דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מעצר לצרכי חקירה- טיפים שחשוב לדעת 

מאת    [ 27/11/2014 ]

מילים במאמר: 605   [ נצפה 2482 פעמים ]

נעצרת? כללי יסוד לשלב המעצר שחשוב לדעת

 

אם נעצרת בחשד לביצוע עבירה, או בן משפחתך, מכר, חבר נעצר או עוכב לחקירה ישנם כמה כללי יסוד שעליך לדעת שיסייעו לך להתמודד עם המעצר ושלב החקירה.


    • בשלב העיכוב ו/או המעצר על השוטר להגיד לך מהן החשדות כנגדך, שאל באם לא נאמר לך. תיאור החשד כנגדך יסייע לך להבין מדוע אתה מעוכב או נעצר לחקירה ויכוון אותך להבנה מהו החשד הסביר שיש כנגדך.
    • אל תמהר להגיב על המעשה בהודאה או בהכחשה. שמור תחילה על איפוק והבן את הסיטואציה והנסיבות הקשורות במעצרך.
    • אל תתנגד למעצר אלא אם אתה בטוח כי מעצרך איננו חוקי. התנגדות למעצר יוצרת לא פעם סיטואציה כוחנית ואלימה אשר איננה מוסיפה לעצור ובהחלט מסרבלת את המשך הטיפול.
    • צור קשר עם עורך דין! בקש מהשוטר להיוועץ עם עורך דין, זוהי זכותך. חוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה, מעצרים) בסעיף 34 מקנה לאדם זכות להיוועץ בעורך דין. זכות זו נתונה לעצור טרם החקירה. על המשטרה ליידע אותך בזכות זו כמו גם בזכויות נוספות המוקנות לך על פי חוק.
    • דע מהן הזכויות שלך במעצר, היה קשוב לנוסח האזהרה טרם החקירה: אדם הנעצר ונלקח לחקירה יוזהר בזכויותיו. לעיתים החוקר מעביר מסמך כתוב ומבקש כי תקרא שם מצויות הזכויות שלך. על אף החובה להסביר את הזכויות המשטרה לא תמיד עומדת בחובתה.

                                   א.          יש לך הזכות לשמור על שתיקה. שמירה על שתיקה בחקירה יכולה באם ימשך הליך, בשלב הראיות לשמש כנגדך. אין המדובר באזהרה שתפקידה להפחיד את הנחקר שמא אם לא ידבר ויודה זה ישמש לרעתו אלא ליידעו כי יש לו הזכות לשמור על שתיקה.

                                   ב.         יש לך הזכות להיוועץ בעורך דין, לפני החקירה.

ויתור על אחת מזכויות אלו צריך להאמר על ידך במפורש! שים לב כי נכתבת תשובתך בגוף החקירה. כך לדוגמא באם ביקשת להיוועץ בעורך דין בדוק כי לאחר האזהרה תופיע שורה בה מצוין כי דרשת עורך דין.

בסיום החקירה תתבקש לחתום על מסמך העדות, בדוק אותו וקרא בעיון, תקן מקומות שבהן חסרה תשובתך עמוד על דיוקים ורק אז חתום.


    • באם בחרת למסור גרסה בחקירה, זכור כי לא תפקידך לעשות עבור החוקר את עבודת המחקר. ענה על השאלות הספציפיות עליהן נשאלת, שים לב כי אינך חייב להפליל עצמך בעבירות נוספות עליהן לא נשאלת או למסור פרטים מעבר לאלו שנתבקשת בשאלה.  אל תמהר "לנדב" מידע שייתכן שלא נמצא בידי המשטרה.
    • שים לב כי ייתכנו תרגילי חקירה, על כן חשוב להיוועץ בעורך דין טרם החקירה על מנת שיסביר לך מהם תרגילי החקירה האפשריים בנסיבות המקרה.
    • אל תלחץ מאיומים על מעצרך באם לא תספר גרסה או אם לא תודה. אם למשטרה די ראיות לעצור אותך הם יעצרו אותך ממילא, הבטחה כי אם תודה תשוחרר אינה עומדת במבחן המציאות ואסורה היא.
    • 9.       היה מודע לכך שייתכן ויטיחו בך ראיות שנמצאו בשטח/ זירת הארוע. הטחת הראיות נועדה לשמוע גרסתך על הימצאותן וכן לשמש, לא פעם, כאמצעי לחץ להודאה. חשוב על תשובותיך טרם מסירת הגרסה.
    • המנע משיחות מסדרון על המעשה/ מקרה והנסיבות שהביאו למעצרך עם חוקרים. את גרסתך מסור רק במהלך חקירה מסודרת המתועדת ונרשמת. שיחות מסדרון עם החוקרים לא פעם תפקידן הוא למשוך נחקר להודאה ולחלץ ממנו גרסה מפלילה.

הליך המעצר והחקירה איננו נעים ומלווה בתחושת לחץ וחוסר אונים. פעמים לוקח ההליך מספר ימים טרם שחרור או הגשת כתב האישום. היוועץ בעורך דין אשר יסייע לך להתמודד אל מול החקירות והמשך ההליך.

עירובו של עורך דין כבר למן ההתחלה יכולה למנוע פעמים רבות את המשך המעצר ולסייע לבחון שחרור ממעצר לחלופת מעצר הולמת.

הליך המעצר הוא קריטי ביותר, הוא הבסיס להגשת אישום כנגדך, בנסיבות מסוימות באם יטופל כהלכה ייתכן ותימנע הגשת כתב האישום לאחר מכן כנגדך.

 

 

**אין באמור במאמר זה להוות יעוץ משפטי, מאמר זה הינו אינפורמטיבי בלבד.

 

סיון דואני, עו"ד עוסקת בתחום הפלילי וייצוג נוער. לייצירת קשר 050-2155118 או באתר sivanduanilaw.co.il  המידע המובא לעיל הינו כללי ואיננו מהווה משום ייעוץ משפטי או חוות דעת משפטית. המחברת אינה נושאת באחריות כלשהי כלפי הקוראים. בכל מקרה של שאלה בעניין יש לפנות לעו"ד מוסמך לקבלת ייעוץ מלא. אין במאמר זה כדי ליצור יחסי עו"ד-לקוח בין הקוראים לבין הח"מ.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב