני העבודה.
פרסם את האוגדנים סדר הדין בבית הדין לעבודה ודוגמאות של כתבי בית דין בדיני עבודה וביטוח לאומי, כמו גם הספר היוצא לאור בימים אלה - הסוף לחובות - שם זמני.
מתמחה בייצוג מעבידים ועובדים כאחד, תחום ההוצל"פ, פשיטת רגל, פירוק חברות ועוד.
פרטים נוספים באתר http://www.mimonlaw.com
דואר אלקטורני mimon@012.net.il
09-8629592- פקס-8329166




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב