דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


רשות המכס מרחיבה את חובת הגשת תצהיר יבואן שנתי 

מאת    [ 03/12/2014 ]

מילים במאמר: 663   [ נצפה 3022 פעמים ]

רשות המכס מרחיבה את חובת הגשת תצהיר יבואן שנתי
עו"ד גיל נדל, עו"ד מורן עוז

בימים אלה התבשרנו כי רשות המכס מרחיבה את דרישת הגשת תצהיר יבואן שנתי, כך שתחול על מקרים נוספים שבעבר לא דרשו הגשת תצהיר כזה.

תצהיר יבואן שנתי מהווה את אחת הדרישות המוטלות על יבואן מסחרי, אשר חייב להגיש תצהיר כזה פעם בשנה עבור כל ספק ממנו הוא מייבא לישראל. תצהיר זה ידוע גם כטופס מכס 138.

בטרם נפרט מהי ההרחבה שבוצעה לאחרונה, נסביר תחילה מהו תצהיר היבואן.

אם כן, מדוע נדרשים יבואנים בהגשת תצהיר יבואן שנתי?

תצהיר היבואן הוא חלק מהבדיקות שעורכת רשות המכס לצורך הערכת טובין, קרי- קביעת הערך שעליו יוטלו מיסי היבוא.

מטרת תצהיר היבואן היא לשקף את מהות מערכת היחסים העסקית בין היבואן לבין הספק או צדדים שלישיים, ובהתאם לכך, לגלות האם ישנם סכומים נוספים הנובעים ממערכות יחסים אלו, אשר לא נכללו בערך לצרכי מכס.

מהן השאלות המופיעות בתצהיר היבואן?

למשל, אחת מהשאלות המופיעות בתצהיר היבואן היא האם מכירת הטובין או מחירם אינם כפופים לתנאי או לתמורה כלשהן שלא ניתנים לאומדן לצורך קביעת ערך הטובין. שאלה זו מקורה בסעיף 132(ב)(2) לפקודת המכס אשר קובע כי כאשר מכירת הטובין או מחירם כפופים לתנאי או תמורה שלא ניתן לאמוד את ערכם, הדבר פוסל את מחיר העסקה שהוצהר.
בהסכם גאט"ט לעניין הערכת טובין, מוצגות מספר דוגמאות מהן ניתן ללמוד מהם אותם מקרים בהם מחיר היבוא כפוף לתנאי שלא ניתן לאמוד את ערכו ואשר מביא לפסילת ערך העסקה ובין היתר:

• כאשר המוכר (היצואן) קובע את המחיר היבוא בעסקה בתנאי שהקונה (היבואן) ירכוש ממנו וטובין נוספים בכמות מסוימת;
• כאשר נערכת עסקה דו צדדית בין היבואן ליצואן, ומחיר היבוא לישראל תלוי במחיר המכירה בו ימכור היבואן סחורה לחו"ל לאותו יצואן.
• כאשר הטובין המיובאים הם טובין שלא הסתיים תהליך ייצורן, והיבואן בישראל מתחייב לספק אותם בחזרה ליצואן בחו"ל לאחר ביצוע תהליך של עיבוד.

כמו כן, תצהיר היבואן מתייחס לסוגית הוספת הוצאות וסכומים לערך העסקה אשר לא היו כלולים בו מלכתחילה ומטרת התצהיר לגלות האם אכן הוצאות וסכומים אלו קיימים, כך למשל, הוצאות ששילם היבואן הקשורות בקניית הטובין, כגון, עמלות ודמי תיווך למעט עמלות קנייה, עלות כלי קיבול, עלות אריזה ועבודה, תמלוגים ודמי רישיון המתייחסים לטובין או למשל אם היבואן סיפק במישרין או בעקיפין שירותים או אמצעי ייצור תוכניות, סיוע טכני, ציוד, חומרים, מכונות כלשהן בהנחיות ללא תמורה או מחיר מוזל בקשר לייצור הטובין ולמכירתם לייצוא.

מי חייב בהגשת תצהיר יבואן?

במהלך השנים ניתנו מספר הנחיות לגבי מיהם היבואנים החייבים בהגשת תצהיר יבואן. בשנת 2006, נוספו לחובה זו כ- 600 יבואנים של קוסמטיקה, חלקי חילוף לרכב, מצברים וסוללות ובשנת 2011 הודיעה רשות המכס כי בכוונתה להרחיב בהדרגה את מעגל היבואנים החייבים בהגשת תצהיר יבואן לפי חלקי צו תעריף המכס.

איזו הרחבה בחובת הגשת תצהיר יבואן התרחשה לאחרונה?

בהמשך להודעה זו, הודיעה לאחרונה רשות המכס כי החל מתאריך 10.11.14, כל היבואנים המייבאים טובין המסווגים בפרטים 01.01 ועד 63.09 שבחלקים I עד XI לתעריף, מחויבים בהגשת תצהיר יבואן לכל ספק עימו הם עובדים, גם אם מדובר בספק טובין המסווגים בפרטי מכס אחרים (שבחלקים XII והלאה).

כלומר, יבואנים אלו מחויבים בכל מקרה בהגשת תצהיר יבואן גם אם לעיתים הם מייבאים מאותו ספק טובין שאינם מסווגים בחלקים I-XI לתעריף, כיוון שברגע שהוגש תצהיר יבואן לאותו ספק, היבואן מחויב בהגשת התצהיר לא משנה מה יובא מאותו ספק.

במקביל, נאמר כי לגבי יבואנים המייבאים טובין המסווגים בפרטים 64.01 ועד 89.08 שבחלקים XII-XVII, תינתן תקופת הסתגלות של חודשיים ובעוד חודשיים גם יבואנים אלה יחויבו בהגשת תצהיר יבואן.

אילו חשיפות מתעוררות ליבואן במילוי תצהיר היבואן?

לתצהיר היבואן השלכות רבות על ערך העסקה, שכן הוא מהווה כלי בידי רשות המכס לגילוי תכנוני מס שמטרתם להנמיך את ערך העסקה לצרכי מס ובהתאם לשלם מיסים מופחתים.

האחריות למילוי תצהיר יבואן מוטלת על היבואן עצמו ולכן עליו לדאוג למלאו באופן מדויק ומלא, אשר משקף בצורה הנכונה ביותר את ערך העסקה לצרכי מכס. מעבר לכך, אנו מציעים ליבואנים לבדוק בטרם מילוי התצהיר את נכונות הפרטים על מנת שלא יהיה מקום לטעויות מיותרות, ובמידת הצורך לפנות לייעוץ משפטי.

יש לציין כי במקרים מסוימים, נדרשים היבואנים בהגשת תצהיר יבואן לרשימון, מקום בו התשובות בתצהיר היבואן השנתי אינן תואמות לתנאי היבוא באותו רשימון ספציפי.

 

הסקירה לעיל הינה בבחינת תמצית. המידע הכלול בה נמסר למטרות אינפורמטיביות בלבד ואין במידע כדי להוות ייעוץ משפטי. לקבלת פרטים נוספים, אנא פנו לעו"ד גיל נדל - ראש תחום יבוא, יצוא וסחר בינלאומי במחלקת מיסים ותגמול בכירים, בדוא"ל  href="mailto:Gill.Nadel@goldfarb.comGill.Nadel@goldfarb.com">">Gill.Nadel@goldfarb.com ו/או בטלפון 03-6089848.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב